Tip na článok
Lano bolo natiahnuté len pár metrov nad hladinou vody. Ak sa skutočne podpísalo pod haváriu, pilot neprimerane riskoval. Na malej snímke Ján Daniš.

Daniš z havarovaného vrtuľníka viezol aj Višňovského

Oceľové lano natiahnuté cez rieku pravdepodobne zapríčinilo pád vrtuľníka a smrť trinásťročného chlapca.

Galéria k článku (4 fotografie )
Pilot: Stroj pilotoval Ján Daniš, vľavo. Ďalším z pasažierov bol aj známy pretekár a výrobca automobilov Dick Kvetňanský, vpravo.
Galantská nemocnica: Pilota vrtuľníka z nej previezli ešte v deň nehody na bratislavské Kramáre.
Precenil svoje schopnosti?: Lano bolo natiahnuté len pár metrov nad hladinou vody. Ak sa skutočne podpísalo pod haváriu, pilot neprimerane riskoval.

Nedeľný prelet ponad Váh nezvládol pilot výletného vrtuľníka Eurocopter 120. Nemohol totiž rátať s oceľovým lanom natiahnutým ponad hladinu, o ktoré sa zrejme zachytil. Vrtuľník sa pri páde rozlomil na dve polovice a miestni ho videli, ako sa plaví po prúde. V jednej jeho časti zostal uväznený trinásťročný chlapec. Zrejme sa nevedel uvoľniť z bezpečnostných pásov a utopil sa.

Jeho otec Ján Daniš, ktorý vrtuľník pilotoval, 21-ročná žena a známy 42-ročný automobilový pretekár Dick Kvetňanský akoby zázrakom prežili len s podchladením a ľahkými poraneniami. Ženu a Kvetňanského previezli záchranári na trnavskú traumatológiu, Daniša do galantskej nemocnice a odtiaľ na bratislavské Kramáre, kde sa mal podrobiť ešte niektorým vyšetreniam.

Galantská nemocnica: Pilota vrtuľníka z nej previezli ešte v deň nehody na bratislavské Kramáre. Foto: Marián Kunc

Predvádzal sa?

Trosky vrtuľníka odstraňovali hasiči v nedeľu od podvečera až do neskorej noci. Na druhý deň už v okolí obľúbeného miesta rybárov pri Seredi nebolo po nehode ani stopy. Len kúsok lana, ktoré ukladali vyšetrovatelia leteckých nehôd ministerstva dopravy ako dôkazový materiál do auta. Podľa nich príčina nehody stále nie je jasná. Rovnako ľudia bývajúci v domoch pár sto metrov od brehu Váhu si len domýšľajú, čo sa vlastne stalo.

„Neverím, že by letel až tak nízko,“ hovorí nám Seredčan, ktorý na toto výletné miesto chodieva často. „To lano bolo veľmi nízko. Podľa mňa sa musel zachytiť na neďalekom vedení vysokého napätia.“ Muž nám pritom ukazuje drôty ťahajúce sa vysoko nad riekou. Ďalší polemizujú, či sa pilot naozaj nechcel predvádzať a prehnane riskoval, či sa dokonca nepokúsil lano podletieť.

Nikto z tých, ktorých sme na mieste oslovili, však nehodu nevidel. Všetci sledovali len pokusy o záchranu ľudí z vrtuľníka, márne oživovanie chlapca a vyslobodzovacie práce. „Veľa sa aj tak nedalo vidieť,“ hovorí iný svedok. „Bola tma, policajti všetko zaistili, tak sa ani nedalo ísť bližšie.“ Podľa pondelkových informácií lekárov sú všetci preživší účastníci nedeľnej drámy mimo nebezpečenstva a stabilizovaní.

Obeť: Trinásťročný chlapec zostal uväznený v zatopenej kabíne vrtuľníka. Foto: SITA

Známy pilot

Vrtuľník pilotoval podnikateľ a automobilový pretekár Ján Daniš. Eurocopter EC 120B, nazývaný aj kolibrík, je ľahký jednomotorový úžitkový stroj s cestovnou rýchlosťou 223 km/h a doletom 710 kilometrov. Jeho cena sa pohybuje v rozmedzí od 1,17 až do 1,47 milióna eur. Takéto stroje sú podľa Registra lietadiel Leteckého úradu SR na Slovensku tri, jeden z nich patrí spoločnosti Quantum Invest, s. r. o., v ktorej kedysi muž s rovnakým menom ako Ján Daniš figuroval. Táto firma zároveň spoluvlastní spoločnosť, v ktorej v minulosti spolu s Danišovým menovcom podnikal aj nebohý bos Peter Steinhübel, ktorého pred rokmi zavraždili.

Daniš je zanietený pretekár a na okruhu v Orechovej Potôni sa často premával na svojom špeciálne upravenom Ferrari. Pretekal aj mimo Slovenska. Keď sa pred dvoma rokmi stala na Slovakia Ringu nehoda a začalo na trati horieť auto, jeho manželka Denisa si chvíľu myslela, že ide práve o neho. Podľa očitých svedkov bola na pokraji zrútenia. Zo svojich podnikateľských aktivít si Daniš mohol dovoliť pestovať svoju vášeň pre auto-moto šport.

Zámožný muž sa občas vozil vrtuľníkom aj z Bratislavy na Slovakia Ring, ktorý je vzdialený necelých päťdesiat kilometrov od hlavného mesta. Štvormiestnym vrtuľníkom, iným ako havaroval, viezol v auguste minulého roku dokonca aj nášho známeho hokejistu Ľubomíra Višňovského. Pristáli na Hradskej ulici v Bratislave. Daniš tam v malom hangári vrtuľník parkoval. Odtiaľ pokračovali Višňovského automobilom BMW X6.

VIDEO Plus 7 Dní