Tip na článok
Každý národ má svoje: Seriál Horná Dolná je príkladom lokálneho produktu, ktorý by sa nikde inde neuchytil. Stotožnia sa s ním len našinci.

Čo chcú Slováci vidieť na televíznej obrazovke? Budete prekvapení

Čo chceme vidieť na televíznej obrazovke a prečo to nedostávame.

Galéria k článku (8 fotografií )
Každý vie, ako sa to skončí: Televízna šou Tvoja tvár znie povedome má svoje úskalia. Vysiela sa zo záznamu, vďaka čomu na internet uniklo, že ju vyhrá speváčka Mária Čírová.
Návrat do minulosti?: Doba formátu reality šou nepraje, veľa divákov si nenašli ani jojkárski Návštevníci.
Prepadol: Nie je pravda, že Slováci sa namotajú na každú reality šou. Čo stvára Marián Mitaš v exotike, ich príliš nezaujíma.

Ľudová zábava. Najmä tou vraj dokážu televízni tvorcovia uspokojiť chúťky slovenských divákov. Napriek tomu im stále utekajú buď na zahraničné stanice, alebo od televízorov úplne. Aký je teda vkus našincov? Sú naozaj Slováci takí jednoduchí, ako si v našich televíziách myslia? Mnohí o tom pochybujú.

„Mám pocit, že slovenskí televízni diváci majú vycibrený a veľmi dobrý vkus, keďže Adela je dlhodobo najpopulárnejšia osobnosť našich televízií,“ tvrdí napríklad spisovateľ, niekdajší televízny scenárista a otec našej najvyhľadávanejšej moderátorky Jozef Banáš. Je vraj presvedčený, že Slováci sú nároční. „Podľa mňa nie je pravda, čo tvrdia dramaturgovia, že ľudia si želajú jednoduchšie programy. Diváci si želajú to, čo im núkajú,“ myslí si. Ako je to naozaj?

Čo Slováci chcú? To, čo všetci

Televízie na Slovensku si razia cestu v štýle „v jednoduchosti je krása“. V opačnom prípade sa podľa mediálneho analytika Martina Poláša z medialne.sk neraz pomýlili. „Komerčné televízie si nemôžu dovoliť povedzme špecializovaný seriál pre náročného diváka, keďže meradlom ich úspechu je sledovanosť. Zameriavajú sa teda na produkt pre masy. Cielia na väčšinové publikum, u ktorého fungujú lokálne reálie, známi herci, humor či erotika.“

Každý vie, ako sa to skončí: Televízna šou Tvoja tvár znie povedome má svoje úskalia. Vysiela sa zo záznamu, vďaka čomu na internet uniklo, že ju vyhrá speváčka Mária Čírová.
Každý vie, ako sa to skončí: Televízna šou Tvoja tvár znie povedome má svoje úskalia. Vysiela sa zo záznamu, vďaka čomu na internet uniklo, že ju vyhrá speváčka Mária Čírová.
Foto: TV MARKÍZA

Každý vie, ako sa to skončí: Televízna šou Tvoja tvár znie povedome má svoje úskalia. Vysiela sa zo záznamu, vďaka čomu na internet uniklo, že ju vyhrá speváčka Mária Čírová. Foto: TV MARKÍZA

Mix týchto osvedčených ingrediencií má väčšina projektov. „Aj keď na druhej strane je vždy divácky dopyt po stúpajúcej kvalite a nových veciach. Televízie preto vymýšľajú, ako formáty variovať a priniesť aj novinky, ktoré udržia divákov v strehu. V súčasnosti majú totiž oveľa širšiu ponuku staníc ako kedysi a ľahko prepnú.“

Kríza pokračuje

Vlani sme v PLUS 7 DNÍ rozoberali krízu denných seriálov a, ako sa ukázalo, Slováci sa ich definitívne presýtili. Pre televízie to nie je dobrá správa. Čím viac vyrábali pásovým spôsobom, tým menej program stál. Lenže Panelák po siedmich rokoch v najlepšom skončil, Divoké kone neprežili dve série a Búrlivé víno čoskoro tiež dospeje ku koncu. Posledné diely niekdajšieho seriálového hitu podľa našich informácií nakrútia teraz na jeseň.

Podobný „úpadok“ zažívajú momentálne aj reality šou, z noviniek sa nepresadil Ostrov ani Návštevníci. „V tomto prípade sa už diváci tiež prejedli. Markíza vysielala dve sezóny po sebe Farmu, teraz pre ňu hľadala obmenu, lenže zjavne ju nenašla. Prvok vidieka a bežného ľudu je v nej prisilný, dobrodružstvo z exotiky u nás nefunguje. Našim divákom je drina na farme bližšia ako pobyt na Filipínach, kde väčšina z nich nebola ani sa nikdy nedostane. Návštevníci sa v mnohom ponášajú na Farmu a tam zas vieme, že ‚kopírovanie‘ zväčša nie je cesta k úspechu,“ domnieva sa Poláš.

Súťažíme radi

Nech už si o slovenskom televíznom divákovi myslí, kto chce, čo chce, v tomto období sa jednoznačne posúvame do novej éry. V seriálovej oblasti vraj dobiehame modernejšie trhy. Fenoménom zostávajú talentové šou, ktoré svoje miesto obhájili, hoci nemajú takú výkonnosť, ako keď prišli na trh. Televíziám však čísla stále prinášajú, preto sa dočkáme ďalšieho Hlasu a zrejme aj Super- Star.

Návrat do minulosti?: Doba formátu reality šou nepraje, veľa divákov si nenašli ani jojkárski Návštevníci.
Návrat do minulosti?: Doba formátu reality šou nepraje, veľa divákov si nenašli ani jojkárski Návštevníci.
Foto: TV JOJ

Návrat do minulosti?: Doba formátu reality šou nepraje, veľa divákov si nenašli ani jojkárski Návštevníci. Foto: TV JOJ

Nie sme špecifickí ani tým, že u nás zafungovala tohtoročná novinka Tvoja tvár znie povedome. „Presadila sa na všetkých trhoch. Kombinuje vďačné prvky entertainment formátov - jednoduchý princíp, spev, tanec, celebrity a bonusom je maskovanie, ktoré skrátka ľudí zaujíma. Či už preto, aby maskérov pochválili, alebo si, naopak, zahundrali, že tam nie je žiadna podoba,“ vysvetľuje odborník. „Ľudí vždy bavilo pozerať sa na relácie, v ktorých niekto chudol alebo prerábal byt.“

Ťahúňmi na Slovensku - opäť tak ako všade vo svete - zostávajú autorské seriály, zamerané na lokálne špecifiká. Typickým príkladom je Horná Dolná. Do módy sa vracajú takzvané súťažné hry, ktorých je už ako húb po daždi a ďalšie sa stále nakrúcajú. Milujem Slovensko, Dobre vedieť!, Koleso šťastia, Inkognito, Nikto nie je dokonalý, v Prahe točia Hviezdnu párty s Andrejom Bičanom, ktorý bude mať možno onedlho problém, či ho nie je na obrazovkách priveľa. No súťažechtiví zase nie sú len Slováci, trebárs v Česku obnovili Prima Pevnosť Boyard.

Začínajú investovať

No keďže televízna reklama vraj nedávno zdražela, dočkáme sa lahôdok aj na Slovensku. Markíza aj TV JOJ opäť púšťajú peniaze na financovanie nákladnejších produkcií. Skúšajú to s prepracovanejšími a drahými seriálmi s uzavretým počtom dielov a náročnejšou produkciou.

„Takéto sú trendy, ale tie málokedy vymýšľajú slovenské televízie. Skôr sa inšpirujú zahraničím. Na druhej strane nie každý program, ktorý televízie zaradia, vysielajú úplne ‚dobrovoľne‘. Markíze niektoré kroky ako vysielanie Ostrova vyplývajú zo stratégie materskej skupiny CME. Napríklad aj Atletiko Cvernofka je seriál, ktorý sa pôvodne vysielal v Rumunsku. Joj zas musí vysielať povinne projekty od FremantleMedia v rámci širšej spolupráce zahŕňajúcej Talent. Aj preto vrátila Inkognito vyrábané podľa licencie, vlani nasadila zoznamku Farmár hľadá ženu, hoci sotva jej mohli veriť. Teraz chystá do vysielania novú zoznamku Take me out, jej úspech je tiež skôr nepravdepodobný,“ myslí si Poláš.

Prepadol: Nie je pravda, že Slováci sa namotajú na každú reality šou. Čo stvára Marián Mitaš v exotike, ich príliš nezaujíma.
Prepadol: Nie je pravda, že Slováci sa namotajú na každú reality šou. Čo stvára Marián Mitaš v exotike, ich príliš nezaujíma.
Foto: TV JOJ

Prepadol: Nie je pravda, že Slováci sa namotajú na každú reality šou. Čo stvára Marián Mitaš v exotike, ich príliš nezaujíma. Foto: TV JOJ

Slováci verzus Česi

O prežitých formátoch sa nedá hovoriť najmä na území Česka. Tam diela nakrútené ešte za socializmu veselo súperia s novinkami. Na obrazovky sa pravidelne vracajú napríklad Chalupári, v ktorých ešte v roku 1975 hviezdil Jiří Sovák, Josef Kemr či Jiřina Bohdalová. Takýto retro dopyt je však typický len pre Čechov. Podľa niektorých to je vďaka bohatému pražskému archívu, divákov na dávku nostalgie tamojšie televízie jednoducho naučili.

„Starí českí herci sú populárni aj u nás, ale, samozrejme, nie až tak. Keby sme mali rovnako kvalitné slovenské seriály, tiež by sme ich vysielali. Ale podľa mňa ich nemáme,“ komentuje tento jav náš zdroj z mediálneho prostredia. Sme však oproti Čechom naozaj takí rozdielni? Experti sa v tomto bode rozchádzajú. Dramaturgička Valéria Schulczová, ktorá pôsobila v Bratislave aj v Prahe, je presvedčená, že ako diváci sa dramaticky nelíšime.

„Slováci sú možno sentimentálnejší. Máme trochu iný zmysel pre humor a inak vnímame trápno, ale je to len nuansa. V zásade sme veľmi podobní. Mentalitu máme určite príbuznejšiu, než si myslíme. Moja skúsenosť z Česka je, že manažment sa menej vyhovára na diváka. Toto mu dáme, lebo to on chce. Majú viac situáciu vo svojich rukách. Nie vždy to vyjde, ale o to viac hľadajú. A kto hľadá, nestagnuje.“ Čosi podobné si myslí aj Jozef Banáš, zástupca ľudu a niekdajší televízny tvorca.

„Rozdielni sme, najmä čo sa týka humoru,“ drukuje Schulczovej. „To vidíte aj v kinematografii, české filmy sú odľahčenejšie, my sme trochu patetickejší. Česi sú orientovaní na intelektuálnejší, láskavejší humor. My sme viac fundamentálni.“ Podľa producenta a režiséra Petra Bebjaka - tiež pôsobil na oboch stranách rieky Moravy - bolo vidieť rozdiel najmä pri Šeherezáde, ktorá v Česku prepadla a na Slovensku to bol absolútny hit.

„Českí diváci totiž radi riešia zápletky, radi zapájajú ratio.“ Iní si úspech tureckej telenovely spájali ešte s deväťdesiatymi rokmi. Práve vtedy u nás leteli latinskoamerické seriály Jednoducho Mária či Manuela, na ktoré si najmä diváčky navykli. No a po čase sa lacné telenovely na sínusoide vyšvihli hore. „Šeherezáda mala témou a prostredím bližšie k ženskej cieľovke, divákom na vidieku, čo je u nás najsilnejšia skupina. Ale zovšeobecňovať to, že máme bližšie k tureckej náture než Česi, by bolo silné,“ upozorňuje analytik Martin Poláš.

Slávny seriál Chalupári: Český divák miluje socialistické reálie z roku 1975. Na Slovensku však retro v televízii neletí.
Slávny seriál Chalupári: Český divák miluje socialistické reálie z roku 1975. Na Slovensku však retro v televízii neletí.
Foto: INTERNET

Slávny seriál Chalupári: Český divák miluje socialistické reálie z roku 1975. Na Slovensku však retro v televízii neletí.Foto: INTERNET

Aj preto nekonečné porovnávanie racionálnych Čechov a emocionálnych Slovákov považuje za klišé. „Vo všeobecnosti pozorujeme mierne odlišný vkus. Česme zhltli Šeherezádu, oni nie. Špecifiká národnej mentality majú vplyv, ale v prvom rade ide vždy o kvalitu produktu. Keď Horná Dolná zasiahne svojimi charaktermi každú dedinu na Slovensku, tak funguje. Ale keď to chce rovnaká televízia zopakovať so seriálom Atletiko Cvernofka, čo je v podstate nepodarená kópia, už to neplatí. Nemyslím si, že sa Slováci zásadne odlišujú od divákov v iných krajinách. Všade na svete sa televízie snažia zasiahnuť diváka lokálnym, blízkym obsahom, čo sa ho najbytostnejšie dotýka. Preto ani kvalitný zahraničný seriál nebude mať u nás nikdy takú sledovanosť ako seriál s našimi hercami v slovenskom prostredí. To je aj dôvod, prečo sa u nás služby ako Netflix nemôžu výraznejšie presadiť, ak nezačnú robiť lokálne projekty.“

Apropo, Horná Dolná

Úspech komediálneho seriálu si od začiatku mnohí spájajú s českým režisérom Zdeňkom Troškom. Tvorcovia slovenského seriálu sa zjavne inšpirovali trilógiou Slnko, seno…, no bolo to najmä karikatúrou postáv a štýlom humoru. Napriek tomu by Horná Dolná podľa Poláša v Česku nefungovala.

Nepodarená kópia: Seriál Atletiko Cvernofka mal nadviazať na úspech Hornej Dolnej, no keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté.
Nepodarená kópia: Seriál Atletiko Cvernofka mal nadviazať na úspech Hornej Dolnej, no keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté.
Foto: TV MARKÍZA

Nepodarená kópia: Seriál Atletiko Cvernofka mal nadviazať na úspech Hornej Dolnej, no keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté. Foto: TV MARKÍZA

„S výmenou seriálov nemajú slovenské a české televízie dobré skúsenosti. Horná Dolná ťaží u slovenského diváka aj zo známych hercov v netradičnej polohe, to by Česi nedocenili. Navyše špecifiká slovenskej dediny sú mierne odlišné ako u susedov,“ upozorňuje nás Martin Poláš a Jozef Banáš ako človek z ľudu ho dopĺňa: „Divák sa potrebuje hlavne odreagovať. Má toľko starostí od rána do večera, že keď zapne televízor, je vďačný za každý úsmev. Aj ja si tú Hornú Dolnú pozriem. Bohvieaký humor to nie je, ale zabaviť sa na tom dá.“

No aj tu je posun oproti minulosti - kým Susedia dosahovali extrémne nadštandardné výkony aj v reprízach, v prípade Hornej Dolnej to tak nie je. Milión divákov, ešte pred desiatimi rokmi realita, vraj už žiadna televízna relácia na Slovensku nedosiahne. „Pravdaže, ak nepôjde o hokejový zápas,“ dodáva na záver mediálny analytik.

VIDEO Plus 7 Dní