Tip na článok
V nasadení: V týchto miestach budú aj podzemné garáže.

Pod Bratislavským hradom pribudnú luxusné parkovacie miesta: Cena za jedno vás šokuje

Pavol Paška plánuje do hradnej skaly vytesať monument. Garáže. Viete, čo by ste si mohli kúpiť za jedno parkovacie miesto?

Galéria k článku (5 fotografií )
Už postavené: Hneď pri parlamente podzemné garáže už sú. Za cenu nových by si ich celé mohol Paška prenajať na 53 rokov.
Pod parlamentom: Parkovať tu môže asi 40 áut.
Miesta sú: Pod Hradom už jedny garáže sú. Vojde sa tam viac ako sto áut.

Našich stopäťdesiat poslancov parlamentu z akýchsi záhadných dôvodov potrebuje spolu 444 parkovacích miest. Zatiaľ ich majú „iba“ 222, preto treba garáž pre ďalších vyše dvesto áut vytesať do skaly pod Bratislavským hradom.

„Slovenská republika bude v roku 2016 predsedať Európskej únii. Denne očakávame niekoľko delegácií,“ vysvetľuje hovorkyňa Pavla Pašku, prečo parlament potrebuje ďalšie parkovacie miesta. „Ambíciou Kancelárie Národnej rady je, aby sme oslobodili areál národnej kultúrnej pamiatky od parkujúcich áut,“ tvrdia hovorcovia.

Hneď pri parlamente a pod Hradom pritom už stoja podzemné garáže a väčšinou sú prázdne. Stačilo by si ich iba prenajať, namiesto drahého tesania do kameňa. Za tie isté peniaze, ktoré vrazia do výstavby nových garáží, by si mohli rovnaké parkovacie miesta prenajať na vyše päťdesiat rokov!

Nedostatok?

Priamo pod budovou Národnej rady je asi štyridsať parkovacích miest. Slúžia pre autá samotnej Národnej rady, ministrov a oficiálne návštevy. Ďalších devätnásť miest je pred poslaneckou ubytovňou, stotrinásť pod kanceláriami na západnej terase Bratislavského hradu. Tie slúžia nielen pre poslancov, ale aj europoslancov, tajomníkov klubov i zamestnancov parlamentu.

Ďalších päťdesiat parkovacích miest majú k dispozícii v novej komerčnej garáži oproti Národnej rade. Zadarmo. Dohromady teda spomínaných 222 miest pre 150 poslancov. Napriek tomu vraj treba nutne vystavať ďalšiu garáž.

Za koľko? Nevedno

„Suma, za ktorú sa budú stavať garáže vrátane rekonštrukcie jazdiarne a kompletnej úpravy areálu Hradu, vzíde z verejnej súťaže, ktorá sa uskutoční formou elektronickej aukcie. Maximálna výška je 29 miliónov eur. Keďže ide o elektronickú aukciu, predpokladáme, že bude nižšia,“ tvrdí tlačový odbor.

Výstavba bude rozdelená na dve etapy. Garáž sa má na začiatku stavať spolu s hrubou stavbou zimnej jazdiarne a barokovou záhradou. Prvá etapa bude podľa údajov z oznámenia o verejnom obstarávaní stáť 16,5 milióna eur. Koľko by mohla stáť iba samotná garáž, nám však šéfka tlačového odboru Soňa Pötheová-Bullová povedať nevedela, lebo vraj túto informáciu nemajú.

V materiáli, ktorý koncom roka 2008 schválila Ficova vláda, sa však na garáže v skale počítalo takmer s 380 miliónmi slovenských korún, teda 12,6 milióna eur. Po zarátaní inflácie by sme sa dostali na sumu 14,24 milióna eur, čo približne sedí s cenou vo verejnej súťaži.

Ako za byt

Nových parkovacích miest by malo byť pod Hradom 222. To by teda vychádzalo na vyše 64-tisíc eur za jedno jediné parkovacie miesto. Na Slovensku sa dá pritom za takúto cenu kúpiť pekný trojizbový byt!

Keby si Národná rada prenajala parkovacie miesta za tú istú cenu v komerčnej garáži hneď oproti parlamentu, mohlo by tam tých 222 áut parkovať celých 53 rokov! A to za cenu pre bežných smrteľníkov. Keby si objednala celú garáž, určite by dostala slušnú zľavu.

My máme šetriť?

Nápad stavať garáže si pritom vyslúžil kritiku už v roku 2008. „Nie je práve obdobie spomaľovania hospodárskeho rastu časom na skromnosť? Skúmal niekto, či podzemné garáže, alebo zimná jazdiareň pritiahnu dostatočný počet nových turistov do Bratislavy, ktorí by svojimi útratami uhradili tieto náklady?“ pýtal sa vtedy ekonomický analytik Radovan Ďurana z Iness.

Ako dodal, pravdepodobnosť predraženia výstavby sa blíži k istote. Napríklad prvá rekonštrukcia Hradu bola naplánovaná na 57 miliónov a skončila sa pri sume 124 miliónov eur.

Nadšení nie sú ani bývalí predsedovia Národnej rady. „Je pravda, že parlament má nedostatok parkovacích miest pre zamestnancov, novinárov a pre návštevy, ale v týchto ťažkých ekonomických a sociálnych problémoch by som určite zvážil, či je takáto investícia potrebná,“ vraví Pavol Hrušovský (KDH). Ešte tvrdší je Richard Sulík (SaS). „Je to úplná zbytočnosť, plytvanie prostriedkami daňovníkov,“ neberie si servítku pred ústa.

Súťažia

Kancelária parlamentu nesmie podľa tlačového odboru počas verejného obstarávania informovať o jeho priebehu ani o tom, kto sa prihlásil. Podmienky súťaže sú celkom tvrdé - napríklad skúsenosti za posledných päť rokov na budove mimoriadneho historického alebo architektonického významu minimálne za 30 miliónov eur, najmenej jedna zákazka, ktorej predmetom sú aj reštaurátorské práce a dodávky kópií diel z obdobia 18. storočia, najmä barokových a rokokových z umelého kameňa, zo sadry, z dreva.

Takých firiem na Slovensku určite veľa nie je. O jednej však vieme - túto podmienku vďaka prvej rekonštrukcii Hradu za 124 miliónov eur spĺňa Váhostav SK, kde v predstavenstve sedí Juraj Široký, označovaný v spise Gorila za sponzora Smeru.

VIDEO Plus 7 Dní