Slovenskí ústavní činitelia sa budú v prípade potreby voziť ako najchránenejší svetoví lídri. V nových pancierovaných limuzínach, ktorými by vďaka ich vybaveniu neohrdol azda ani filmový James Bond. Aj keď pre neho by predsa len mohli byť zrejme dosť nepraktické. Sú totiž ako menšie tanky. Každá z nich váži takmer štyri tony, a tak nečudo, že i šoféri musia prejsť špeciálnym výcvikom. Keď ho však zvládnu, posádky týchto vozidiel sa budú môcť cítiť maximálne bezpečne. A to pokojne aj vo vojnovej zóne, keďže limuzíny odolajú paľbe z ostreľovacích pušiek, ale i z menších guľometov. Do vozového parku slovenskej polície, konkrétne Úradu pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií, pribudnú štyri takéto vozidlá. Ich cena je takmer 2,4 milióna eur.

Majú zastarané

Sedany s balistickou ochranou Audi A8 Long Security Quat­tro sa rozhodlo zakúpiť ministerstvo vnútra z dôvodu „potreby obmeniť doteraz používané vozidlá, ktoré sú zastarané a ich opravy sú nerentabilné,“ hovorí pre PLUS 7 DNÍ šéfka rezortného tlačového odboru Zuzana Eliášová . Podotkla, že úlohou ministerstva vnútra je zabezpečiť primeranú ochranu našich ústavných činiteľov a zahraničných delegácií. „Požaduje sa pritom balistická ochrana na úrovni VR9. Dosiaľ používané vozidlá majú balistickú ochranu úrovne VR5 - VR7,“ priblížila.

Ako sme už spomínali, fungl nové opancierované limuzíny bude využívať Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií na prevoz chránených osôb. Aktuálne disponuje na tieto účely starými autami s balistickou ochranou, ktoré boli vyrobené v rokoch 2005 až 2008.

FOTO v GALÉRII

Dvaja uchádzači

Z dokumentu zverejneného v Centrálnom registri zmlúv vyplýva, že súťaž na dodanie opancierovaných vozidiel vypísal rezort vedený Romanom Mikulcom koncom vlaňajšieho novembra. Prihlásili sa dvaja uchádzači. Spoločnosť Porsche Slovakia, ktorá kontrakt napokon získala, a firma MB Panónska. Pri výbere víťaza zohrávala hlavnú úlohu cena ponúknutých vozidiel. Zatiaľ čo vybraný dodávateľ ponúkol autá v celkovej sume už uvedených takmer 2,4 milióna eur s DPH, druhý uchádzač mohol opancierované limuzíny zadovážiť o 800-tisíc eur drahšie. 

Rozdiel v cene vysvetľuje konateľ spoločnosti MB Panónska Július Šabo tým, že do súťaže prihlásili vozidlá s ochranou o stupeň vyššou, ako poskytne víťazná firma. „Požiadavka ministerstva vnútra bola na ochranu VR9. Táto ochrana je zásadne lacnejšia a my takú v ponuke nemáme. Vyššia ochrana VR10 poskytuje vyšší stupeň ochrany s náročnejšími materiálmi a tá je, žiaľ, aj drahšia. Preto sme neuspeli,“ vysvetlil PLUS 7 DNÍ Július Šabo. Priblížil, že ministerstvu vnútra ponúkli dlhú verziu sedanu Mercedes-Benz S 680 GUARD 4MATIC s mimoriadnou výbavou, navyše na základe požiadaviek rezortu. „Vozidlo bolo ponúknuté v odporučenej cenníkovej cene,“ dodal Šabo.

Kadejaké vymoženosti

O čom je reč, keď sa spomína akási ochrana VR? Ide o balistickú normu, ochranné opatrenia podľa triedy VR10 odolajú v porovnaní s ochrannými opatreniami triedy VR9 približne o 20 percent väčšej prieraznej sile. VR10 je v súčasnosti najvyšší stupeň balistickej ochrany dostupnej pre opancierované civilné, teda nevojenské vozidlá. Takto vybavené autá chránia svojich cestujúcich aj proti explóziám trhavín. 

Na slovenské pomery je však aj ochrana VR9, ktorou disponujú Audi A8 Long Security Quattro vysúťažené rezortom vnútra zrejme postačujúca. Cestujúci rozhodne žiadnu ujmu nepocítia. Vozidlá sú napríklad vybavené automatickým pretlakovým systémom výmeny vzduchu. Ten zásobuje posádku čerstvým vzduchom v prípade ohrozenia dráždivými plynmi. Systém sa aktivuje manuálne tlačidlom v držiakoch nápojov. Vo vozidle sa následne vytvára pretlak, aby sa zabránilo prenikaniu toxických plynov.

V audinách je zabudovaný aj pyrotechnický systém, ktorý umožňuje v prípade nehody odpáliť zablokované dvere. Tie vystrelia mimo vozidla, čo umožňuje posádke rýchly únik. Autá sú vybavené aj automatickým hasiacim systémom, ktorý sa spúšťa pomocou teplotných senzorov alebo manuálne. Dýzy v motorovom priestore, na spodku karosérie, v palivovej nádrži a v podblatníkoch kolies rozprašujú v prípade nezvyčajného vývinu tepla vysokoúčinné hasiace činidlo.

Masážne sedadlá

Okrem uvedených praktických a život zachraňujúcich systémov či balistickej ochrany poskytnú opancierované limuzíny cestujúcim patričný pocit luxusu. Z požiadaviek ministerstva vnútra vyplýva, že vozidlá budú okrem iného v zadnej časti vybavené vyhrievanými sedadlami s masážnou funkciou, ale aj klimatizovanou schránkou na nápoje umiestnenou medzi zadnými pasažiermi. Chýbať, samozrejme, nemôžu elektrické rolovacie slnečné clony zadných bočných okien. Interiér je čalúnený čiernou kožou. Súčasťou zmluvy je i výcvik dokopy ôsmich vodičov, ktorí musia byť podľa požiadaviek ministerstva vnútra vyškolení v rovnakom termíne, na rovnakom mieste vzdialenom maximálne 1 200 kilometrov od Bratislavy.

Menšou nevýhodnou je, že výroba opancierovaných limuzín rozhodne nie je pásová, a tak aj ich dodanie bude trvať dlhšie obdobie. Podľa zmluvy je najneskorší termín, keď majú stáť vo vybranom areáli ministerstva vnútra, 300 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy, čo bolo 1. marca 2023. Nie je teda vylúčené, že luxus v pancierových vozidlách vážiacich takmer štyri tony okúsia až predstavitelia novej vlády, ktorá vzíde zo septembrových volieb. 

S tými staršími mal v minulosti skúsenosti napríklad bývalý minister zahraničia Miroslav Lajčák či exšéf rezortu vnútra Daniel Lipšic. Aktuálne je známy prípad šéfa hnutia OĽaNO Igora Matoviča, ktorému opancierovanú limuzínu pre vyhrážky pridelili na jeseň 2020, keď zastával pozíciu premiéra.