Tip na článok
Vo vzduchu: V režime lietadlo má AeroMobil dolet vyše 700 kilometrov.

Slovenské lietajúce auto ide do výroby, záujemcovia oň však budú musieť siahnuť poriadne do vrecka

O AeroMobile, slovenskom lietajúcom aute, sme prvýkrát písali už v roku 2010.

Galéria k článku (5 fotografií )
Na ceste: Maximálna rýchlosť je 160 km/h.
Extravagantný: Spredu ešte ako tak, no zozadu nemá AeroMobil s konvenčným autom spoločné prakticky nič.
Prístup: Dvere sa vyklápajú smerom nahor, čo uľahčuje nastupovanie.

Vtedy nám jeho tvorca a duchovný otec, inak vyštudovaný strojár, priemyselný dizajnér, akademický sochár a, samozrejme, pilot, Štefan Klein povedal: „Vyvíjam ho od roku 1989, bol dokonca mojou diplomovou prácou. Hlavnou ideou bolo vytvoriť dopravný prostriedok, s ktorým by som mohol relatívne rýchlo prekonať aj veľké vzdialenosti. Lietadlo to nedokáže, pretože často strávite čas rovnako dlhý ako samotný let cestou z letiska do cieľového miesta. Odtiaľ pochádza myšlienka dopravného prostriedku, s ktorým by som mohol bez prestupovania po prílete pokračovať v ďalšej ceste. Aeromobil je vlastne transformujúci sa objekt s dvomi krajnými polohami - auto a lietadlo, pričom kompletná transformácia trvá 20 sekúnd.“

Z vízie komerčný produkt

Dnes sa jeho takmer 30-ročný sen stal skutočnosťou. AeroMobil sa pred pár dňami predstavil na exkluzívnej výstave Top Marques v Monacu nie ako výstredný prototyp, ale ako komerčne dostupný model, ktorý si už možno objednať. Vozidlo by malo ísť do plnej výroby v najbližších rokoch. K prvým majiteľom by sa malo dostať koncom tejto dekády. Nový AeroMobil bude k dispozícii v limitovanej edícii päťsto kusov a bude sa predávať za cenu medzi 1,2 až 1,5 milióna eur, v závislosti od požiadaviek a špecifikácií zákazníkov, pričom prvých 25 modelov bude súčasťou špeciálnej série Founders Edition.

Je to relatívne dosť, najmä ak vezmeme do úvahy, že cena ultraľahkých lietadiel sa pohybuje na úrovni dobre vybavených áut vyššej strednej triedy, teda približne 50- až 100-tisíc eur. Treba však zdôrazniť, že za AeroMobilom sú tri dekády vývoja, pričom v súčasnosti má firma približne 60 zamestnancov a stojí za ňou špičkový medzinárodný tím expertov.

Odchod zakladateľa

Smutné je, že práve v tejto fáze svoj dlhoročný sen opúšťa samotný Štefan Klein, ktorý si už v pomerne veľkej a komerčne orientovanej firme nedokázal nájsť dostatočný priestor na svoju tvorivú slobodu. Preto si v nej ponechal už iba minoritný symbolický podiel a zakladá si vlastnú dizajnérsku spoločnosť, v ktorej sa naďalej chce venovať skúmaniu a navrhovaniu alternatívnych spôsobov prepravy, pričom nevylučuje ani opätovný návrat k myšlienke lietajúcich áut.

Technika pod kapotou

Späť k samotnému AeroMobilu. Ten využíva dvojlitrový 4-valcový spaľovací motor vybavený turbom, má elektronický diferenciál a adaptívnu prevodovku. Motor upravili tak, aby sa dosiahlo výrazné zníženie hmotnosti oproti tradičným leteckým motorom. Počas letovej prevádzky má výkon 224 kW, ktorý sa prenáša do vrtule prostredníctvom novovyvinutého prevodového systému. Letové riadiace systémy sa jednoducho transformujú na automobilové v priebehu niekoľkých sekúnd.

AeroMobil využíva najnovšiu kompozitnú konštrukciu z uhlíkových vlákien, geometria prednej nápravy je zároveň schopná prispôsobiť sa podmienkam na ceste a vo vzduchu. Kokpit je navrhnutý tak, aby obklopil pilota a kopilota v mimoriadne pevnej kompozitnej štruktúre. Vozidlo má taktiež najmodernejší balistický padák navrhnutý tak, aby priniesol lietajúce vozidlo bezpečne na zem v prípade, že sa pilot rozhodne pre jeho použitie.

VIDEO Plus 7 Dní