Tip na článok
Slovenský autovkus

Polročná bilancia: Ktoré autá sa na Slovensku predávali najviac?

V priebehu prvého polroka 2018 sa u nás najlepšie predávali škodovky a kórejské autá, veľký záujem o SUV pretrvával.

Keď sa pozrieme na dáta, ktoré na mesačnej báze zverejňuje Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR), na prvý pohľad je jasné, že na Slovensku sa darí ázijským modelom a autám z koncernu VW, teda najmä škodovkám a Volkswagenom.

V rebríčku desiatich najpredávanejších iné nenájdete. Škoda má na našom trhu dlhodobo najsilnejšiu pozíciu, s modelmi Fabia, Octavia a Rapid obsadila prvé tri miesta. Najpopulárnejšími modelmi inej proveniencie sú Dacia Duster a Citroën C3, ktoré zostali tesne za bránami top 10.

Predaj áut.
Predaj áut.
Infografika: PLUS 7 DNÍ

Slovensko a Európa

Zaujímavé je porovnanie s celoeurópskymi predajmi. Dáta spoločnosti Focus2Move sú však dostupné len za obdobie od januára do mája. V oboch rebríčkoch nájdeme dva zhodné modely - VW Golf, ktorý na Slovensku obsadil šieste miesto, avšak v Európe je bezkonkurenčne najpredávanejším autom. Okrem neho je to Octavia, ktorá je na Slovensku druhá a v celoeurópskom rebríčku jej patrí šieste miesto. V Európe je druhým najpopulárnejším modelom VW Polo a tretím s minimálnym odstupom  Renault Clio.

Registrácia osobných vozidiel podľa typu paliva - jún 2018.
Registrácia osobných vozidiel podľa typu paliva - jún 2018.
ZAP SR

Ďalší trend, ktorý možno pozorovať dlhodobo, je pokles záujmu o autá s naftovým motorom. Ešte pred tromi rokmi ich predaj tvoril nadpolovičnú väčšinu, v súčasnosti sa u nás pohybuje okolo tridsiatich percent a pozvoľna klesá. Niet sa čo diviť, veď od aféry dieselgate, ktorá prepukla pred necelými tromi rokmi, sa proti naftovým autám vedie intenzívna - z nášho pohľadu nie celkom férová - kampaň. Organizácia Greenpeace dokonca krátko po prepuknutí škandálu prišla so štúdiou snažiacou sa kvantifikovať, koľko ľudí ročne emisie z „nebezpečných“ dieslov zabijú.

Slová, čísla, normy

Kampaň proti nim pokračovala a vyústila do snahy zakázať vstup naftových áut do centier veľkých miest. Moderné naftové motory pritom s emisiami NOx, o ktoré ide predovšetkým, problém nemajú. Môžeme byť konkrétni - stačí sa pozrieť do noriem. Zatiaľ čo v norme Euro 3 z roku 2000 boli povolené emisie NOx pri benzínových motoroch 0,15 g/km, pri diesloch to bolo až 0,50 g/km.

Podľa normy Euro 6, platiacej pre autá registrované od septembra 2015, je povolená norma NOx pri benzínových motoroch 0,06 g/km, pri diesloch je to 0,08 g/km. Rozdiel je teda minimálny. A nielen to - po desiatich rokoch pre nižší záujem o naftové motory začali paradoxne po desiatich rokoch stúpať emisie CO2. Tie sú totiž závislé od spotreby, ktorú majú benzínové autá priemerne vyššiu.

Podiel na trhu za jún 2018.
Podiel na trhu za jún 2018.
ZAP SR

Nesmieme zabúdať na elektromobily, pre vysokú cenu a nízky dojazd sú naďalej neatraktívne.

Nepomohol ani dotačný program, trvajúci rok a pol. Vďaka nemu sa síce na naše cesty dostalo 800 nových elektrických áut a hybridov, dotácie sa však ani po predĺžení termínu nepodarilo vyčerpať.

Podľa údajov ZAP SR v júni elektrické autá tvorili jedno percento z celkového predaja - 96 pre-
daných elektromobilov.

VIDEO Plus 7 Dní