je čerstvo prepracovaná vstupná ponuka od Lexusu. Kedysi táto rola pripadala na model CT200h, ale kompaktné autá v luxusnej triede už nikto nekupuje, a tak je jediným rozumným riešením SUV. Čo iné?
Bojuje so silnou konkurenciou
UX znamená Urban Crossover a na trhu sa objavil prvýkrát v januári 2019, teraz testujeme jeho najnovšiu edíciu vo výbave F Sport s pohonom predných kolies. S dĺžkou takmer 4,50 metra sa vyrovná Volkswagenu Tiguan, BMW X1 alebo Peugeotu 3008. UX však nie je také vysoké, čo v interiéri cítiť. Model je postavený na platforme TNGA od Toyoty (v Lexuse nazývanej GA-C), čo znamená, že má základy spoločné s Priusom a C-HR. Pohon je plne hybridný - s benzínovým dvojlitrovým motorom s výkonom 152 koní a elektromotorom s výkonom 109 koní. Systémový výkon 184 koní ide v tomto prípade výlučne na predné kolesá. Existuje aj verzia s pohonom všetkých kolies, no jej elektromotor na zadnej náprave s výkonom necelých 7 koní treba vnímať skôr ako malú trakčnú pomôcku pri rozjazde na šmykľavom teréne.
So športovými prísadami
Štandardne montovaná prevodovka CVT pôsobí hladko a lineárne. V skutočnosti sa používa príjemne, čo nie je niečo, čo by sme povedali o iných CVT. Pre F Sport sú k dispozícii adaptívne tlmiče Yamaha a príplatkový režim sport plus. Režimy sa menia pomocou otočného ovládača na kryte digitálnej prístrojovky vpravo za volantom - taká japonská výstrednosť. Dynamickejšie navrhnutý F Sport nepruží tvrdo, toho sa netreba vôbec obávať. UX jazdí hladko, úplne jednoducho a bez stresu - v tomto bode urobil Lexus skutočne veľa práce. Riadenie je dobre vyvážené a priame, čiastočne vďaka montáži hrebeňa riadenia priamo na pomocný rám bez potreby gumových puzdier. Tým sa dosahuje ostrosť riadenia, ktorá v tomto segmente väčšinou chýba. Priemer otáčania (10,4 metra) je jednoducho úžasný.
Zopár neduhov sa nájde
V režime E možno prejsť krátku dráhu na elektrinu v pomalých rýchlostiach, ale benzínový motor sa zapína celkom rýchlo. Zrýchlenie za 8,5 sekundy z 0 na 100 km/h nevyzerá veľmi dynamicky, ale skutočnosť je taká, že nesedíte veľmi vysoko ako v iných SUV a dojem zo zrýchľovania podčiarknutý malými náklonmi je pekný. Pri športovejšej jazde sa však už začínajú prejavovať neduhy CVT prevodovky, kde hladina hluku nezodpovedá číslam na rýchlomere. V teste malo UX spotrebu 6 litrov. Od papierovej WLTP (5,4) sa hybrid veľmi neodklonil, čo ho ctí. Cenovka 55 100 eur už menej.
Lexus UX 250h F Sport
Naše hodnotenie
Základný UX 250h stojí 40 900 eur, náš F Sport začína na 55 100 eurách a s pohonom všetkých kolies by už vyšiel na 57 100. Na vstupný model dosť, ale nejde o veľkosť. Technologická, bezpečnostná a výbavová úroveň je na špičke. Priestor vzadu je však veľmi tesný a kufor podpriemerný.
Autor: Michal Bednár