Tip na článok

300-TISÍC EUR V BATOHU: Zneužil bývalý šéf železníc mŕtvu mamu?

Bývalý šéf Železníc SR Štefan Hlinka zabudol v batôžku na čerpacej stanici státisíce eur v hotovosti. Keď sa ho spýtali, odkiaľ má také peniaze, odvetil: „Našiel som ich v dome po mame“. Čo zistili reportéri týždenníka PLUS 7 DNÍ, keď sa vybrali po stopách šokujúceho výroku?

Galéria k článku (14 fotografií )

Život Štefana Hlinku, bývalého najvyššieho muža Železníc Slovenskej republiky, sa zrejme od základu zmenil 29. júla 2017. V tento slnečný deň mal totiž zrejme tak naponáhlo, že pri fajčiarskom stolíku na čerpacej stanici neďaleko Tatranskej Štrby zabudol 300-tisíc eur v hotovosti. Tie mal vysypané v nenápadnom batôžku spolu s dokladmi a peňaženkou so šesťsto eurami.

Keď si po asi hodine všimol, že mu batoh s peniazmi chýba, mala ho už v rukách polícia. Po príchode na pumpu, odznela už spomínaná prekvapivá, pre mnohých smiešna veta. „Našiel som ich v dome po mame," nechal sa počuť vysokopostavený štátny manažér Hlinka, keď policajtom obhajoval pôvod závratnej hotovosti z batôžku.

Čím si to zaslúžila?

Rodičovský dom, ktorý podľa Štefana Hlinku ukrýval priam nevídané bohatstvo, stojí v tichej časti Prešova. Nad ostatnými domami ničím nevyniká. Manželia Michal a Helena Hlinkovci v ňom žili desiatky rokov a vychovali v ňom dve deti - Štefana a Tatianu.

Pani Helena, po ktorej niekdajší vysokopostavený štátny manažér vraj našiel tristotisíc eur (po prepočte 9 037 800 slovenských korún), zomrela ako sedemdesiatosemročná v apríli 2015. „Bola to úplne obyčajná žena na dôchodku. Mala operovanú chrbticu, už ani nikam nechodievala a dlho sa trápila. Celý život pracovala vo výrobnom družstve Pleta, ktoré zaniklo. Potom už nerobila nikde. Také peniaze určite nemala,“ povedala nám blízka kamarátka pani Heleny, ktorá sa s ňou podľa jej slov poznala asi štyridsať rokov.

V podobnom duchu sa o pani Helene Hlinkovej, ktorá už odpočíva na Mestskom cintoríne v Prešove, vyjadrovali aj ďalší ľudia v okolí. Tí ju poznali ako veľmi skromnú, obyčajnú ženu. Nad peniazmi v batohu, ktoré mali po nej zostať, len krútili hlavou.

V dome, kde vraj štátny manažér Hlinka peniaze našiek, dnes žije jeho otec Michal, ktorý je tiež chorý a dom neopúšťa. Stará sa o neho prevažne opatrovateľka a často aj dcéra Tatiana. Tú sme práve v čase našej návštevy zastihli, ako opúšťa rodičovský dom. Na otázky, či vedela o náleze peňazí po mame a či boli súčasťou dedičského konania, ktoré už prebehlo, reagovala stroho. „Nemám na vás čas.“ Otázka bola zrejme veľmi zábavná, lebo po nasadnutí do auta, kde bol aj jej manžel, nasledoval výbuch smiechu. Štefana Hlinku sme na rodičovskej adrese nenašli, a tak sme sa vybrali po stopách rodiny Hlinkovcov. V byte na sídlisku v Prešove, ktorý bol tiež súčasťou dedičského konania, nám otvorila staršia žena, ktorá nám povedela, že má právo dožitia v tomto byte a potom je to už len Hlinkovcov.

Ani v dome vo Svite, kde býva Hlinkova svokra a ktorý stojí jedenásť minút autom od „preslávenej“ čerpacej stanice, sme bývalého šéfa železníc nenašli. No a podobný neúspech sme zaznamenali aj v byte na sídlisku v Ružomberku. Tam vraj Hlinku nevideli už roky. „Byt prenajíma akejsi doktorke, ale tú tu tiež vídať veľmi málo,“ prezradila nám nájomníčka jedného z bytov.

Akoby sa vyparil

Štefana Hlinku jednoducho niet. Nájsť ho po prepuknutí kauzy nebolo možné nielen na východe Slovenska, odkiaľ pochádza, ale ani na západe krajiny, kde posledné roky rozvíja svoje podnikateľské aktivity. Hoci podľa našich informácií spolu s manželkou Gabrielou žijú v Bratislave, nežnejšia polovička Štefana Hlinku tam od roku 2005 vlastní byt v lukratívnej časti Staré Mesto, hlavný pracovný stan exšéfa železníc je v Stupave.

Ako spoločník zastrešuje eseročky Cedom a HERMETICA. Firmy síce sídlia na rozdielnych adresách, v skutočnosti majú priestory v jednej budove. Pátranie po Štefanovi Hlinku však bolo márne. Vraj ho dávno nevideli.„On je len spoločník, nechodí sem. A prečo ho vlastne hľadáte?“ vítal a zároveň nás odprevádzal muž zo spoločnosti Cedom. Bolo pritom zrejmé, že z jeho strany išlo čisto o rečnícku otázku. Dôvody našej návštevy mu totiž boli zjavne úplne jasné, keďže si neodpustil poznámku, že ak je to pre akýsi ruksak, taký predsa nosí každý. „Aj vy máte jeden na chrbte,“ prehodil smerom k nášmu fotografovi, pričom chcel zjavne byť vtipný. Na pripomienku, že v tomto batohu by tristotisíc eur v hotovosti hľadal zbytočne, nám už len podal ruku a bolo po návšteve. Štefana Hlinku sa nám nepodarilo zastihnúť ani v bratislavskom byte jeho manželky. Susedia nám povedali, že ich už minimálne týždeň nevideli. Pevná linka vedená na meno Gabriely Hlinkovej je odpojená. Muž cestujúci po Slovensku so státisícmi eur v batôžku sa nehlásil ani na žiadnom mobilnom čísle, ktoré možno na meno Štefan Hlinka verejne dohľadať.

Železnice sa od Hlinku dištancujú

Kontakt na neho sme sa nedozvedeli ani v štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, na ktorej fungovanie Štefan Hlinka ako člen dozornej rady od septembra 2012 dohliada. No a štátna akciovka už dáva od neho ruky preč. Ako nám napísala jej hovorkyňa Silvia Kuncová, „menovaný nie je zamestnancom našej spoločnosti a o jeho aktivitách mimo dozornej rady našej spoločnosti a o skutočnosti, že sa menovaný údajne prihlásil ako majiteľ peňazí, nemáme žiadnu vedomosť okrem medializovaných informácií“. Cargo sa podľa jej slov nevie relevantne vyjadriť k pôvodu peňazí, ktoré Hlinka zabudol na čerpacej stanici pri Tatranskej Štrbe, čo je však zaujímavejšie, relevantne vyjadriť sa nevedia ani k osobe údajného majiteľa týchto peňažných prostriedkov. „Vzhľadom na uvedené sa naša spoločnosť od tohto prípadu plne dištancuje,“ zdôraznila Kuncová.

Čiže, aby bolo jasné, štátna spoločnosť sa žiadnym spôsobom nevie vyjadriť k menu muža, ktorý v jej dozornej rade sedí takmer päť rokov a na jej zasadnutiach sa zúčastňuje každý mesiac. Posledné sa konalo 31. júla tohto roku, teda len dva dni po tom, ako Štefan Hlinka zabudol peniaze ma pumpe. Či bol na tomto rokovaní prítomný, nevedno, v tomto momente však možno konštatovať, že podľa aktuálnych informácií ho na žiadne ďalšie nezavolajú. Ministerstvo dopravy, ktoré Hlinku do dozornej rady spoločnosti Cargo nominovalo, totiž medzičasom informovalo, že ho z postu odvolá. Toto vyhlásenie rezort urobil po tom, ako vysvitlo, že bývalého generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky začala preverovať Národná kriminálna agentúra. Nuž a ako sme spomenuli, deje sa tak v súvislosti s podozrením hneď z dvoch závažných skutkov - legalizácia peňazí z trestnej činnosti a porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku.

Hlinkovo pôsobenie

Podľa doterajších policajných výstupov sa minimálne druhého skutku mohol Štefan Hlinka dopustiť práve v období, keď zastával vysoké posty na čele Železníc Slovenskej republiky, ktoré sa starajú o stav a modernizáciu infraštruktúry spojenej s touto dopravou. V tejto spoločnosti pôsobil od roku 2002, pričom na najvyyšiu pozíciu sa prvýkrát dostal počas vlády Roberta Fica v roku 2008. Zotrval na nej dva roky.

Z kresla generálneho riaditeľa ho stiahol vtedajší minister dopravy Ján Figeľ, za čo dostal nešťastník Hlinka odstupné 27-tisíc eur. Zo železníc však neodišiel. Nový šéf spoločnosti si ho nechal ako asistenta. Stalo sa tak napriek tomu, že minister Figeľ činnosť slovenských železníc pod Hlinkovým vedením tvrdo kritzoval. „Tovary boli dodávané predražené nielen o niekoľko percent, ale aj o sto, ba aj viac než o sto percent,“ uviedol v septembri 2010.

Akoby však hrach na stenu hádzal, pretože tieto vyjadrenia podľa všetkého zostali bez akéhokoľvek povšimnutia kompetentných a zodpovedných orgánov. Ba čo viac, po nástupe druhej Ficovej vlády Hlinku v roku 2012 vtedajší minister dopravy Ján Počiatek opäť dosadil do funkcie generálneho riaditeľa železníc. Zostal tam dva roky. Denník N v tejto súvislosti upozornil na najzaujímavejšie dokumenty, ktoré už boli v tom čase štátne inštitúcie povinné podľas zákona zverejňovať v Centrálnom registri zmlúv.

Miliónové zmluvy

Hlinka v tom období podpísal dve významné zmluvy, obidve s konzorciami okolo firmy TSS Grade. V prvom prípade išlo o zmluvu z roku 2012 na zrýchlenie trate na trati Zlatovce - Trenčianska Teplá v hodnote 245 miliónov eur bez DPH. Väčšinu z toho mali preplatiť eurofondy. Európska komisia nakoniec rozhodla, že na stavbu neprispeje, pretože železnice poškodili jedného z uchádzačov. Druhú dôležitú zmluvu podpisoval Hlinka podľa Denníka N v septembri 2013. Mala hodnotu 127,8 milióna eur a týkala sa zrýchlenia koľajnicovej trate medzi Považskou Teplou a Žilinou.

Či sa aj tie dostanú do merku policajného vyšetrovania, zatiaľ nevedno, pretože polícia ešte Železnice Slovenskej republiky o spoluprácu nepožiadala. Potvrdila nám to hovorkyňa spoločnosti Martina Pavlíková, ktorá dodala, že „v prípade, že by sa tak stalo, ŽSR poskytnú plnú súčinnosť“. Železnice nateraz nezačali z vlastnej iniciatívy ani preverovanie pôsobenia Štefana Hlinku v ich vedení. „O uvedenom prípade viem len z medializovaných informácií. Štefan Hlinka skončil vo funkcii generálneho riaditeľa ŽSR k 31. decembru 2014. ŽSR nemajú žiadnu informáciu, že by uvedený prípad mal mať akúkoľvek súvislosť s jeho pôsobením v tejto funkcii, takže vaše otázky v tomto smere sú nateraz bezpredmetné,“ konštatovala Martina Pavlíková. Lenže Štefan Hlinka, ktorý podľa denníka Sme od roku 2009 zarobil na železniciach 227-tisíc eur, toho bude musieť vysvetľovať zrejme dosť. Na začiatok by možno stačilo, keby prezradil, odkiaľ a na čo bolo určených 300-tisíc eur v batôžku, ktorý len tak zabudol na pumpe pri Tatranskej Štrbe. Na to, že mu chýba, si vraj pritom spomenul až zruba posto kilometroch. Jednoducho, akoby to bolo pár drobných.

Policajná stopa

Mladému brigádnikovi Jarovi by tak podľa zákona teraz prináležalo tridsaťtisícové nálezné. Táto informácia však nie je až taká zaujímavá ako najnovšie odhalenia týždenníka PLUS 7 DNÍ. Nám sa totiž podarilo zistiť, že policajti sú už na stope pôvodu nevídanej sumy v batohu. „S najväčšou pravdepodobnosťou ide o peniaze súvisiace s transakciou, ktorú podpísal ešte v časoch svojho riadenia Železníc Slovenskej republiky. Ide o dodávateľské služby, ktoré mali byť dané na preplatenie dvakrát,“ prezradil náš zdroj blízky polícii. No a práve v tejto súvislosti bude teraz polícia podľa informácií týždenníka PLUS 7 DNÍ preverovať všetky obchodné zmluvy, ktoré Hlinka podpísal a vykazujú znaky, že tovar alebo služby boli predražené. Tristotisíc v batohu by podľa týchto informácií mali byť provízia za „prihraný biznis“. Ak sa táto informácia potvrdí a Hlinkovi policajti preukážu šafárenie s verejnými financiami za úplatu, tak ide v jeho prípade až o nevídaný hyenizmus.

VIDEO Plus 7 Dní