Tip na článok
Úplne iná: Predná maska je kompletne prepracovaná, štyri diódy denného LED svietenia sa po novom presťahovali do hlavných svetlometov.

Slovenský bestseller: Vyskúšali sme úplne inú Kiu Ceed

V Portugalsku sme vyskúšali novú Kiu Ceed, vyrábanú v Žiline. Pod kapotou sme mali litrový motor a šesťstupňovú manuálnu prevodovku.

Galéria k článku (3 fotografie )
Interiér: Je prehľadný, páčila sa nám stredová konzola orientovaná na vodiča.
Kufor: Má nízku nakladaciu hranu a slušný objem 395 litrov, kombík ponúka vo svojej triede rekordných 625 litrov.
Sedenie vzadu: V novej generácii je na zadných sedadlách viac miesta v oblasti ramien aj nôh.

Ceed sa zmenil pomerne výrazne, týka sa to nielen auta, ale aj názvu. Pôvodne to bol totiž cee’d, po novom je to jednoduchšie Ceed, za čím treba hľadať trochu eskamotérsky rozšifrovanú skratku Community of Eu­rope with European Design. Tvorcovia chcú povedať, že auto navrhli v Eu­rópe, v Európe sa vyrába a primárne je určené na európsky trh.

Niečo navyše

Kým prejdeme k testovanému autu, spomenieme pár zaujímavostí z tlačovky. Najdôležitejšia je, že vo štvrtom kvartáli by mala oficiálne prísť tretia karosárska verzia Ceedu, hatchback a kombi doplní shooting brake. Ak bude aspoň spolovice vyzerať tak skvelo ako koncept, bude to famózne auto.

Sme zvedaví aj na Ceed vo vyhotovení mild hybrid so 48 V elektrickou sústavou, ten príde na trh tiež čoskoro. Kia sa zároveň pochválila tým, že Ceed vo variante kombi, ktorému oficiálne hovoria Sportswagon, má najväčší objem kufra - až 625 litrov. Je to ešte viac, než udáva Škoda pri Octavii, samozrejme, takisto pri kombi. Na poznámku kolegu, že pred pár týždňami poskytli o niečo menšie číslo, ktoré im prvenstvo v segmente nezaručovalo, a čo sa vlastne zmenilo, odpovedali naozaj zvláštne - Pôvodne sme objem merali príliš konzervatívne. Teraz to bolo možno pre zmenu až priveľmi kreatívne, názor nech si urobí každý sám.

Kia Ceed 1,0 T-GDI
Kia Ceed 1,0 T-GDI
Martin Domček

Tri alebo štyri

Pozrime sa skôr na hatchback, s ktorým sme najazdili najviac kilometrov a venovali mu najviac času. Bol to benzínový „litrák“ s manuálnou prevodovkou. Popri ňom sme krátko vyskúšali novú benzínovú štvorvalcovú 1,4-ku s dvojspojkovým 7-stupňovým automatom a, pravdupovediac, na konci nás trochu mrzelo, že sme to neurobili naopak.

Tým nechceme povedať, že downsizingový trojvalec je zlý - ibaže tých 120 koní v ňom potrebuje občas o niečo viac času na prebudenie, než by sa patrilo. Cítiť to najmä v nízkych otáčkach. Benzínová 1,4-ka je o poznanie živšia a má výrazne lepší maximálny krútiaci moment - 242 Nm oproti 172 Nm benzínového trojvalca, pri oboch motoroch sa začína maximum na 1 500 otáčkach. Na to, aby sme hovorili o reálnej spotrebe, sme s oboma autami najazdili zatiaľ málo kilometrov, navyše v špecifických podmienkach, no vyzerá to tak, že medzi nimi veľký rozdiel nebude. Cenový rozdiel medzi oboma motormi je pri manuálnej prevodovke menej ako tisíc eur, z nášho pohľadu sa oplatí doplatiť za štvorvalec. Ak k nemu chcete aj 7-stupňový automat, cena auta sa dostane nad 20-tisíc eur, čo už naozaj nie je málo. Bonus je volič jazdných režimov so športovým programom a elektronická parkovacia brzda.

Kia Ceed: Konkurencia.
Kia Ceed: Konkurencia.
Martin Domček

Lepšie na ceste

Pri oboch autách treba oproti predchodcovi pochváliť lepší jazdný komfort, presnejšie radenie, priamejšie riadenie a predovšetkým kompletne prepracovaný podvozok. Ten znamená istejšie správanie auta v zákrutách, vyšší komfort pri prejazde nerovnosťami a potlačenie nedotáčavosti, ktorú občas jeho predchodcovi vyčítali.

Pokiaľ ide o interiér, vyzerá hodnotnejšie, použité sú kvalitné plasty a je viac orientovaný na vodiča - k nemu je naklonená celá stredová konzola. Dominuje jej voľne stojaci dis­plej multimediálneho systému, s navigáciou má uhlopriečku 8 palcov, okrem výbavy First Edition je to však príplatková 790-eurová záležitosť. Škoda, že displej je v hrubom stojane, takže vyzerá takmer ako miniatúrna CRT obrazovka. Rozhranie infotainmentu je však dobré a intuitívne, na rozdiel od grafiky navigácie, ktorá je občas mätúca. Onedlho pribudne ďalšia hi-tech vymoženosť - digitálny kokpit. Z hľadiska ozvučenia príjemne prekvapil audiosystém JBL, ktorý však nehľadajte v základe. Ani bezdrôtové nabíjanie, ktoré je integrované do poličky v stredovej konzole, kam sa - na rozdiel napríklad od Opla Crossland X - zmestia aj smartfóny s väčšími displejmi. Nechýba podpora Apple Car Play a Android Auto.

Kia Ceed: Naše hodnotenie.
Kia Ceed: Naše hodnotenie.
Martin Domček

Technológie

Nesmieme zabudnúť na pokročilé technológie, k nim patrí napríklad autonómne riadenie 2. stupňa. Pri ňom je auto schopné čiastočne autonómnej jazdy, takže vďaka senzorom dokáže ísť buď vo zvolenom jazdnom pruhu, prípadne prispôsobovať rýchlosť jazdy vozidlu pred vami, no kontrolu nad autom musí mať stále vodič. To Ceed zvláda a jeho pokročilý tempomat možno využiť aj na jazdu v kolónach, takže funkčný je od nulovej rýchlosti. Kia sa rozhodla, že pri Ceede budú svietiť nielen predné denné LED-ky, nonstop budú svietiť aj zadné svetlá, čo nie je na škodu, auto má totiž pekný svetelný podpis.

Keď sme už pri zadnej časti - rekordný objem batožinového priestoru pri kombi sme spomínali, veľmi dobre je na tom aj testovaný hatchback - s takmer 400 litrami síce nie je vo svojej triede rekordérom, veľa mu však k tomu nechýbalo, navyše nakladacia hrana je umiestnená pomerne nízko. Auto je na tom celkom dobre aj s priestorom na zadných sedadlách. Keď sa totiž pozrieme na rozmery, Ceed tretej generácie postavený na novej platforme K2 je oproti predchodcovi o niečo nižší a širší, rázvor zostal zachovaný, skrátil sa predný previs a predĺžil zadný. Výsledkom je, že napriek rovnakému rázvoru je vzadu viac miesta v oblasti nôh a ramien.

VIDEO Plus 7 Dní