Tip na článok
Kto to bude robiť?: Z bločka musíte prepísať na tiket, do SMS alebo formulára kód, čas, dátum a sumu. A nepomýliť sa!

Bločková lotéria: Jedni na ňu kašlú, druhí si delia nákupy, aby mali viac bločkov

Počas prvého dňa si Slováci zaregistrovali zhruba pol milióna bločkov.

Galéria k článku (3 fotografie )
Bločková tvár: Štátny Tipos si vybral za tvár kampane Evu Mázikovú. Koľko dostala odmenu zo štátneho, nepovedia, lebo si to vraj neželala.
Dlho avizovaná bločková lotéria sa začala.
Pomôže?: Minister financií dúfa, že bločková lotéria mu pomože naplniť prázdnu štátnu kasu, kde mu chýba jedna miliarda eur na budúci rok.

Dlho avizovaná bločková lotéria sa začala. Prvý nápor výhrychtivých „hazardérov“, ktorí si po spustení zaregistrovali priemerne tristo bločkov za minútu, však ochranné systémy mali vyhodnotiť ako internetový útok, takže oficiálny web lotérie skolaboval.

V prvých hodinách lotérie nefungovali ani mobilné aplikácie, pomocou ktorých sa dalo registrovať. Najviac hráčov sa registrovalo cez internet, kde to bolo zadarmo. Tikety v zberniach Tiposu, kus za dvadsať centov, si kúpilo iba zhruba jedenásťtisíc ľudí.

Najmenej záujemcov bolo o SMS za dvanásť centov. Väčšina ľudí, ktorí nemajú prístup k internetu, aby mohli registrovať svoje bločky zdarma, sa však k tomuto druhu hazardu stavia rezervovane.

Platiť za mačku vo vreci sa im nechce, obzvlášť ak v prvom žrebovaní je len desať výher, pričom najvyššia je desaťtisíc eur. V druhom žrebovaní je hlavnou cenou osobný automobil.

Dlhšie čakanie

Nápad to nie je zlý. V menších prevádzkach, na trhoviskách, v taxíkoch i pri platbách za rôzne služby a u remeselníkov je nevydávanie dokladov z registračných pokladníc národný folklór.

Takže tlak aj zo strany zákazníkov sa môže zdať ako účinné riešenie. Je však záujem o novú hru skutočne taký obrovský? Z nášho prieskumu vyplynulo, že ani nie. Zákazníci sa skôr obávajú zdržovania pri pokladniciach a podvodov.

„Nás na to určite nenalákajú,“ tvrdia svorne dôchodcovia Daniela s Pavlom, nakladajúci veľký nákup do auta na parkovisku nákupného centra. „Kto to má všetko vypisovať, posielať a ešte im aj platiť? Za dvadsať centov si radšej kúpim jeden banán.“ Manželský pár o zbieraní bločkov ani neuvažuje. „Kašleme na to a naši známi tiež…“

Väčšina z opýtaných reaguje podobne. Jedni bločkovú lotériu pokladajú za podvod, druhým sa nechce vypĺňať agendu a niektorí si dokonca myslia, že v takejto podobe celá akcia stráca zmysel. „Podľa mňa to nedomysleli,“ uvažuje Anton.

„Mali sa zamerať na menších obchodníkov a vynechať z projektu veľké reťazce, kde je vydávanie blokov samozrejmosťou. Skončí sa to tak, že v malých prevádzkach sa prax nezmení a v obchodných centrách sa predĺžia už aj tak dlhé rady pri pokladniciach.“

Niektorým zákazníkom humbug okolo bločkov len zvýšil adrenalín. Mladý muž v petržalskom obchodnom dome neskrýva rozhorčenie: „Akoby nestačilo, že ľudia platia stravnými lístkami, z ktorých každý musia pokladníčky po jednom označovať perom a zbytočne sa tým predlžuje už i tak neúmerný čas čakania. Teraz si pár bláznov ešte delí nákupy, aby mali viac blokov. Mal som pred sebou len dvoch a na rad som sa dostal po desiatich minútach. Ak sa to celé rozbehne, bude to horor!“

Pokladníci sa, pochopiteľne, bránia. Ak im zákazník povie, že chce každú položku platiť osobitne, nemôžu mu v tom brániť. „Nám je srdečne jedno, či budeme jedného vybavovať päť minút, alebo minútu,“ hovoria. Rozdeľovanie nákupov podľa nich zdržuje všetkých. „Veď ľudia sú nervózni, už keď hľadáme v katalógu kód pečiva!“

Bude to fiasko?

Ani obchodníci nedávajú projektu veľké nádeje. Veľký záujem nepostrehli. Tatiana z darčekového obchodu v centre mesta hovorí, že tí, čo si bloky doteraz nebrali alebo ich zahadzovali, tak robia aj naďalej. „Nedivím sa im,“ hovorí predavačka kvetov v mestskej tržnici s rovnakými skúsenosťami. „Je to hlúposť a podľa mňa obyčajný človek nemá šancu niečo vyhrať.“

Jej kolegyňa Katarína, pracujúca v stánku s textilom, však oponuje. Niektorí starší ľudia si vraj účtenky predsa len začali odkladať. „Pre nich je sväté všetko, čo sa dozvedia z televízie,“ vysvetľuje. „Tak sa nechali poblázniť…“

Pri zberni Tiposu sa rozvinie živá debata plná nechuti voči najnovšiemu vládnemu výmyslu. „Veď je to zlodejčina!“ rozčuľuje sa ďalšia z predavačiek. „Tí, čo s internetom robiť nevedia, musia platiť. Tak ako moja mama. Keď som ju videla, ako si odkladá bločky, pýtala som sa jej, či vie, že za podanie každého jedného musí dať dvadsať centov. To ju z mánie hneď vyliečilo! Na toto doplatia len najchudobnejší, ako vždy!“

Zamestnankyne v zberniach Tiposu celej lotérii veštia fiasko. Podľa nich po prvotnom boome zakape. Jedna predavačka nám vysvetľuje prečo. „Nejde len o peniaze, ale aj o stratený čas.“ Vyberie spod stola tiket a ukazuje nám, ako vyzerá jeho registrácia v praxi.

„Do jednotlivých políčok musíte zaznamenať každé číslo zo 17-miestneho kódu registračnej pokladnice, rovnakým spôsobom tam musíte uviesť dátum, čas nákupu aj sumu. Jediný blok si teda bude vyžadovať niekoľko minút. Možno na to budú mať nervy dôchodcovia, ale pracujúci asi ťažko…“

Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté

Slovenskí politici si po inšpiráciu bločkovou lotériou odskočili na Taiwan. Tam takáto štátom organizovaná výherná súťaž úspešne funguje už viac ako šesťdesiat rokov.

Taiwanci ju zavádzali v období, keď de facto nefungoval v tejto ostrovnej krajine žiadny unifikovaný daňový systém. Preto zjednotili daňové tlačivá, účtenky a faktúry a nový systém popularizovali pomocou lotérie. Výsledkom bol o 75 percent vyšší výber daní, čo bol obrovský úspech.

V porovnaní so Slovenskom však má taiwanský systém jednu obrovskú výhodu - nikto nenúti zákazníka, aby si vypĺňal komplikované tikety, nedajbože, aby za ne ešte platil. Každý doklad o kúpe je tam označený unikátnym sériovým číslom - dve písmená a osem číslic. V jednej skupine vydaných blokov existuje sto miliónov unikátnych sériových čísel.

Bločky sa tlačia v štátnej tlačiarni cenín a ich sériové čísla vydáva daňová agentúra. Podnikatelia si potom nakúpia potrebný počet blokov a vydávajú ich zákazníkom. Jednu kópiu si ponechajú, jednu dostane zákazník a tretia časť účtenky je okamžite zaevidovaná v online databáze ministerstva financií.

Na Taiwane funguje systém jednotných daňových dokladov naozaj dokonale. Aj pri ohromných množstvách vydaných dokladov možno urobiť krížovú kontrolu, ktorá dokáže nájsť problematické daňové subjekty. Ceny, ktoré môžu ľudia vyhrať, sú diametrálne odlišné od tých, ktoré ponúka naša národná bločková lotéria.

Na Taiwane idú na výhry až tri percentá z ročného objemu daní vybraných zo zisku obchodných spoločností a hlavná cena dosahuje v prepočte štvrť milióna eur. Tú najnižšiu možnú výhru v sume zhruba päť eur môže vyhrať viacero hráčov, stačí, ak majú na tikete zhodné posledné tri vyžrebované čísla. Na Slovensku môže vyhrať iba jedno konkrétne číslo účtenky.

Streľba mimo terča

Cieľom lotérie na Slovensku malo byť podľa ministerstva financií potlačenie šedej ekonomiky: „Hlavným prínosom Národnej bločkovej lotérie je jej edukačný potenciál a daňová osveta. Cieľom je podporiť a motivovať občanov, ale aj podnikateľské subjekty na normálne a férové správanie v obchodnom styku. Výhry môžu motivovať ľudí, aby požadovali účtenky aj v prípadoch, keď to nepovažujú za nutné, čo môže zvýšiť daňovú disciplínu,“ vysvetľuje Marek Ročkár z tlačového odboru MF SR.

Lenže to už sa v prevažnej väčšine prípadov aj dialo. Všetci veľkí obchodníci tvrdia, že v súvislosti s vydávaním pokladničných bločkov sa pre nich prakticky nič nemení. Vydávali ich v minulosti a robia tak aj teraz. Zástupcovia spoločností Tesco a COOP Jednota dokonca uvažujú o možnosti registrácie pokladničných dokladov do lotérie priamo pri nákupe.

Ak by k tomuto kroku pristúpili bez toho, aby svojich zákazníkov zaťažili poplatkami, je pravdepodobné, že záujem o ich predajne by sa zvýšil. Ten by kompenzoval náklady spojené s potrebnou technológiou. Je to však akési strieľanie mimo terča. Cieľom tohto projektu nie je lotéria ani zvyšovanie obratu spoločností, ale zabrániť daňovým únikom.

„Sústrediť sa na bločky z veľkých reťazcov je fajn, ale to situáciu nezmení,“ zdôrazňuje predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. „K únikom dane z pridanej hodnoty (DPH) dochádza na iných miestach. Tam, kde pokladničný blok nedostanete alebo vám vydajú falošný.“

Nesystémové je, že do lotérie sa nemôžu zahrnúť všetky daňové doklady, ako napríklad faktúry za remeselné práce. Aj tam totiž štátu unikajú reálne peniaze. Ak remeselník ponúkne klientovi, že mu kúpeľňu vymuruje za tisícku bez faktúry, na nezaplatenej dani z pridanej hodnoty prišiel štát o dve stovky, zato zákazník dve stovky okamžite „vyhráva“.

A to sú v porovnaní s lotériovou chimérou reálne peniaze, ktoré zostávajú vo vrecku občana. Skúsme si teda tipnúť, či zákazník bude trvať na vystavení faktúry, ak jedenástym prikázaním na Slovensku je už od boľševika staré známe „ak neokrádaš štát, okrádaš rodinu“.

Zato zo štátneho vrecka na spustenie lotérie odišli reálne peniaze. Náklady na vybudovanie systému boli podľa MF SR 214-tisíc eur, marketing a propagácia vrátane odmeny pre tvár lotérie Evu Mázikovú mohli zhltnúť pol milióna. Za prípravu reklamných spotov mohol zaplatiť štátny Tipos až 200-tisíc eur a nákup reklamného priestoru stál ďalších zhruba 300-tisíc. Odmena Mázikovej známa nie je, umelkyňa si vraj neželala zverejniť ju.

Na ministerstve financií dnes nikto nevie vyrátať, aký bude výnos z lotérie a či to napokon nebude hazard s verejnými financiami. Možno skončíme podobne ako Gruzínci, ktorí lotériu s veľkou slávou spustili a po pár mesiacoch a opadnutí prvotného záujmu hráčov ju v tichosti zrušili. Ktovie, či by nebolo efektívnejšie, keby sa štát inšpiroval názorom anonymného diskutéra zo sociálnej siete, ktorý na margo bločkovej lotérie a výberu daní napísal: „Ak nechcete, aby podnikatelia hľadali daňové raje, nevytvárajte nám tu daňové peklo.“

Žrebovanie a výhry

Každých štrnásť dní sa žrebuje Prvá šanca. Desať cien má celkovú hodnotu 20-tisíc eur. Prvý v poradí vyhráva 10-tisíc eur, druhý 3-tisíc, tretí 2 500, štvrtý 2-tisíc, piata cena je tisíc eur, šiesta 500, siedma 400, ôsma 300, deviata 200 a desiata 100 eur. Prvé žrebovanie bude v pondelok 30. septembra.

V druhej šanci sa žrebujú víťazné bločky z jednej konkrétnej pokladnice na Slovensku. Ak máte doma bloček z tejto konkrétnej pokladnice, máte mesiac na to, aby ste si ho zaregistrovali. O mesiac potom štátna lotériová spoločnosť vyžrebuje ôsmich výhercov, každý z nich získa vecnú cenu v hodnote desaťtisíc eur - v prvom žrebovaní to budú osobné automobily Kia. (al)

Napodobeniny

Informácie o chystanej bločkovej lotérii inšpirovali viacerých špekulantov, ktorí si zaregistrovali názvy používajúce podobné slovné spojenie. Ľudí to teoreticky môže uviesť do omylu a svoje bločky zaregistrujú namiesto na oficiálnych stránkach www.narodnablockovaloteria. sk na weboch rôznych internetových hráčov.

IT špecialisti upozorňujú na možnosť, že špekulatívne weby sľubujúce ceny v podobe reklamných predmetov môžu takto získané bločky zaregistrovať na oficiálnej stránke štátom organizovanej lotérie a zvýšiť svoju šancu na prípadnú výhru. (al)

Anketa

Karol, dôchodca: Bločková lotéria bude len veľký podvod. Neverím tomu. Zbytočná námaha. Najviac ma naštvalo, že za to máme ešte platiť.

Ondrej, predavač, technik: Kto nehrá, nevyhrá. Ja hrám Loto a raz sa mi to oplatilo. Ale nad bločkovou lotériou som neuvažoval. Je okolo toho priveľa vypisovania.

Alena: Určite sa nezapojíme. Nikdy sme nič nevyhrali ani táto súťaž nás neláka. Tých bločkov bude strašné množstvo, takže šanca na výhru bude malá.

Lucia, podnikateľka: Štátu chýbajú rozkradnuté peniaze a potom ich naháňajú takýmto spôsobom. Mali by sa radšej starať, aby peniaze z daní išli tam, kam majú ísť. (pg)

VIDEO Plus 7 Dní