Nehoda na Zochovej ulici, keď opitý vodič Dušan Dedeček zabil na zastávke MHD piatich ľudí, a surová vražda dvoch mladíkov z LGBTI+ komunity na Zámockej ulici. Čo spája tie dve bratislavské katastrofy z októbra minulého roka? Okrem toho, že sa obe odohrali len v rozmedzí desiatich dní, pri vyšetrovaní a zisťovaní stôp na mieste použila slovenská polícia najmodernejšie technológie. Konkrétne 3D skenery, pomocou ktorých je možné nasnímať miesto činu do virtuálnej podoby.

Mašinka z trhákov

Štandardne používajú vyšetrovatelia z Policajného zboru na dokumentovanie miesta trestného činu alebo miesta dopravnej nehody klasický fotoaparát. Na zaznamenanie a zmeranie dôležitých stôp po havárii na Zochovej ulici však použili špeciálny 3D skener. Ten dokáže za pomerne krátky čas vytvoriť digitálny trojrozmerný obraz celého priestoru nehody. Ako poradcu si policajti privolali špecialistu Miloša Lukáča, ktorý chodí zaškoľovať na prácu s moderným prístrojom ľudí po celom svete. „Polícia ma privolala ako konzultanta k prípadu havárie na Zochovej, pretože sa robia nezávislé posudky. U nás je to podľa zákona tak, že všetky úkony musí robiť štátny orgán, teda policajt. Nás ako súkromný subjekt môžu privolať len k posudkom,“ približuje Lukáč s tým, že o prípade nemôže konkrétne hovoriť, lebo je to stále živá vec.

Patrí len k pár ľuďom na svete, ktorí majú fungovanie 3D skenerov v malíčku, a preto je mimoriadne žiadaný. A to aj v Hollywoo­de. „Principiálne riešim hlavne filmy. Napríklad som bol na natáčaní snímky Valerian a mesto tisícich planét či Rýchlo a zbesilo 9. Aj pri niektorých ďalších,“ vraví Lukáč. Jeho úlohou býva nasnímať do virtuálnej podoby všetky objekty, o ktoré ho požiadajú. „V súčasnosti sa už robí takmer všetko digitálne. Často keď sa edituje film, tak potrebujú mať nasnímané ulice, mestá, autá, vlaky, lietadlá, v podstate všetko,“ dopĺňa.

Rovnako to bolo aj pri spomínanom deviatom pokračovaní filmu Rýchlo a zbesilo. „Okrem áut sme tam skenovali celé činžiaky a ulice. Pretože vo filme ide auto po ulici, ktorá má zdanlivo aj desať kilometrov. Tú digitálne ‚natiahnu‘, na čo potrebujú kópiu architektúry. Pri záberoch z auta dajú do pozadia tieto digitálne dáta,“ priblížil svoje remeslo. Vraví, že jeho prácu tak už videli odhadom dve miliardy ľudí na svete. Okrem toho so svojím prístrojom robí aj digitálne kópie historických pamiatok, jeho služby využívajú aj pri stavbe či rekonštrukcii budov a pracoval i pre národné vesmírne agentúry. Proste široký diapazón využitia novej technológie, no o mnohom z toho nemôže prezradiť viac, lebo má podpísané zmluvy o mlčanlivosti.

Nepriestrelná dokumentácia

Ako prístroj funguje? V prípade dopravnej nehody sa 3D skener rozloží na mieste a spustí sa. Laserovými lúčmi zaznamená okolie a potom vyšle signál, že je hotový, a treba ho presunúť na ďalšie miesto. Scenériu natočí z rôznych uhlov a vytvorí kompletnú trojrozmernú panorámu miesta činu. „Je to metrologicky presné, v miestnosti môžem pri snímaní ísť na 0,7 mm, čo je vynikajúce. Keď sme vonku, bavíme sa rádovo o presnosti dva až tri milimetre. Záleží na tom, či sa tam hýbu nejaké stromy a podobne. Viem to kedykoľvek zmerať a z rôznych uhlov.“

Jednu pozíciu sníma prístroj zhruba dve minúty. „To hovoríme o výkone na desiatich metroch, kde každých šesť milimetrov urobí bod. Celkovo urobí 40 miliónov meraní z jednej pozície,“ ozrejmuje Lukáč s tým, že skener je kalibrovaný a jeho meranie by bolo aj na súde akceptované ako presné. „Tam sú tri kamery, ktoré snímajú dopredu, dole, hore, aby všetko zachytili. A potom sa laserové dáta ofarbia, lebo prirodzene sú bez farby.“ Pre lepší výsledok sa dajú skombinovať dáta zo skenera s fotografiami a so snímkami z dronu. Vytvorí sa tak 3D fotorealistická panoráma.

FOTO v GALÉRII

Lukáč vraví, že dokumentácia skenera je „nepriestrelná“ a prístroj dokáže pracovať až sedem hodín bez prestávky. „Ľudský faktor je veľmi dôležitý, lebo scéna sa na druhý deň zmení. Pomaly každý policajt meria miesto činu trochu inak. Ak by to všetci robili pomocou 3D skenera, bolo by to unifikované a minimalizovali by sa pochybenia. Technika je fakt tak ďaleko, že ide doslova o stlačenie jedného tlačidla. Obsluha nie je náročná a polícia má uľahčenú prácu.“ Upozorňuje, že pri dokumentácii dopravnej nehody starou metódou je vždy riziko nepresného merania. „Vždy sa začína od nejakého východiskového bodu. Odeň idú jedným smerom päť metrov, odtiaľto zase pár metrov inde a chyba narastá. V podstate sa vďaka tomu môže stať z vinníka nakoniec nevinný - lebo to nie celkom dobre zamerali, bol tam nerovný terén a iné terénne komplikácie,“ hovorí Lukáč.

Návrat cez okuliare

Dopĺňa, že pri použití skenera policajt vidí už priamo na mieste, či má všetko pokryté. „Vie si okamžite skontrolovať základné stopy - či tam sú napríklad kríky, škrabance na zemi a podobne. Dôležité je, že sa nezabudne na žiadny detail.“ Najväčšou výhodou je, že sa na miesto činu môžu muži zákona kedykoľvek vrátiť. „Cez virtuálnu realitu sa môžu postaviť presne na to miesto a presne vidia stopy a kde sa čo dialo. Tak dokážu kvalifikovane zhodnotiť technický stav vozidla, či šoférovi nezlyhali brzdy, či bola zlá viditeľnosť a ďalšie okolnosti. A je to výborná pomôcka aj pre prokurátorov či sudcov.“ Dodáva, že odpadá nutnosť opakovane sa vracať na miesto či robiť nákladné rekonštrukcie udalostí. „Tak sa celý proces zrýchli, zlacní, ale aj spresní.“

Práve rýchlosť dokumentácie by okrem policajtov určite ulahodila aj vodičom, ktorí počas dopravných nehôd zostávajú na komunikácii uväznení často dlhšie, ako by im bolo milé. „Napríklad pre haváriu kamióna musia teraz často odstaviť premávku na ceste aj na niekoľko hodín, aby všetko zdokumentovali. Keď je k dispozícii 3D skener, tak to trvá podstatne kratšie a ten istý úkon trvá asi hodinu,“ argumentuje Lukáč, ktorý sa 3D skenovaniu venuje už viac ako desať rokov a za ten čas sa mu podarilo prepracovať na expertnú úroveň. Teraz zaúča do tajov brandže slovenských policajtov. „Z našej strany ide o to, že chceme byť nápomocní, pretože čím skôr sa s tým policajti naučia robiť, tým lepšie. V konečnom dôsledku je to prospešné pre štát.“