Z vonka nie je vynovený vzhľad Ibizy výraznejšie rozpoznateľný až na nový nápis vyhotovený písaným písmom, štandardné použitie technológie LED na vonkajšom osvetlení a nové disky kolies. Oveľa viac sa zmenilo v kabíne. Zaujmú hlavne nové okrúhle (športovejšie) výduchy klimatizácie s farebným lemovaním (na výber je niekoľko farieb podľa stupňa výbavy), rovnaký lem dostali aj stredové výduchy (podľa verzie môžu byť mriežky ventilácie osvetlené). Lepšia je kvalita plastov (s väčšou plochou mäkčených na vrchnej časti palubovky), nový je ergonomický multifunkčný volant potiahnutý kožou nappa a poťahy sedadiel, ale najvýznamnejšia zmena je v použití väčšieho dotykového displeja s uhlopriečkou 21 cm (8,25 palca) a 23,4 cm (9,2 palca) informačno-zábavného systému s online pripojením (služby Seat Connect). Hlasové ovládanie prirodzenou rečou sa aktivuje frázou: Hola, Hola! Farba osvetlenia prístrojového panela a lemu ventilácie sa líši podľa verzie - pre FR je určená červená Daring Red. Tým je prístrojový panel lepšie zladený s použitými materiálmi a farbami interiéru.
Zachovala si to dobré
Ibiza si uchovala fyzické ovládače klimatizácie aj hlasitosti audiosystému, čo považujeme za dobrú reakciu na kritiku publika v prípade koncernových súrodencov. No má aj zabudovanú kartu eSIM, služby Seat Connect výrobca poskytuje prvý rok bezplatne. Do mobilu si môže vodič stiahnuť rovnomennú aplikáciu a na diaľku pohodlne kontrolovať rozličné funkcie vozidla. Môže sledovať prevádzkové údaje, polohu zaparkovaného automobilu, zamknutie a osvetlenie, nastaviť upozornenie pri prekročení rýchlosti alebo pri opustení oblasti.
Ibiza má po facelifte celý rad nových asistenčných systémov. Kombinujú adaptívny tempomat, front assist a systém na rozpoznávanie únavy vodiča. Systém Travel assist umožňuje poloautomatickú jazdu v celom rozsahu rýchlosti. Udržiava odstup od vozidla idúceho vpredu a prispôsobuje rýchlosť. Vylepšený Side assist má dosah radaru v mŕtvych uhloch až 70 metrov.
Štvorvalec len pre FR
Po novom je výbava FR jediná, ktorá ponúka štvorvalec 1,5 TSI skombinovaný s prevodovkou DSG, čo bol aj prípad nášho testu. Sedemstupňová samočinná dvojspojková prevodovka DSG pracuje skvelo. Od čias jej prvej generácie, ktorá sa preslávila trhaním pri nižších prevodových stupňoch, je všetko oveľa lepšie odladené, radenie plynulé a rýchle. Modely FR sa dodávajú so športovým podvozkom, zatiaľ čo všetky ostatné majú mäkšie nastavenie. Zistili sme, že jazda je pri nižších rýchlostiach trochu krehká na niektorých úsekoch so zničeným asfaltom. Ibiza však očarila jemným ovládaním, skvelým podvozkom, citlivým riadením a ostrým prejavom motora.
FOTO V GALÉRII
Výkonný štvorvalec dáva autu slušnú dynamiku a dostatok zásob výkonu na predbiehanie. Pohotovostná hmotnosť Ibizy FR je len 1 186 kilogramov a s ňou si 150 koní a 250 Nm už od 1 500 otáčok poradí s ľahkosťou. FR má aj väčšie brzdové kotúče vpredu aj vzadu oproti zvyšným verziám s trojvalcami, čo ešte podčiarkuje športové danosti. Jazdila zábavne a pritom veľmi úsporne. S konečnou priemernou spotrebou 6,6 l/100 km sme boli nadmieru spokojní.
Naše hodnotenie
Facelift je dizajnovo jemný, hlavné rozdiely sa udiali v rozšírení ponuky bezpečnostných asistentov. FR so štvorvalcom je vydarená Ibiza s vysokou užitočnou hodnotou a vo verzii Family aj vydarenou cenou.
TEXT: MICHAL BEDNÁR