Teória používania zástrčkového hybridu je jasná - treba ho pravidelne nabíjať, aby sa počas bežného dňa jazdilo na elektrinu, a len v prípade dlhšej jazdy bol potrebný spaľovací motor. Prvé zástrčkové hybridy mali krátky dojazd okolo 25 až 30 kilometrov, čo nie vždy stačilo na jazdu do práce a domov. Neraz sa vyskytli ďalšie ciele, ktoré jazdu predĺžili. Teraz sa dojazd plug-in hybridov naťahuje, čoho dôkazom je RAV4 s akumulátorom s kapacitou 18,1 kWh, ktorý by mal stačiť na 75 kilometrov. Navyše Toyota ako expert na samonabíjacie hybridy tvrdí, že ani po vybití akumulátora by spotreba nemala byť oveľa vyššia ako 5 l/100 km, čo je pre väčšie SUV pozoruhodné. Aby tento sľub mohla RAV4 splniť, musela by mať elektrickú spotrebu okolo 20 kWh/100 km. My sme počas testu namerali priemer 23 kWh/100 km, no aj v režime samonabíjacieho hybridu dokáže RAV4 prejsť skoro polovicu cesty v meste pomocou elektromotora, čo je výnimočné.

Wallbox vám pribalia k autu

Nabíjanie prebieha cez konektor typu 2 (Mennekes), ktorý sa nachádza na zadnom pravom blatníku. Cez wallbox Toyota 22 kW (ktorý stojí 720 eur, ale teraz ho dáva Toyota k autu zadarmo) sa akumulátor nabije za 2,5 hodiny, z normálnej zásuvky (10 A) za sedem a pol hodiny. Rýchlonabíjanie sa nekoná, hoci niektoré značky už k nemu pristúpili aj pri plug-in hybridoch. Volič jazdných režimov ponúka na výber eco, normal a sport, ale plug-in hybrid má navyše režimy voliteľné tlačidlami - EV (čisto elektrický pohon), HV (hybrid), auto HV/EV (samočinné prepínanie medzi týmito dvoma) a nechýba ani režim na nabíjanie počas jazdy (ak vám nie je benzín milý). Toyota nezabúda, že SUV by malo mať aj terénne vlastnosti, a je tu aj režim trail, ktorý oproti bežnému hybridu ponúka lepšie možnosti trakcie vďaka uzamknutiu predného diferenciálu. Zmena hybridu na plug-in hybrid so sebou nesie aj nejaké obmedzenia. Napríklad menší ku­for, hoci akumulátor je v podlahe. Podlaha batožinového priestoru je o 35 milimetrov vyššie a objem sa zmenšil z 580 na 520 litrov (respektíve z 1 189 na 1 168 litrov pri sklopených operadlách). Palivová nádrž si však uchovala objem 55 litrov. Pohonné ústrojenstvo plug-in hybridu sa podobá na to v hybridnej verzii, ale prešlo aj niekoľkými zmenami. Základom je 2,5-litrový benzínový štvorvalec, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a má priame aj nepriame vstrekovanie paliva. Výkon a krútiaci moment sa mu zvýšil zo 176 koní na 185 koní. Pri zadnej náprave je slabší elektromotor s výkonom 54 koní, predný elektromotor má výkon 120 koní. Celkový výkon sústavy je 306 koní, čo RAV4 plug-in hybrid radí k najvýkonnejším automobilom v ponuke Toyoty.

Plug-in hybridná RAV-ka stíchla

Jazda je skutočne príjemne dynamická, ak je akumulátor nabitý, ale s jeho klesajúcimi percentami klesá aj svižnosť pohybu. Vďaka vyššiemu výkonu predného elektromotora nemusí ísť spaľovací motor do vyšších otáčok, čo sa prejavuje tichším chodom, ktorý ešte podčiarkuje upravená prevodovka e-CVT (zaoblené ozubenie, znížené rezonancie), prídavný izolačný materiál v stĺpikoch a akustické sklá vpredu a na bokoch. Komfortná jazda, tichá prevádzka, nízka spotreba, obrovský priestor v kabíne, dobré filtrovanie nerovností, nižšie náklony ako hybridná verzia - tým všetkým sa môže plug-in popýšiť. Navyše oproti klasickému hybridu dlho jazdí po nabití akumulátora na čisto elektrický pohon. To však niečo stojí. Cena sa začína na 49 990 eurách, čo je o 16 400 eur viac ako hybrid 4x4 v porovnateľnej výbave (plug-in sa nepredáva len s pohonom jednej nápravy). Za takú cenu máte dnes okolo 12-tisíc litrov benzínu, tak­že aby sa vám vyššia investícia vrátila cez nižšiu spotrebu, museli by ste najazdiť štvrť milióna kilometrov. To nebude logický dôvod, prečo si vybrať plug-in namiesto obyčajného hybridu. Dôvodom môže byť ekologické zmýšľanie, benefity za zelenú EČV (ak nejaké niekedy budú), možnosť nabíjať doma v garáži, lepšie zrýchlenie (o 2,1 sekundy), tichosť i plynulosť elektrickej prevádzky (64 dB verzus 69 dB) a v istých kruhoch je nezanedbateľný aj spoločenský status zeleného vozidla. Klasická hybridná RAV4 je však natoľko dobrá, že nenaberáme odvahu odporúčať namiesto nej jej plug-in hybridnú sestru.

TEXT: MICHAL BEDNÁR/AUTO BILD, FOTO: ROBO HUBAČ