Začnime dizajnom. Športovo-rodinný plug-in hybrid s označením iV vyzerá fakt dobre. Zá­kladný tvar, ale aj čierne detaily na karosérii nám pripomenuli niektoré modely od BMW. A to rozhodne nie je zlé hodnotenie. Po nasadnutí sme si najskôr všimli malý joystick, ktorý nahradil v modeloch koncernu VW rýchlostnú páku. Podobný nájdete dokonca aj v legendárnom športiaku Porsche 911. Ani to nie je najhoršie. Digitálna prístrojová doska sa dá rôznorodo konfigurovať, čo je fajn. Môžete mať pred sebou klasické ukazovatele alebo moderné digitálne. Alebo aj mapu. Nám sa najviac páčila verzia s pásikovým otáčkomerom navrchu a veľkým digitálnym tachometrom. Musíme však spomenúť, že nám dvakrát počas týždňového testu totálne „zamrzlo“ autorádio, čo znamená, že softvérové problémy pri nábehu modelov Octavia/Leon/Golf ešte nemá koncern VW stále celkom podchytené.

Plusy aj mínusy

Pekne vytvarované športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy mali poťahy, ktoré pôsobili mierne umelým dojmom. Detaily sa nám však páčili - červené prešívanie, nádych karbónu na palubnej doske, alkantara a chróm sa postarali o vau efekt. Nájdu sa aj tvrdé obkladové plasty, ale veď to nie je Audi ani VW, ale „iba“ Škoda. Volant je konečne trojramenný, má ho iba verzia RS a nám sa páči omnoho viac než bežné verzie s dvoma ramenami. Veľmi dobre sa drží v rukách a jeho perforovaná koža s červeným prešívaním je príjemná na dotyk. Vynachváliť si nevieme ani valček na ovládanie hlasitosti, ktorý by bol pre nás jedným z hlavných dôvodov, prečo si toto auto kúpiť. Samozrejme, okrem veľkého - nie obrovského - batožinového priestoru. Hoci bez rezervného kolesa, ale so schránkou na nabíjacie káble. Aj vzadu je veľa miesta, a to napriek sklenej streche, bez ktorej by sme dokázali žiť.

Keď sme jazdili na elektrinu, dosiahli sme zhruba 50 kilometrov (netto kapacita lítiovo-iónového akumulátora je 10 kWh). Elektromotor (trojfázový synchrónny s permanentným magnetom) s výkonom 85 kW/115 k a krútiacim momentom 330 Nm má slušný ťah, jazda je tichučká, dynamika postačujúca. Najvyššia rýchlosť na elektrinu je až 140 km/h. Tento plug-in hybrid teda dokáže ísť v elektrickom režime aj na diaľnici. Tam však spotreba stúpne až k hodnote 23 kWh/100 km. Potom ožil pomerne malý prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,4 TSI, čo je celkom nezvyčajné, lebo bežné Octavie poháňa motor 1,5 TSI. Kombinácia dvojspojkovej prevodovky DSG a dvojice motorov funguje dobre.

FOTO testovanej Octavie plus naše hodnotenie v GALÉRII

Treba ho mať nabitý

Hoci v športovom modeli by ste skôr čakali dvojlitrový motor, dnes máte na výber viac možností. Predný pohon však niekedy nestíhal prenášať vysoký krútiaci moment elektromotora na vozovku a kolesá sa len bezmocne pretáčali. Dokonca aj na suchom asfalte. Očividne tu chýba mechanická „špéra“. Počas jazdy s vybitým akumulátorom nám vyšla priemerná spo­treba 6,3 l/100 km, to nie je zlé. A to sme auto vôbec nešetrili, čo však k takému autu aj patrí. Ak ho máte kde cez noc nabíjať, počas dňa môžete jazdiť čisto elektricky. A cez víkend sa potom môžete smelo vydať na druhý koniec republiky. Táto verzia má dostatočne veľký dojazd aj na benzín, nám sa podarilo dosiahnuť zhruba 660 km. To je na PHEV slušný výsledok, lebo výrobcovia takýchto vozidiel väčšinou zmenšujú objem nádrže až na komicky malé objemy. Jediný problém je, že keď sa akumulátor vybije, auto stratí „šťavu“. Agregát 1,4 TSI vozidlu s logom RS už nedokáže poskytnúť očakávanú dynamiku. Ak ju vyžadujete neustále, prípadne jazdíte dlhé trate, zrejme skôr siahnete po dvojlitri spaľujúcom benzín či naftu.

TEXT: MICHAL BEDNÁR