V určitom okamihu sa muselo stať, že BMW i sa spojí s BMW M. Je tu prvé elektrické M. Bude nám chýbať absolútna angažovanosť jeho predchodcov s benzínovým motorom? Poďme sa o tom presvedčiť.
Extra rýchlo, extra ticho
BMW i4 má výhodu výbušného výkonu, atletického podvozka a mimoriadnej kultivovanosti, cieľom je radosť z jazdy. Nepopierateľne. Zrýchlenie na stovku za 3,9 sekundy vám odpáli dekel, všetko ide rýchlo a pritom ticho. Iste, je tu hluk vetra a kolies, ale motor nie je burácavý. Vlastne dva elektromotory. Zrýchľujú tak plynulo, až je to nepochopiteľné. Pri každom povele na plynovom pedáli ťahajú ako raketa. Ich 544 koní a 795 Nm vás zatlačí do sedadla. Je to divoké. Riadenie je presné a dáva vodičovi istotu, vďaka čomu sa rýchlosť v zákrutách, prirodzene, zvyšuje. Musíte sa sústrediť, aby ste rozpoznali správy od prednej nápravy, v režime comfort alebo sport to však bude so syntetickým pocitom. M50 vytvára neuveriteľnú priľnavosť, rozdeľuje výkon elegantne, jemne a bezpečne na všetky štyri kolesá, čo dáva pocit, že nikdy nezídete mimo ideálneho oblúka v zákrute. Pod plným plynom sa posadí na zadné kolesá a katapultuje sa dopredu alarmujúcou rýchlosťou. Je nielen mimoriadne dynamické na ceste, ale napriek voliteľným 20-palcovým kolesám vykazuje pozoruhodný komfort pruženia. So vzduchovým odpružením vzadu je jazda pohodlná aj na náročnejších povrchoch. Na mokrej ceste výkon hnacieho ústrojenstva odhaľuje určité nedostatky. M50 nie je vybavený mechanickým diferenciálom s obmedzenou svornosťou a namiesto toho používa brzdy na kontrolu pretáčania kolies. V prudkých zákrutách na vlhkom povrchu to môže byť trochu desivé, keď auto s hmotnosťou 2 215 kilogramov hľadá trakciu.
Dojazd hodný Gran Turisma?
Pri pokojnej jazde v režime eco pro by malo ponúknuť úctyhodný dojazd až 521 kilometrov (reálnejších je našich nameraných 380 km). Najnižšie hodnoty spotreby sme mali okolo 23 kWh/100 km, ale to by sme si nesmeli užívať športovú jazdu, čo je v tomto aute kacírstvo. Aj keď BMW na rozdiel od Audi, Porsche či Hyundaia, ktoré pracujú s 800 voltmi, stále používa 400-voltovú technológiu, na rýchlonabíjacej stanici sa môže nabíjať až výkonom 205 kW. Čas nabíjania z 10 na 80 percent je vtedy 31 minút. Na domácom wallboxe (11 kW) to trvá 8 hodín 25 minút z nuly na sto percent. Pri plynulej jazde sa i4 M50 správa ako pohodlné Gran Turismo, hoci vzadu nemá veľa miesta na hlavu a nohy - cítiť, že je to Gran Coupé. Pritom kufor je obrovský, s vekom v štýle liftback má objem 470 až 1 290 litrov. Základné i4 M50 stojí 71 660 eur. Náš exemplár sa s príplatkami vyšplhal na 94 718 eur.
FOTO V GALÉRII
Naše hodnotenie
Vysoké hodnotenie štyri a pol hviezdičky mu nedávame len za vysoký výkon, prudké zrýchlenie a výborné riadenie, ale aj preto, že sa s ním dá jazdiť aj normálne a komfortne. Je dobré aj na dlhé cesty.
Text: Michal Bednár