Plesová sezóna je pre slovenských návrhárov, ale aj požičovne šiat zlatou baňou. Aj keď mnohí vychytení dizajnéri už nemajú núdzu o klientky ani počas roka, pretože, ako hovoria, aj nevesty a dievčatá na stužkové či ženy v zrelom veku si dávajú šiť šaty na mieru. Ples v opere však stále patrí medzi top udalosti. Návrhári na ňom nielen pekne zarobia, ale pripíšu si na konto aj poriadne pres­tížnu akciu. Vieme, kto tento rok ušil najviac plesových rób aj koľko stáli šaty pre moderátorku večera Luciu Hurajovú.

Má ich desiatky

Mnohé dámy už neváhajú dať si navrhnúť i kokteilové šaty na firemnú párty či inú významnú udalosť. Návrhári vychytených mien sa teda nemôžu sťažovať na hluché obdobia v roku. Plesová sezóna však stále vedie. Ani pred devätnástym ročníkom Plesu v opere sa ruky šičiek nezastavili. Zistili sme, aké zastúpenie mali v budove Slovenského národného divadla naši návrhári. Napríklad dizajnérka Jana Pištejová tento rok zarobila na najznámejšom bále asi štyridsaťtisíc eur! Z roka na rok sa už stáva štandardom, že drobná brunetka má na Plese v opere najviac šiat. Tento rok priznala, že róby požičala iba zopár kráskam, s ktorými ma dohodnutú spoluprácu. Inak na ples vyrobila asi dvadsatoro šiat. Mimochodom, jej diela sa začínajú na dvoch tisícoch eur a cena sa potom odvíja od detailného vyhotovenia a použitých látok.

Prvé objednávky Jane Pištejovej začali chodiť v októbri, keď sa rozposielali pozvánky na ples. Trend bol u klientok podobný ako minulé roky. Túžili po romantizme a živých farbách. „Časy, keď si nevedeli poradiť a schovávali sa za čiernu, sú preč,“ prezradila Pištejová a odtajnila ďalšie dôležité vychytávky. „Klientky, ktoré chodia na ples už dlhšie, vedia, že dať si obopnutú siluetu nie je praktické. Nemôžu poriadne tancovať, musia mať kolená spolu a sťahovať bruško. Dnes chcú šaty, ktoré ich nezväzujú. Dokonca ani topánky si neobúvajú nové, ale také, ktoré majú rozchodené, aby ich netlačili, a pod dlhou objemnou róbou to nepoznať,“ dodala návrhárka, ktorá šila šaty aj expresne, teda na poslednú chvíľu. Také objednávky však prijíma iba v prípade žien, ktoré už má v oku. „Novú by som asi neprijala. Nepoznám jej postavu a vkus, bolo by to veľmi ťažké tak narýchlo.“

Najviac práce: Jana Pištejová mala na plese asi dvadsatoro šiat.
Najviac práce: Jana Pištejová mala na plese asi dvadsatoro šiat.
Zdroj: Ples v Opere

Nepútala pozornosť

Vyše desať kusov ušila tento rok na Ples v opere stálica návrhárskeho neba Lýdia Eck­hardt. Cenu róby zo svojho ateliéru nechcela prezradiť, pretože vraj ide o individuálnu záležitosť. Ani trendy nevedela špecifikovať - každá si vraj priala tento rok niečo iné. „Skutočne, čo komu pristane, to sme robili. Je ťažké postaviť na jednu úroveň tridsaťročnú päťdesiatkilovú slečnu a staršiu dámu. Treba všetko prispôsobiť postave.“ Ako Eck­hardt prezradila, dopyt po dizajnérskych kúskoch je veľký. Ale spomína si aj na časy, keď to tak nebolo. „Je to taká sínusoida. V deväťdesiatom prvom bol neskutočný hlad po móde. Potom prišlo veľmi veľa tovaru i od zahraničných návrhárov. Pochopili, že aj keď si kúpia šaty v Paríži, môže sa stať, že sa s takými na plese stretnú,“ upozornila. Rovnaký počet šiat ako Eckhardt prichystal tento rok na Ples v opere Boris Hanečka. „Obliekol som desať dám a jedna prišla tiež v mojich šatách, ale tie som robil pred rokom,“ prezradil. Štandardne ako každý rok obliekol Luciu Hablovičovú. Tá prezradila, že netúži stať sa tento rok kráľovnou plesu, aj keď už v minulosti viackrát vyhrala. „Ani nepočítam koľkokrát, nestaviam na tom. Poteší ma top trojka. Posledných pár rokov som tam bola,“ povedala nám Hablovičová a dodala, že tento rok túžila mať od Hanečku červené šaty. Ale vraj ju hneď zrušil.

Štyri tisícky

Marcel Holubec vytvoril na Ples v opere róby pre štyri klientky, najväčšiu zodpovednosť mal však za hlavnú moderátorku večera Lucia Hurajovú. „To mi bohato stačilo,“ zasmial sa. „Začali sme asi dva mesiace dopredu. Boli to už moje tretie šaty, čo som robil pre moderátorku Plesu v opere a stále som mal pred tým rešpekt. Ihneď sme sa s Luciou naladili na jednu vlnu. Nechala to v podstate na mňa a dôverovala mi, čo je pre mňa ako pre dizajnéra najviac,“pochvaľoval si. Moderátorka má štíhlu bezproblémovú postavu, preto sa mu produkovalo ľahšie, než keby išlo o korpulentejšiu dámu. „Bolo to, samozrejme, jednoduchšie. Mohol som si dovoliť viac, ale umenie je ušiť, keď nemáte ideálne miery. Nemuseli sme Luciu sťahovať do korzetu a podobne. Preto to nebolo náročné.“


Na Hurajovej šatách pracovali iba dvaja ľudia. Marcel Holubec s jednou krajčírkou. „Inšpiroval som sa témou rapsódia a šťastie. Keď som šťastný, lietam v oblakoch. Mali evokovať taký ružový obláčik,“ usmial sa návrhár a prezradil aj sumu, koľko veľkolepé šaty stáli. „Približne štyritisíc eur. Náklady na látku boli vysoké a šitie bolo náročné. Bolo tam veľa ručnej práce. Našívané volány sa strihali špeciálne, aby držali formu.“  Marcel Holubec už obliekol dve hlavné moderátorky večera. Zdenu Studenkovú a Veru Wisterovú. Ich šaty mu ostali a vrátia sa mu aj tohtoročné po Hurajovej. „Určite by som z dnešného pohľadu na nich niečo zmenil. Nejaký detail. Alebo ubral. Vždy sa na to pozerám spätne kriticky. Aj keď vytváram kolekciu, nikdy nie som úplne spokojný,“ povzdychol si a vzápätí sa opravil: „Vlastne som spokojný, lebo Lucia sa z nich teší. Ale je tam veľká zodpovednosť, lebo všetky médiá sa na to sústreďujú, takže sto ľudí, sto chutí. Viem, že sa niekomu nebudú páčiť.“

Moderátorka Plesu v opere 2019 Lucia Hurajová.
Moderátorka Plesu v opere 2019 Lucia Hurajová.
Zdroj: Ples v opere

Mikova mladica potrápila

Návrhárka Veronika Hložníková ušila na Ples v opere štyri modely a s výrobou začali v jej ateliéri na začiatku decembra. Čo sa farby týka, vyhrávala červená, čierna a púdrovoružová. Princeznú spravila dizajnérka aj z mladej priateľky Václava Miku Kristíny. Práve s jej šatami si dala poriadnu prácu a po­dľa nej boli zo všetkých najnáročnejšie. „Sú viacvrstvové s ručne zdobeným korzetom,“ podotkla. Inak si Hložníkovej klientky žiadali opak ako u Pištejovej. Túžili, aby ich krivky vynikli. „Väčšinou preferovali užšie siluety, ale niektoré si vybrali aj klasické veľké plesové róby. Čipka bola skôr doplnkovým materiálom a nie ako hlavný prvok.“

Nechcela prezradiť

Michaele Ľuptákovej sa tento rok pred Plesom v opere prihlásili tri klientky, ich mená si však nechala pre seba. Objasnila iba jednu špeciálnu prácu, ktorú vytvorila. „Tento rok to bola na mojich klientkach klasická plesová línia do písmena A. Robili sme jedny špeciálne šaty inšpirované slovenskou tradíciou. Klientka túžila mať niečo po predkoch, takže je na nich výšivka, ktorá má viac ako päťdesiat rokov,“ pochválila sa dizajnérka. Podľa jej opisu bolo nakoniec zjavné, že išlo o Kristínu Kövešovú. Vďaka doplnku vo vlasoch však pôsobila markizácka reportérka skôr americky. Koľko za výsledok zaplatila? Cenu svojich výrobkov dizajnérka špecifikovala iba okrajovo. „Závisí to od šiat, ale začínajú sa okolo tisícpäťsto eur. Zohľadňuje sa počet hodín a konzultácií. Samozrejme, tiež použitý materiál.“
Michaela Ľuptáková sa na plese osobne zúčastnila a priznala, že počas večera nedokáže vypnúť. Naživo tak obzerala najmä prácu kolegov. „Je fajn, keď dámy podporujú slovenský dizajn, ale nie je to, samozrejme, o tom. Má to byť pre ženu výnimočný zážitok,“ zhodnotila.

Dorota Nvotová sa prevtelila do Amy Winehousovej, nemala s kým tancovať


Dorota Nvotová (36) je celkom iste najnespútanejšou postavou slovenského šoubiznisu a potvrdila to aj prípravou na ostatný Ples v opere. Šaty na slávnosť si zháňala len pár hodín pred jej začiatkom a keďže je rovnako ako jej mama, herečka Anna Šišková, v súčasnosti nezadaná, prišli spolu. Akoby nestačilo, že dve dámy spolu sú v rozpore s protokolom plesu, prišli aj neskoro. Do budovy divadla, teda museli vojsť bočným vchodom.

Ako v ríši divov: Róbu začala muzikantka zháňať len pár hodín pred
plesom.
Ako v ríši divov: Róbu začala muzikantka zháňať len pár hodín pred plesom.
Zdroj: Ples v Opere

Bez dopingu

Tak či onak, šaty aj vizáž Doroty ladili s tetovaním klavíra na jej ruke. „Je to náhoda. Celá príprava na ples bola priam ultra last minute. Zachránil ma Boris Hanečka, dnes ráno o jedenástej, keď som si u neho vybrala tieto šaty. Vedela som, že sem idem, ale som lajdák,“ priznala. Keďže na akciu prišla so svojou mamou, nezatancovala si. „Nie je s kým. Všetci tu sú so svojimi ženami. My sme teraz obidve single. Prišli sme sem bez chlapov ako také dve chudery,“ smiala sa a keď sme jej celkovú vizáž, ktorej korunoval účes v štýle Amy Winehousovej pochválili, potešila sa. „Ja som predsa oficiálne slovenské prevtelenie Amy Winehousovej. Aj ju veľmi rada spievam. Všetci si myslia, aké je to ťažké, ale mne to ide ľahšie ako vlastné pesničky. Sama som si predtým hovorila: ‚Moja, ty si na toto fakt trúfaš?‘ Všetko je to však v pocite. Keď to správne uchopíte, hlas sa až neuveriteľne prispôsobí,“vysvetľuje a tvrdí, že hoci má Amy veľmi rada, nepoužíva na inšpiráciu pri komponovaní či koncertovaní žiadne „podporné prostriedky“. „Naozaj nie. Žiaden doping. To neuznávam,“ presviedča nás.