Tip na článok
Komárom: Béla Bugár s ministrom Érsekom pri odhaľovaní
dvojjazyčného názvu na vlakovej stanici v Komárne.

Bugárovci naháňajú hlasy: Nové dvojjazyčné tabule aj označenia zastávok

Matúš Német

Vládna strana Most-Híd naháňa voličov aj novým dizajnom dvojjazyčných názvov obcí.

Galéria k článku (8 fotografií )
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek počas predstavenia vzorov nových informačných dvojjazyčných tabúľ určených pre územia s národnostnými menšinami, na výjazde zo Šamorína do Dunajskej Stredy. Šamorín, 20. február 2018.
Árpád Érsek minister doravy a výstavby SR . Začína sa postupná obmena dvojjazyčných označení miest a obcí so zastúpením národnostných menšín. Dnes používané modré značenie s bielym nápisom sa zmení. Podľa novej vyhlášky bude tabuľa s označením názvu obce v jazyku národnostnej menšiny biela a rovnako veľká ako názov obce v slovenčine.
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek počas predstavenia vzorov nových informačných dvojjazyčných tabúľ určených pre územia s národnostnými menšinami, na výjazde zo Šamorína do Dunajskej Stredy. Šamorín, 20. február 2018.

Keby som bol premiérom, nijaké tabule by neboli, maďarské zvlášť, ani keby ich žilo sto percent v obci na území Slovenska. Týmito slovami rozvášnil rokovanie parlamentu 3. júna 1994 vtedajší predseda Slovenskej národnej strany Ján Slota. Reagoval na takzvaný tabuľový zákon, ktorý umožňuje obciam na jazykovo zmiešaných územiach s dvadsaťpercentným zastúpením menšinového obyvateľstva označiť názov dediny či mesta aj vo svojom materinskom jazyku. Napokon ho v tom istom roku schválili. O viac ako dve desaťročia sa zdanlivo prekonaná téma vďaka vládnej strane Most-Híd stala opäť aktuálnou. Ako inak, spôsobila turbulencie medzi koaličnými partnermi.

Európskejší za tisíce

O úpravu súčasného stavu požiadal na začiatku roka minister dopravy Árpád Érsek ministerstvo vnútra. Nová vyhláška uzrela svetlo sveta už vo februári. Na cestách prvej triedy by sa malo vymeniť 384 tabúľ, z ktorých je 325 v maďarskom jazyku a zvyšok tvoria rusínske tabule. „Teraz je to, myslím si, komfortnejšie a európskejšie, ako to bolo doteraz,“ vysvetľoval svojho času Érsek. „Obmena dvojjazyčných označení miest a obcí so zastúpením národnostných menšín minimálne na úrovni dvadsať percent je výsledkom spolupráce rezortov vnútra a dopravy,“ uviedlo vo svojom stanovisku ministerstvo dopravy, podľa ktorého ide o krok, ktorý je v súlade s európskou praxou.

„Napríklad na tabuliach v Rakúsku, Taliansku a Rumunsku sú dokonca jednotlivé názvy obce uvedené spoločne na jednej tabuli,“ uvádza sa ďalej v stanovisku. Po­dľa vyhlášky z 19. januára tohto roku, ktorú podpísal bývalý minister vnútra Robert Kaliňák, je tabuľa s označením názvu obce v jazyku národnostnej menšiny biela a predovšetkým rovnako veľká ako názov obce v slovenčine. „Rozdiel je v modrom leme ohraničujúcom túto značku. Tabule môžu byť v maďarskom, ukrajinskom, rusínskom alebo v nemeckom jazyku,“ zdôvodnil rezort dopravy. V jednotlivých župách na Slovensku však podľa našich informácií zatiaľ k nijakému masovému vymieňaniu nedochádza. Jedna tabuľa vyjde daňových poplatníkov na 108 eur, čo pri všetkých názvoch obcí, ktoré sa majú vymeniť, predstavuje sumu takmer 42-tisíc eur.

Vyhláška však nekončí len pri tabuliach a meniť by sa mali postupne aj dopravné značky v obciach s menšinovým obyvateľstvom. Na to upozornil pri zmene dvojjazyčných tabúľ splnomocnenec pre národnostné menšiny László Bukovszky. Ide o zákazové a príkazové značky, rovnako o informatívne, smerové značky a dodatkové tabule. Zmena by sa mala dotknúť približne šesťsto obcí na Slovensku. „Dvojjazyčné tabule sú v mnohých krajinách štandard. Napríklad vo Fínsku, v Taliansku, v Nemecku. Dvojjazyčné dopravné značky sú aj vo Walese, v Škótsku a v Írsku. Domnievame sa, že dvojjazyčné dopravné značky môžu prispieť k zvýšeniu bezpečnosti premávky či pohybu osôb vôbec,“ uviedol Zoltán Kovács, riaditeľ kancelárie Úradu splnomocnenca vlády pre národnostné menšiny.

Názov v menšinovom jazyku by tak podľa Kovácsa mal pribudnúť napríklad na tabuli s nápisom Prejazd zakázaný, Prejdite na druhú stranu či Pozor, zmena v prednosti v jazde! V apríli navyše splnomocnenec Bukovszky prišiel s návrhom dvojjazyčných oznamov a nápisov na pracoviskách pošty, iniciatívu predostrel generálnemu riaditeľovi Slovenskej pošty.

Minister dopravy Árpad Érsek pri predstavení nových dvojjazyčných tabúľ.
Minister dopravy Árpad Érsek pri predstavení nových dvojjazyčných tabúľ.
TIBOR SOMOGYI

Vládna roztržka

Počínanie koaličného partnera ešte počas úradovania Roberta Fica sa stretlo v radoch národniarov a Smeru s nevôľou. „Povedal som, že to vôbec nebolo treba, pretože to nie je žiadny problém u nás na Slovensku. Nebol dôvod, aby sa niečo také robilo. Komunikovalo sa o tom s predkladateľom, ale v rámci celej koalície si nepamätám, že by sa o tom hovorilo,“ povedal nám poslanec za Smer Juraj Blanár, ktorý ani s odstupom času nesúhlasí s krokmi strany Most-Híd.

„Zmena vyhlášky na ministerstve vnútra prebehla nejakým listom, ktorí dostali od ministerstva dopravy, a keďže sa k tomu nemal kto vyjadriť, ministerstvo vnútra akceptovalo pripomienky z tohto listu a začalo mechanizmus zavádzať,“ vysvetlil nám bývalý europoslanec za SNS Jaroslav Paška, ktorý si myslí, že išlo o nekorektný postup zo strany predkladateľa a bolo to v rozpore s koaličnými dohodami. Podľa neho však ministerstvo vnútra konalo na základe zmeny zákona, ktorý sa prijal v roku 2011 ešte za vlády Ivety Radičovej. Predstavitelia Mosta si našli vhodný čas na aplikáciu zmien zákona do praxe.

Agenda menšín

Podľa politológa Radoslava Štefančíka plní Érsek len klasickú agendu menšinových politických strán. „Maďari žijúci na Slovensku potrebujú mať pocit, že sa na nich nezabúda. Vo viacerých štátoch práve označenie formou tabúľ malo pre menšiny symbolický význam,“ vysvetlil Štefančík, ktorý si myslí, že za týmto rozhodnutím netreba hľadať vyostrovanie napätia.

„Téma práv maďarskej menšiny však momentálne nie je predmetom vnútropolitického boja tak, ako to bolo v 90. rokoch 20. storočia. Práva Maďarov totiž na jednej strane určuje naše členstvo v Európskej únii, rovnako nárast národného sebavedomia slovenskej majority. Netreba zabúdať, že konflikty medzi Maďarmi a Slovákmi vznikali často z komplexu menejcennosti Slovákov, ani nie tak pre emancipačné snahy Maďarov,“ dodal politológ, podľa ktorého to však neznamená, že v budúcnosti nemôže latentné napätie prerásť do podobného názorového konfliktu, akého sme boli svedkami pred niekoľkými rokmi.

Nesúhlas a zároveň opatrnosť vo vyjadreniach národniarov vidí politológ v možnej dohode, ktorú koaličné strany k tejto téme uzavreli. „Sám Béla Bugár povedal, že sa mu v tejto vláde podarilo presadiť niekoľko dôležitých programových priorít, ktoré sa mu nepodarilo presadiť v pravicovej vláde,“ uzavrel Štefančík. Zostáva dúfať, že tak, ako sa rezort dopravy zasadzuje o práva menšín prostredníctvom tabúľ a nápisov, s rovnakou razanciou začne riešiť aj kvalitu cestných komunikácií na juhu Slovenska.

Začal to Mečiar

Tabuľový zákon vyplýva z legislatívy o používaní jazyka národnostných menšín a v krátkej histórii Slovenska roznecoval národnostné vášne. Paradoxne, iniciátorom zákona bola Mečiarova vláda, ktorá po vzniku samostatného Slovenska hľadala svoje miesto v medzinárodných organizáciách a práva menšín boli jednou z podmienok vstupu krajiny do Rady Európy. „Mečiar ako zakladateľ nového štátu mal určite záujem, aby sa Slovensko čo najrýchlejšie zaradilo do rodiny demokratických štátov,“ vysvetlil politológ Radoslav Štefančík možno prekvapivý záujem o národnostnú otázku prvej slovenskej vlády, v ktorej okrem Mečiarovho HZDS sedeli zástupcovia Slovenskej národnej strany.

Podľa politológa však SNS pod vedením Ľudovíta Černáka nebola taká zradikalizovaná, ako keď sa jej kormidla ujal Slota. Tabuľový zákon však dostal zelenú až počas krátkeho pôsobenia vlády Jozefa Moravčíka. Odvtedy možno pri cestách na južnom či východnom Slovensku vidieť okrem slovenského nápisu obce maďarský či rusínsky ekvivalent. To však zástupcom strany Most-Híd nestačilo a vo februári vyrukovali s novým dizajnom dvojjazyčných tabúľ.

VIDEO Plus 7 Dní