Tohtoročné sezóna je za nami a mnohí si povedia, že tú ďalšiu by radi začali s novou motorkou. Nie každý si však môže dovoliť skutočne novú, preto volia stroj „z druhej ruky“. Pri kúpe jazdenej motorky si však treba dať pozor na niekoľko vecí – vďaka tomu eliminujete riziko, že kúpite takú, ktorá vám prinesie viac starostí než radosti a na nevyhnutné opravy dáte toľko, že ste mohli rovno kúpiť novú.

Motocykel si nekupujeme vo väčšine prípadov rozumom ale srdcom. A na to si treba dať hlavne pozor – kde víťazia emócie, tam často rozum nemá šancu.

Preto je dôležité, vyhradiť si na kúpu dostatok času a nikam sa neponáhľať. Prvá, ktorá sa vám zapáči, môže byť tou najlepšou voľbou, ale určite si ich pozrite viac. Zoberte si deň voľna a naplánujte si niekoľko obhliadok.

A keď sa už na ne vyberiete, vezmite so sebou kamaráta alebo niekoho známeho, kto vám pomôže s výberom. To by mal byť ten hlas rozumu, ktorý bude krotiť nekritické emócie a navyše dva páry očí vidia viac, než jeden.

Nájazd kilometrov sa hodnotí inak pri superšportoch a inak pri cestovných endurách.
Nájazd kilometrov sa hodnotí inak pri superšportoch a inak pri cestovných endurách.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

A keď už stojíte pri nádejnom stroji, ako prvé venujte pozornosť vzhľadu a výbave. Či sa majiteľ o motocykel staral, spoznáte na prvý pohľad. Niekedy aj motorky staršie ako desať rokov vyzerajú rovnako dobre ako úplne nové. Ale pozor! Niektorí predávajúci sa za „vyleštenou fasádou“ môžu snažiť ukryť niektoré nedostatky. Napríklad presakujúci olej z tlmiča alebo z motora. Preto je dôležité, si motorku dôkladne pozrieť nielen pred skúšobnou jazdou, ale aj po nej.

Pri kúpe jazdenej motorky je jasné, že lak nebude bezchybný, bez škrabancov a oderkov. Predávajúceho spovedajte a pýtajte sa na každú maličkosť, ktorú objavíte. Nie každý škrabanec či vada laku museli vzniknúť pádom a rozhovor aj veľa prezradí o vzťahu majiteľa k motorke. Škrabanec mohol vzniknúť pri tlačení motorky do garáže, pri páde zo stojanu, na parkovisku alebo pri páde na ceste – a každý bude vyzerať trochu inak. Určite automaticky neplatí, že poškriabaná motorka je havarovaná motorka.

Pri kúpe treba skontrolovať aj hrúbku predných kotúčov a spodnú stranu prednej vidlice.
Pri kúpe treba skontrolovať aj hrúbku predných kotúčov a spodnú stranu prednej vidlice.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Dôležitý je aj počet najazdených kilometrov. Tu však treba rozlišovať – ak kupujeme superšport, tak aj desaťtisíc kilometrov môže byť veľa – je totiž pravdepodobné, že väčšina z nich bola najazdená „na limite“ motorky. Naopak – pri cestovných endurách je niekedy aj šesťdesiat tisíc kilometrov absolútne prijateľných, s trochou zveličenia možno povedať, že takýto stroj je ešte stále len v zábehu. Väčšinou totiž jazdil dlhšie trasy a pokojným tempom.

Ďalšia dôležitá vec je skúšobná jazda. Tu si však treba dať pozor. Nie každý predávajúci vám ju bez problému umožní. Zväčša je potrebné zložiť časť peňazí, ak nie plnú sumu, ako zábezpeku. Stať sa môže všetko a spadnúť môžete aj na výjazde z parkoviska. Tu platí - ak spadnete pri testovacej jazde, práve ste si skúšanú motorku kúpili.

Skontrolovať treba aj tesnosť prednej vidlice.
Skontrolovať treba aj tesnosť prednej vidlice.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Nezabudnite samozrejme odskúšať techniku - či prevodovka správne funguje a rýchlosti „zapadajú“ tak, ako majú, či motorka neťahá na jednu alebo druhú stranu, či správne fungujú brzdy, ABS a aká je odozva na plyn. Platí, že všetko čo sa dá vyskúšať, treba aj vyskúšať. Treba stlačiť každý jeden prepínač a skontrolovať každú maličkosť.

Pozrite sa aj na lícovanie jednotlivých dielov, nepresnosti môžu byť znakom toho, že niektoré časti kapoty museli byť menené.
Pozrite sa aj na lícovanie jednotlivých dielov, nepresnosti môžu byť znakom toho, že niektoré časti kapoty museli byť menené.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

A nezabudnite ani na tzv. „spotrebný materiál“. Teda na gumy, brzdy, reťazovú sadu, olej a brzdovú kvapalinu. Gumy na motorke nevydržia tak dlho, ako na aute a zväčša po jednej odjazdenej sezóne ich treba meniť. Druhou dôležitou vecou sú brzdy. Tu si treba dať pozor hlavne na hrúbku kotúčov a na to, či sú rovné. V prípade, že hneď po kúpe je potrebné tieto veci meniť, môže to byť pomerne drahá záležitosť. Len predné brzdy môžu stáť aj päťsto eur.

A nezabudnite na doklady a kontrolu VIN čísla – aj fyzickú, či nepôsobí pozmenene.

Nie každý škrabanec znamená, že motorka bola havarovaná.
Nie každý škrabanec znamená, že motorka bola havarovaná.
Zdroj: MATEJ REMMY JANKOVIČ

Hlavné však je - kto sa pýta, ten sa dozvie. Preto sa treba pýtať, pýtať a pýtať na čokoľvek, aj keď je to len malinký škrabanec pri svetle. Nie je to nemiestne – ak mal predávajúci svoju motorku rád, rád bude o nej aj rozprávať a mnohí motorkári svoje stroje nielen kupujú, ale aj predávajú srdcom. Ak budú vidieť, že sa vám ich motorka naozaj páči, javíte o ňu vážny záujem a navyše získajú pocit, že ju zveria do dobrých rúk, dajú sa občas aj s cenou robiť zázraky.