V ostatnom čase sme jazdili na samých ťažkých SUV s hybridným alebo elektrickým pohonom. A už sme takmer zabudli, aká zábava môže byť s ľahkým malým autom s konvenčným pohonom. Ľahká Fabia nám tak po dlhšom čase pripomenula legendárnu filozofiu zakladateľa značky Lotus Colina Chapmana - vždy ide o hmotnosť. Nepotrebujete mať vysoký výkon, keď je ľahké auto. A Fabia je presne taká - ochotne sa vrhá do zákrut, je to zábava! Dokonca aj s litrovým trojvalcom.
Čo viac potrebujete?
Áno, pripúšťame - na test sme dostali najlepšiu výbavu Style a slušne silný motor s výkonom 81 kW/110 k spriahnutý s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. V ponuke má Škoda aj omnoho menej výkonné verzie MPI (80 k), dokonca len s päťstupňovým manuálom. Ak však plánujete zaplatiť za auto zhruba 15-tisíc eur, testovaný motor je jasnou voľbou. Dokáže vytiahnuť až 205 kilometrov za hodinu, čo potrebuje človek viac? Jednoduchý podvozok je zábavný, pekne sa vrhá do zákrut, aj vďaka pomerne veľkým pneumatikám rozmeru 215/45 R17. Riadenie má Fabia presné, brzdy sú veľmi hryzavé, majú celkom ostré reakcie. Len kolesá s priemerom 17 palcov občas nepekne zabúchajú.
Interiér má pekne vyčačkaný
Spomenieme napríklad vytlačené nápisy Fabia na prístrojovke, ktorá bola v našom prípade digitálna (za príplatok). Možno ju meniť podľa svojho gusta. Ocenili sme aj iné pekné detaily, napríklad farebne doladenú lištu, ktorá prechádza až do výduchov klimatizácie naboku. Dotykový 9-palcový displej je tak akurát veľký, má veľmi jemné zobrazovanie a pracuje rýchlo. Mobil s Androidom sa dá pripojiť káblikom. Nevieme si vynachváliť aj pekný strieborný valček ovládania hlasitosti na volante. Volant bol celkovo veľmi pekný, trojramenný, športový s perforovanou kožou. Ten bežný, dvojramenný, sa nám až tak veľmi nepáči. Dobre - tvrdé plasty sú na palube tiež, ale veď toto je malé „lacné“ auto. Na palubnej doske však výrobca použil aj príjemné obkladové materiály, nechýbalo efektné prešívanie, materiál sa nehrá na kožu, je to jednoducho látka. Sme zameraní celkom audiofilsky, preto si dovolíme spomenúť, že sériové autorádio hralo veľmi slušne. Nie úplne sme ocenili iba držadlá určené na zatváranie dverí, ktoré nie sú veľmi praktické.
Ide to aj bez elektriny
Motor 1,0 TSI je príjemne tichý, má slušný ťah od spodku, až po 5 500 otáčok, keď dosahuje najvyšší výkon. Prevodovka DSG počas bežnej jazdy celkom dobre funguje, ešte lepšie však v športovom režime. Dnes je už síce v ponuke aj výkonnejší motor 1,5 TSI s výkonom 150 koní, ale aj litrový trojvalček Fabii postačuje. Napokon, disponuje najvyšším krútiacim momentom 200 Nm, čo je na porovnanie iba o 10 Nm menej, ako mal kedysi spomínaný VW Golf s naftovým motorom 1,9 TDI (90 k/210 Nm). S Fabiou poháňanou trojvalcom nám vyšla výborná priemerná spotreba 5,7 l/100 km - bez akejkoľvek technicky náročnej hybridnej pomoci.
Naše hodnotenie
Súčasná Škoda Fabia je moderné pekné malé auto, určené nielen do mesta, ale vhodné aj pre štvorčlennú rodinu ako plnohodnotné jediné vozidlo v domácnosti. Veľká škoda, že táto generácia sa už nevyrába vo verzii kombi. To by bolo pre mnohé slovenské famílie isto tým dokonalým rodinným vozidlom.
Text: Michal Bednár