Suzuki sa spolu s Toyotou dohodli na vzájomnej pomoci pri vývoji nových pohonov, aby splnili náročné emisné limity. Suzuki bude garantovať vývoj malých benzínových agregátov a Toyota poskytne svoje know-how pre hybridné vozidlá.

Suzuki hneď siahlo po aute s najnižšími emisiami CO2, vybralo si plug-in hybridnú RAV4 a vznikol tak model Across. Prepracovaná bola predná časť vozidla, kde nie sú nové len plastové detaily, ale aj svetlomety. Inak sa Across od RAV4 líši len diskmi kolies, nápismi a logami. Auto sa dodáva len v jednej, veľmi bohatej výbave GLX.

Až na logo čistá RAV4-ka

V interiéri je s výnimkou loga a úvodnej animácie displeja všetko ako v Toyote. Deväťpalcový multimediálny systém naznačuje starší dátum vzniku, bol však posilnený o podporu Android Auto a Apple CarPlay. Prístrojový panel je kombinovaný, digitálno-analógový, kokpit si uchoval veľké množstvo fyzických tlačidiel.

Across má na pomery plug-in hybridov veľký akumulátor s kapacitou 18,1 kWh, ktorý mu v režime EV dáva dojazd 75 km. Pri maximálnom nabití nám počítač ukázal v teplotách tesne nad nulou dojazd 72 km. Dobrému využitiu energie pomáha tepelné čerpadlo na vyhrievanie kabíny, ktoré nespotrebuje toľko elektriny ako odporové výhrevné teleso. Pod prednou kapotou je 2,5-litrový atmosférický benzínový štvorvalec, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle známom pre hybridy a chváli sa až 41-percentnou tepelnou účinnosťou.

Okrem spaľovacieho štvorvalca s výkonom 185 koní sú tu až dva elektromotory. Predný má nadštandardný výkon 182 koní a zadný 54 koní. Pri jazde nižšími rýchlosťami stačia auto poháňať elektrické motory, až pri vyššom zaťažení sa pridá spaľovací motor. Elektrický systém pohonu všetkých kolies E-Four pripája nezávislý zadný elektromotor, ktorý rozdeľuje krútiaci moment na zadné kolesá v závislosti od jazdných podmienok.

Keď na displeji sledujeme počas jazdy tok energie, je zrejmé, že najviac sa využíva predný elektromotor. Jazda s ním je dostatočne svižná. Dokopy nám poskytujú všetky motory spoločný výkon až 306 koní, čo najlepšie pocítime v športovom režime, keď na stovku zrýchlime iba za šesť sekúnd. To je na dvojtonové SUV celkom odvážna dynamika, odpich si užívame, predok sa prudko zdvíha a stabilita je vďaka nízkemu ťažisku vysoká.

V ostrejších zákrutách sa Across pohybuje sebavedomo, elektronická stabilizácia horlivo zasahuje. Pomocou ovládača Drive Mode Select si nastavíme jeden z troch jazdných režimov: normal, eko alebo sport. Prispôsobí sa nielen reakcia na plynový pedál a radenie automatickej prevodovky, ale aj prerozdeľovanie krútiaceho momentu medzi kolesami. Pod otočným ovládačom jazdných režimov je ešte tlačidlo Trail. Ním sa aktivuje režim pre nespevnené cesty.

Ideál pre moderné rodiny

Across je však predovšetkým komfortné rodinné auto, ktoré sa príliš nenakláňa, má síce tvrdší podvozok, ale nerovnosti zhltne bez rázov a naskakovania. Keď máme po 70 km akumulátor prázdny, stále jazdí ako samonabíjací hybrid, teda spaľovací motor je tu primárne na to, aby cez generátor dodával prúd pre elektromotory.

Nabíjanie veľkého akumulátora trvá dlho, lebo Across nemá možnosť nabíjania jednosmerným prúdom. Na klasickom wall boxe treba stráviť štyri hodiny. Cez noc na bežnej zásuvke auto nabijeme (8 h 40 min), takže základnú požiadavku, aby bola ráno batéria plná, Across PHEV splní.