Tip na článok
Bestseller: Fabia je u nás aktuálne najpredávanejšie auto - a to sa už na trh chystá vo vynovenej podobe, na obrázku.

Slovenský vkus: Prestávame veriť dieslom, sedany sa nám nepáčia a elektromobily nechceme

Máme za sebou prvý tohtoročný kvartál a jeden významný európsky autosalón. Tie by mali napovedať, akým autám sa u nás darilo a ktoré by sa mohli v najbližšom čase presadiť.

Mierny pokles

Pozrime sa najprv na aktuálne čísla. Podľa štatistík slovenského Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) sa v marci u nás zaregistrovalo 8 550 nových osobných automobilov. To predstavuje oproti minulému roku pokles o 5,4 percenta. Asi nikoho neprekvapí, že stupeň víťazov obsadil mladoboleslavský triumvirát v poradí Octavia (389 kusov), Fabia (363 kusov) a Rapid (303 kusov).

Za ním to však bolo tesné, štvrté a piate miesto patria Hyundaiu Tucson (290 kusov) a Kii cee’d (287 kusov). Ešte zaujímavejšie by to bolo, ak by sme v štatistike oddelili jednotlivé karosárske verzie, čo je prístup, ktorý na rozdiel od nás volí aj združenie ZAP SR.

V tom prípade by najúspešnejšie auto z Mladej Boleslavi - Octavia kombi - skončilo v marci až na treťom mieste, pričom prvé dve priečky by patrili kórejskému Hyundaiu. Marcovým kráľom by sa stalo SUV Tucson (290 kusov) a na druhom mieste by sa s väčším odstupom umiestnil hatchback i30 (239 kusov). Takúto situáciu si za posledné roky naozaj nepamätáme.

Škoda proti všetkým

Väčšiu výpovednú hodnotu však majú údaje za prvé tri mesiace tohto roku. Za ne sa u nás zaregistrovalo niečo vyše 24-tisíc nových osobných áut. Najúspešnejšími značkami za obdobie od januára do marca boli Škoda, Volks­wagen, Hyundai a Kia. Medzi piatimi najpredávanejšími modelmi je Škoda Fabia (1 403), Škoda Octavia (1 327), Škoda Rapid (841), Kia cee’d (751) a Hyundai i30 (629).

Najpredávanejšie autá: Rebríček najpredávanejších áut sme zostavili na základe údajov ZAP SR a bez rozlišovania jednotlivých karosárskych verzií.
Najpredávanejšie autá: Rebríček najpredávanejších áut sme zostavili na základe údajov ZAP SR a bez rozlišovania jednotlivých karosárskych verzií.
Graf Plus 7 dní

Módna vlna

V Európe sú bezkonkurenčne najpopulárnejším typom áut SUV a cross­overy. Podľa štatistík agentúry JATO Dynamics do nich v minulom roku spadalo každé tretie predané osobné auto. Záujem o ne medziročne vzrástol približne o štyri percentá, takže majú rekordný, 29,3-percentný podiel na predaji. Na ilustráciu - pred desiatimi rokmi bol podiel SUV a crossoverov na európskych predajoch výrazne pod 10-percentnou hranicou.

Tento ošiaľ sa nevyhol ani Slovensku. Medzi piatimi najpredávanejšími autami za prvý kvartál síce žiadne SUV ani crossover nenájdete, ak by ste sa však pozreli na spodnú polovicu slovenských top 10, je v nej Kia Sportage, Hyundai Tucson, Suzuki Vitara a Škoda Karoq - všetko vozidlá kategórie SUV. Medzi ne dokázal vojsť len VW Golf, ktorý obsadil 9. miesto.

Na začiatku druhej desiatky je pritom ďalšie SUV Škoda Kodiaq a pomerne vysoko sa v slovenskom rebríčku najpredávanejších áut za prvé tri mesiace umiestnilo Suzuki SX4 S-Cross, Dacia Duster, Peugeot 2008, VW Tiguan, Peugeot 3008 a Opel Crossland X - všetko modely, ktoré patria medzi SUV a crossovery. Po nich je najväčší záujem o hatchbacky, prípade liftbacky alebo fastbacky, sedany zostávajú trochu na okraji pozornosti (nielen) slovenských zákazníkov.

Najpredávanejšie SUV a crossovery: V kurze sú u nás najmä ázijské, veľmi dobre sa však na trhu uchytili aj české novinky Kodiaq a Karoq.
Najpredávanejšie SUV a crossovery: V kurze sú u nás najmä ázijské, veľmi dobre sa však na trhu uchytili aj české novinky Kodiaq a Karoq.
Graf: PLUS 7 DNÍ, dáta: ZAP SR

Diesle v ohrození

Na jeseň v roku 2015 vypukol obrovský škandál, známy ako aféra Dieselgate. V nej išlo o to, že do niektorých modelov koncernu VW bolo zabudované zariadenie, vďaka ktorému naftové autá vykazovali v oficiálnych testoch oveľa nižšie emisie a, samozrejme, aj spotrebu - tá sa totiž vyratúva z nich. Nemecký koncern na afé­ru veľmi tvrdo doplatil, doteraz ho už stála vyše 30 miliárd dolárov. Navyše v USA sa zaviazal od majiteľov takto upravené autá spätne odkúpiť. Dôsledkom je, že na obrovských parkoviskách uprostred kalifornskej púšte ich aktuálne stoja desaťtisíce (ich počet sa môže vyšplhať až na 350-tisíc). Pomaly sa tam znehodnocujú a nikto nevie, čo s nimi bude ďalej.

To je však problém týkajúci sa koncernu Volkswagen. Problémom, ktorý sa týka nás všetkých, je to, že vďaka tejto afére si politici z naftových áut urobili vďačnú self-promo tému. Celý problém sa nafúkol do obludných rozmerov a z naftových áut sa stali monštrá, ktoré nás systematicky zabíjajú. Preto ich treba vytlačiť z centier miest alebo úplne zakázať. Tieto iniciatívy sa zákonite odrazili na veľkom poklese záujmu o naftové autá na celom svete.

Napríklad v Nemecku predaj nových automobilov s dieselovými motormi v marci klesol naozaj výrazne. Počet registrácií nových áut s dieselovými motormi sa tam medziročne znížil o 25,4 percenta na necelých 109-tisíc. V rovnakom mesiaci pred rokom v Nemecku zaregistrovali približne 146-tisíc dieselových vozidiel. Má to však svoju príčinu - je ňou rozhodnutie súdu, že mestá môžu zakázať premávku áut, ktoré výrazne znečisťujú ovzdušie. U nás je situácia s naftovými autami podobná.

Registrácie podľa typu paliva: Ukazujú, že o alternatívne pohony, možno s výnimkou hybridov, je zatiaľ u nás minimálny záujem.
Registrácie podľa typu paliva: Ukazujú, že o alternatívne pohony, možno s výnimkou hybridov, je zatiaľ u nás minimálny záujem.
Graf: PLUS 7 DNÍ, dáta: ZAP SR

Slovenská realita

Bezprostredne po vypuknutí aféry Dieselgate na Slovensku síce záujem o diesle neklesol, no v priebehu roku 2016 už začal a tento trend pokračuje s väčšou či menšou intenzitou doteraz.

Výsledkom je, že v marci tohto roku na Slovensku až 65 percent nových áut malo benzínový motor, naftový len 32 percent. Pokiaľ ide o alternatívne pohony, dlhodobo je bezkonkurenčne najúspešnejšou hybridná technológia, kombinujúca benzínový motor s elektromotorom. Trhový podiel takýchto áut bol v marci 1,6 percenta, čo znamená 137 predaných áut.

Ako to vyzerá s elektromobilmi? Neslávne. Máme síce na ne štátnu podporu, no stále sú príliš drahé a majú veľmi obmedzený dojazd, takže záujem o ne sa dvíha minimálne. Inými slovami, v marci sa ich predali necelé tri desiatky, čo je trhový podiel na úrovni 0,34 percenta. A to bol pritom jeden z lepších mesiacov.

Želiezka v ohni

Ktoré nové autá by do štatistík predaja na Slovensku mohli v priebehu tohto roku výraznejšie prehovoriť? Už teraz sa ukazuje, že k nim bude patriť napríklad SUV Škoda Karoq a takisto vynovená Fabia, ktorá na náš trh príde v druhej polovici tohto roku. Sme zvedaví, ako sa v priebehu roka uchytia malé kórejské cross­overy, konkrétne Hyundai Kona a Kia Niro.

Trojročnú periódu, po ktorej obvykle prichádza facelift, má za sebou aj najpredávanejšie SUV na Slovensku Suzuki Vitara. Uvidíme, či sa faceliftu v jej prípade dočkáme ešte v tomto roku. Koncom leta k nám príde vo vynovenom vyhotovení aj ďalší veľký bestseller - Hyundai Tucson. Plastika v jeho prípade bola pomerne výrazná, čo môže prilákať nových záujemcov. A keď sme už pri tejto značke - sme zvedaví, ako sa presadí aj i30 v karosárskej verzii fastback. Ten vyzerá tak dobre, že by mohol narobiť problémy aj u nás dominantnej Octavii.

Akoby povedali naši anglofónni kolegovia, last, but not least - samozrejme, nesmieme zabudnúť ani na novú Kiu Ceed, ktorá tentoraz nezmenila len vzhľad, ale mierne dokonca aj názov. Trochu komplikované označenie cee’d pomaly, ale isto mieri do histórie, zostane už iba jednoduché Ceed, za ktorým treba hľadať slovné spojenie Community of Europe, with European Design. To samo osebe niečo naznačuje o charaktere auta.

VIDEO Plus 7 Dní