Ťažko povedať, či šlo o zámer dizajnérov, pravda však je, že Enyaq iV naživo pôsobí ako vystrihnutý z amerického automobilového trhu. Je majestátny, budí rešpekt, evokuje pocit bezpečia a predovšetkým vyzerá ako moderne poňatá zhmotnená definícia crossoveru, hybridu niekde na pomedzí trendových SUV a praktických MPV. Interiér crossoveru naživo pôsobil, najmä v prípade Founders Edition limitovanej na 1 895 kusov, luxusným dojmom. Môže za to ekokoža, ktorá sa nachádza dokonca aj na palubovke.

Technologická vlajková loď

Palubnú dosku zdobí aj trojica obrazoviek, pričom najväčšia z nich má uhlopriečku až 33 cm. Prehľadný virtuálny prístrojový štít zasa dopĺňa masívny head-up displej, ktorý disponuje funkciou rozšírenej reality - pokyny navigácie vám opticky „premieta“ priamo na cestu. Enyaq je technologickou vlajkovou loďou značky aj vďaka širokej ponuke aktívnych bezpečnostných systémov. Strážiť vás budú všetky, ktoré by dnes podobne vyspelé auto malo mať. Za všetky spomenieme asistenta pre odbočovanie. Ten pri odbočovaní doľava na križovatkách včas zaregistruje protiidúce vozidlá, ktoré mohol vodič prehliadnuť. Šoféra v okamihu upozorní, a ak je to potrebné, dokonca automaticky zabrzdí. Medzi silné stránky škodovky tradične patrí i vnútorný priestor. Na zadných sedadlách ho je dosť aj pre vysoké postavy, a to vo všetkých smeroch, kufor s objemom 585 litrov sa zasa môže porovnávať s niektorými rodinnými kombi kompaktného segmentu. V kabíne posádka žiadne kompromisy súvisiace s elektrickým pohonom nepocíti, práve naopak. Absencia klasického stredového tunela potrebného pri spaľovacích vozidlách umožnila vznik niekoľkých rozmerných odkladacích boxov. A o tom tichu, ktoré človeka čaká na palube, ani nehovoríme.

Sľubný prvý dotyk

Škodu Enyaq iV sme si mali možnosť na vlastnej koži exkluzívne vyskúšať už vo februári tohto roka, prvé jazdné skúsenosti boli veľmi pozitívne. Zo stránky dynamiky bolo auto v poriadku, i keď sme jazdili iba so strednou výkonovou verziou. Podvozok bol naladený príjemne, pôsobí ako dobrý kompromis medzi tuhosťou a komfortom. Riadenie auta je tuhé a komunikatívne. Fakt, že vpredu absentuje motor, prispel k tomu, že relatívne veľký Enyaq vie kolesá vytočiť v neobvyklej miere, polomer otáčania je 10,6 m. Iba o niečo málo väčší Kodiaq pritom potrebuje až 12,2 m.

Čo sa týka parametrov, Enyaq iV zaujme tým, že jeho elektromotor v základe poháňa zadnú nápravu - tak, ako to v Škode bolo zvykom kedysi. Za príplatok bude dostupná aj verzia s dvomi elektromotormi, ktoré sa postarajú o pohon všetkých kolies. Najslabší variant 60 iV ponúkne dojazd 390 km a výkon 132 kW (180 k). Najsilnejší RS iV zasa 460 km a 225 kW (306 k). Najdlhší dojazd ponúka výkonovo striedmejšia verzia 80 iV s elektromotorom len vzadu - až 510 km podľa realistického merania WLTP. Základný Enyaq čerpá energiu zo 62 kWh batérie, vyššie verzie majú k dispozícii akumulátor s kapacitou 82 kWh. Čo sa ceny týka, pri Enyaqu sa ako štartovacia priečka skloňuje suma tesne pod hranicou 40-tisíc eur. Či to tak naozaj bude, uvidíme čoskoro.

FILIP KADLEČÍK