Tip na článok
Každá z dvojice poháňaných zadných náprav automobilu Škoda 903 disponovala samostatnou redukciou a uzávierkou diferenciálu.

Unikátne vojenské verzie škodoviek existovali už pri vzniku Československa

Unikátom boli trojnápravové terénne špeciály Škoda 903 s pohonom 6 × 4 postavené na základe modelu Superb.

Mladoboleslavská automobilka vyrábala moderné vojenské vozidlá aj na báze úspešných osobných automobilov Popular a Superb, samozrejme, nechýbali ani úžitkové modely.

Z nich treba pripomenúť najmäe súpravu ťahača Laurin & Klement 550 s návesom Martin, ktorý vznikal v Mladej Boleslavi podľa licencie americkej spoločnosti Martin Rocking Fifth Wheel Company. Armáde bolo dodaných niekoľko variantov automobilu: valník s užitočnou hmotnosťou 7 000 kg aj jeho modifikácia pre delostrelectvo, telefónny automobil, pojazdná dielňa pre opravy vojenských lietadiel a benzínová cisterna.

Po sérii 35 roadsterov Popular z roku 1935 o dva roky neskôr prišlo do armády 330 štvormiestnych otvorených automobilov s dvoj- a štvordverovým prevedením.
Po sérii 35 roadsterov Popular z roku 1935 o dva roky neskôr prišlo do armády 330 štvormiestnych otvorených automobilov s dvoj- a štvordverovým prevedením.
Škoda Auto

V 30. rokoch minulého storočia sa automobilka sústredila na stredné a ťažké nákladné autá so vznetovými motormi vlastnej konštrukcie. Materský koncern, Škodove závody v Plzni, navyše zvíťazil v tendri na dodávku slávnych ľahkých tankov LT vzor 35.

Pokiaľ ide o úpravy civilných áut, osvedčilo sa z nich niekoľko - napríklad šesťvalec L & K - Škoda 360 sa uplatnil ako sanitka či dezinfekčný automobil, menšie modely 110 a 120 s úžitkovými karosériami boli dodávané aj vojenským autoškolám, čiže so zdvojenými ovládacími prvkami.

Škoda 903, prototyp vojenského automobilu s pohonom 6×4 vznikol na báze osobného automobilu Superb.
Škoda 903, prototyp vojenského automobilu s pohonom 6×4 vznikol na báze osobného automobilu Superb.
Škoda Auto

Vo výpočte adaptácií civilných áut nesmieme zabudnúť ani na slávny Popular s nadštandardnou priechodnosťou terénom. Okrem nezávislého zavesenia všetkých kolies, vhodného sprevodovania a polohy ťažiska, zohrala úlohu aj absencia diferenciálu, vďaka čomu mali poháňané zadné kolesá veľmi dobrú trakciu v blate, piesku aj na snehu. Vojenská verzia sa okrem špeciálnych pneumatík líšila predovšetkým otvorenou karosériou vo farbe khaki a špecifickou výbavou. Úvodná séria 35 roadsterov bola československej vojenskej správe dodaná v období od septembra do decembra 1935.

Už v marci 1936 nasledovali tri prototypy Popularu, ktoré boli už výraznejšie prispôsobené potrebám armády. Vývoj totiž urýchľovala rýchlo sa zhoršujúca medzinárodno-politická situácia. Po skúškach sa v decembri 1936 rozbehla ich sériová výroba. Do polovice augusta 1937 do armády „narukovalo“ 330 automobilov Popular. Osvedčený podvozok a štvorvalcový motor 995 cm3 / 22 k (16 kW) zostali zachované, z Otrokovíc pochádzali 16-palcové terénne pneumatiky Baťa Ballon.

Karoséria s minimálnymi prevismi mala vpredu nájazdový uhol 35 a vzadu 30 stupňov. Základná cena vojenského automobilu sa od civilných automobilov pritom príliš nelíšila. Pôvodná cena 21 030 Kč vzrástla o 1 996 Kč pre prvky špecifickej výbavy: pod ľavé predné sedadlo výrobca zabudoval schránku na dokumenty, ktorú bolo možné zaplombovať, nechýbala lekárnička či hasiaci prístroj. Akumulátor sa spod prednej kapoty presťahoval pod zadnú lavicu. Jeho miesto v motorovom priestore zaujal desaťlitrový kanister, doplňujúci 30-litrovú palivovú nádrž.

Armáda využívala aj špeciálne prevedenia na báze civilných modelov vyššej triedy. Pokroková konštrukcia Superbu sa vo výrazne modifikovanej podobe uplatnila v terénnych automobiloch s pohonom 6 × 4, neskôr aj 4 × 4. Ako prvé vznikli v apríli 1936 dva exempláre modelu Škoda 903 práve na báze radu Superb. Šesťvalcový motor SV s parametrami 2 703 cm3 a maximálnym výkonom 44 kW konštruktéri prispôsobili prevádzke v členitom teréne. Aby olejové čerpadlo pri extrémnych náklonoch vozidla nenasalo vzduch, uplatnila sa suchá kľuková skriňa motora so zásobou maziva v samostatnej nádržke.

Podvozkový rám tvoril centrálny trubkový nosník, vpredu vidlicový pre pružné uloženie motora a prevodovky. Tento základ bol adaptovaný na šesťkolesové usporiadanie s pohonom 6x4 a rázvorom 2470 + 920 mm. Automobil so svetlou výškou 225 mm, krátkymi prevismi karosérie a značnou krížiteľnosťou náprav sa v teréne pohyboval na špeciálnych pneumatikách 5,50-18, každá zo zadných náprav mala samostatnú redukciu a diferenciál.

Pôvodnú jednoduchú karosériu prototypu 903 s dvoma sedadlami a ložnou plochou neskôr nahradil pohotovostný variant typu Break. Okrem vodiča so spolujazdcom sa doň zmestilo šesť členov mužstva, sediacich na dvoch pozdĺžnych laviciach. Ľahká plátenná strecha sa skladala do priestoru za prednými sedadlami. Typ 903 Break z roku 1938 už poháňal silnejší šesťvalec SV 2 914 cm3 s výkonom 46 kW.

VIDEO Plus 7 Dní