Starostovia sú zúfalí. Mnohí boli ešte včera v noci v neistote, či sa podarí plošné testovanie spustiť. Niektorým ešte ráno chýbal materiál, hoci sa na odberných miestach už tvorili dlhé rady. Do projektu, ktorí kritici nazvali akcia "hurá Covid", vložili za ostatné týždne množstvo energie, od rána sú na nohách, aby testovanie prebehlo čo najefektívnejšie. Komplikáciám sa však nevyhli.

 

Jedna z nich, starostka bratislavskej mestskej časti Karlova Ves Dana Čahojová (nezávislá), sa rozhodla do duše prehovoriť najmä vojakom. Pre PLUS 7 DNÍ povedala, že jej ľudí nemusia poslúchať, ale počúvať by mohli. 

Cez sociálnu sieť ste adresovali odkaz armáde, nech vás počúvajú. To bol posledný pokus, keďže na mieste je s nimi komunikácia ťažká?

Viete, pripravovali sme odberné miesta tak, aby sme čo najrýchlejšie vybavili čo najväčší počet ľudí. Samozrejme, najväčší záujem je od rána o testovanie z auta, tzv. drive-in. Je to pochopiteľné, prší, je zima, mnohí ľudia majú obavy o svoje zdravie a toto riešenie považovali za najpohodlnejšie a najbezpečnejšie.

Bohužiaľ, práve na tých drajvoch sa odbavovalo veľmi pomaly. A to nehovorím o tom, že sa prišla do Bratislavy otestovať pomaly polovica Záhoria. Navyše v jednom aute jeden človek. Samosprávy nepripravovali túto akciu preto, aby testovali ľudí zo širokého okolia. Predovšetkým sme tu pre našich obyvateľov Karlovej Vsi. Bez ohľadu, či tu bývajú prechodne alebo tu majú trvalý pobyt. Problém bol, že vojaci, ktorí usmerňovali chod odberných miest, nepoznajú úplne terén.

Čo sa teda dialo?

Posúvali autá veľmi pomaly a nechceli nám dovoliť pomôcť im. Nepočúvali naše praktické znalosti miesta a premávky, naše skúsenosti z toho, ako sa ľudia správajú v priamom kontakte s nami. Zastavovali autá takým spôsobom, že odobrali vzorky a potom to auto nechali čakať na mieste na výsledok. Keď je jeden vodič v jednom aute, tak to bolo katastrofálne spomalenie. Tie autá mali ísť plynulo a ako sa v rade posúvali, mali potom vodiči zostať pri východe, aby dostali certifikát.

Ďalší problém bol, že majú zapísané, že má byť obedná prestávka. Nie je možné, aby sme teraz miesto zavreli. Ľudia stoja vonku v rade, moknú, je im zima. Neexistuje, že teraz zatvoríme a urobíme si obednú prestávku. Veď tak nech sa prestriedajú, nech idú na toaletu, najesť sa, ale tie odberné miesta sa nedajú zavrieť. Je ťažké to vysvetliť ľuďom, ktorí nám majú veliť. Oni rozumejú rozkazom a rozkaz bol, že obedná prestávka bude. To však nie je možné, keď vidím rady z okna ľudí, ktorí sú pokojní a pokorní, aby sme zrazu zavreli a išli sa občerstvovať. To sa nedá.

Pomôcky prišli včas a bolo ich dosť?

Pomôcky, samozrejme, neboli kompletné. Bez predtlačených zoznamov nám nechceli otvoriť odberné miesto. My sme ponúkali náhradné riešenie, ale to zas miestni velitelia, profesionálni vojaci, nechceli akceptovať, tak sme museli čakať na distribúciu hárkov. Tie armáda distribuovala so značným oneskorením, takže ľudia, ktorí si privstali a v rade čakali od šiestej, sa o siedmej na rad nedostali a s otvorením sa meškalo. Chýbali aj čísla, teda ústrižky, ktoré sa priraďovali k jednotlivým ľuďom.

Dezinfekcia, rukavice, to je?

Zatiaľ máme, keď vzniknú problémy, budeme ich signalizovať.

Hovorí sa aj o tom, že oproti testovaniu spred týždňa sa upustilo od štandardov. Nik zo zdravotníkov sa neotočil na opätku, ak videl množstvo rukavíc?

Boli aj takí, ktorí, keď videli, že rukavica nemá požadovanú dĺžku manžety, sa zľakli. Mali sme však dostatočný počet pripravených náhradníkov, takže sme všetky kapacity pokryli zdravotníkmi, dobrovoľníkmi aj našimi administratívnymi spolupracovníkmi. Takže z našej strany boli miesta pripravené včas a pokryté personálom.

Aká je situácia aktuálne?

Pokojná. Najhoršia je stále na tých drajvoch, ale o druhej ich zatvoríme, pretože my naozaj nemôžeme obsluhovať také množstvo okresov, pomaly celý Bratislavský kraj. Sme tu predovšetkým pre našich obyvateľov. Tieto odberné miesta zmeníme na fixné, bude sa chodiť pešo. Ak si vodič niekde v okolí zaparkuje, môže prísť otestovať sa.

Po výzve, ktorú ste adresovali vojakom,  začali byť chápavejší?

Komunikácia nie je ideálna. Už niekoľko mesiacov, odkedy bojujeme s covid situáciou, vieme, aké ťažké je dovolať sa na úrady, ktoré by mali byť permanentne prístupné: na call centrá regionálnych úradov verejného zdravotníctva napríklad. Aj ja som tam volala tento týždeň niekoľkokrát, nikam som sa nedovolala.

FOTO aktuálnej situácie s testovaním v Bratislave TU

Takže je to veľmi ťažké. Dostali sme nejaké kontaktné linky, všetky sú preťažené, takže si pomáhame, ako vieme. Viem, že moje video zdieľali viacerí starostovia, tak dúfam, že ten odkaz príde na nejaké miesto, kde si ho vypočujú.

Mohlo by vás zaujímať: