Najdôležitejšou vecou je ujasniť si, na čom vlastne s vybranou prilbou budem jazdiť. Prilieb je totiž niekoľko základných typov. Od otvorenej s výklopným plexisklom, cez výklopné, integrálne až po aktuálne moderné retro modely.

Na skúter alebo chopper sa hodí skôr otvorená prilba s výklopným plexisklom. Ak chcete model bez plexi, tak je potrebné myslieť aj na to, že zákon nám prikazuje chrániť si zrak, takže treba nosiť aspoň ochranné okuliare.

Šilt

Na cestovné a enduro motocykle je vhodnejšia výklopná (integrálna) prilba.

Pri nej treba počítať s vyššou váhou, väčším hlukom a bude do nej viac fúkať. Časom sa pri nej môže vyskytnúť aj problém s mechanizmom na uzamykanie bradovej časti.

Pokiaľ neplánujeme jazdu na okruhu,  možno zvoliť aj prilbu s predným šiltom. Tá nielen vyzerá ako klasická šiltovka, ale aj plní je funkciu. Pri vyšších rýchlostiach treba počítať s tým, že odpor vzduchu bude mať oveľa väčší, než ostatné popisované modely. Moderné retro-prilby sú kompromisom medzi dizajnom a funkčnosťou a poskytujú takmer identický stupeň ochrany ako moderné integrálne prilby. Na rozdiel od nich sú však hlučnejšie a menej komfortné.

Zapínanie na dva D krúžky je zatiaľ najbezpečnejší systém upevňovania prilieb.
Zapínanie na dva D krúžky je zatiaľ najbezpečnejší systém upevňovania prilieb.
Zdroj: Matej Jankovič

Integrálna prilba je z nášho pohľadu asi najuniverzálnejšia a zároveň poskytuje aj najväčšiu ochranu hlave. Netreba pri nej určite riešiť len dizajn – aj keď aj ten je dôležitý. Podstatnejšie je,  že musí na hlave dokonale „sedieť“. Tu neplatí, že časom polstrovanie povolí. Respektíve povolí len minimálne. Preto, keď si prilbu prvýkrát dáme na hlavu, tak je dôležité, aby nikde netlačila. Nesmie tlačiť najmä na  vrchnej časti hlavy a na čele. Aj keď si poviete, že tlačí len trochu, čo nie je problém vydržať, tak zaručene po prvej dlhšej jazde zmeníte názor – nehovoriac už o tom, že nepohodlná prilba môže spôsobiť aj bolesť hlavy trvajúcu podstatne dlhšie než samotná jazda.

Najlepšie, ako vyskúšať, či je prilba pre vás dobrá, je po nasadení a zapnutí pútka hlavou potriasť a pomykať zo strany na stranu. Prilba by sa pri tomto nemala na hlave posunúť.

Pri výbere integrálnej prilby síce platí, že by vás nemala nikde tlačiť, no pri polstrovaní lícnej časti platí, že keď v prilbe otvoríte ústa, tak by vám líca malo zatlačiť mierne dovnútra úst. To je ďalšia dôležitá vec, na ktorú musíme dbať pri jej kúpe.

Cena

Na cenu vplýva viacero faktorov. Najviac prirodzene použitý materiál. Modely z termoplastov sú síce najlacnejšie, no zároveň poskytujú hlave najslabšiu ochranu, pri náraze často praskajú a tým strácajú svoje ochranné vlastnosti. Tento materiál v dnešnej dobe už z trhu vytláčajú moderné kompozitové a karbónové prilby. Tie najpevnejšie sú z karbónových vlákien, rátajte však pri nich aj s tým, že vyššia ochrana je úmerná vyššej cene.

Moderné materiály sa využívajú aj pri ochranných plexisklách. Treba si uvedomiť, že plexisklo je to jediné, čo vo väčšine prípadov stojí v ceste medzi odletujúcim kamienkami a vašimi očami.  Kvalitné plexisklo by malo mať hrúbku aspoň 2,5 milimetra. Plexisklá, používané v motoršporte majú napríklad hrúbku aj viac ako 5 milimetrov. Dobre plexisklá sú zároveň aj pružné. Tie najkvalitnejšie po odmontovaní z prilby viete takmer narovnať bez toho, aby praskli alebo sa inak poškodili. Pri moderných plexisklách sa taktiež používa ttzv. PinLock, ktorý minimalizuje jeho zahmlievanie. Niektoré prilby sú vybavené aj vnútornou výsuvnou slnečnou clonou.

Pri moderných retro prilbách treba počítať s vyššou hlučnosťou.
Pri moderných retro prilbách treba počítať s vyššou hlučnosťou.
Zdroj: Matej Jankovič

Popruh

Ďalšou dôležitou vecou na akejkoľvek prilbe je popruh, ktorým si ju upevňujeme na hlavu. Ten musí byť pevnou súčasťou prilby, odnímateľné nie sú určite vhodné.

Existujú dva rôzne systémy ich zapínania. Jeden je klasický s rýchlosponou, druhý využíva  dvojité D-krúžky. Ten je bezpečnejší, D-krúžky majú tendenciu skôr sa pri namáhaní zatiahnuť, než samovoľne uvoľniť. Zároveň si ich dokážete vždy optimálne nastaviť, čo môže byť pri rýchlospone niekedy komplikované. Zatiahnutý by mal byť tak, aby ste medzi neho a bradu nedokázali strčiť prst, aby vás však pritom netlačil. Rýchlospony sú zas jednoduchšie z hľadiska zapínania, ide to aj s rukavicami.

Ďalšia dôležitá vec je účinné odvetranie prilby, čo oceníte v teplých letných dňoch. Odvetranie by malo fungovať na princípe cirkulácie vzduchu tak, že z prednej časti sa cez náporové prieduchy dostane čerstvý vzduch do prilby a následne je v nej rozvedený vnútornou štruktúrou aj do zadnej časti, kadiaľ sa opäť tlakom dostane von.  Tieto prieduchy si možno otvoriť alebo zatvoriť podľa potreby v rôznom rozsahu. Niektoré športové prilby však majú len gumenú záslepku, ktorú možno buď otvoriť alebo zatvoriť.  

V prednej spodnej časti prilby je aj bradový deflektor, ktorý obmedzuje prúdenie vzduchu okolo brady a zabraňuje prievanu v prilbe.  

Hlučnosť

Ďalšia vec, na ktorú sa treba zamerať, je hlučnosť prilby. Tú ovplyvňuje veľa faktorov. Tím najdôležitejším je aerodynamický tvar prilby. Treba si uvedomiť, že každý výčnelok či zális zvyšujú jej hlučnosť.

Cenovo sa prilby pohybujú vo veľmi širokom rozpätí - od cca 50 eur v rôznych výpredajoch až po 1500 eur, kzoté zaplatíte za špičkové superšportové prilby. Netreba zabúdať, že prilba by sa po každom poškodení (náraze) mala prestať používať, môže byť narušená jej integrita. Pri bežnom používaní a dobrej starostlivosti moderné prilby vydržia dlho, no zväčša sa odporúča po troch až piatich rokoch ich z preventívnych dôvodov vymeniť.