Boli to rozpačité pocity. Na jednej strane radosť, že tomuto dielu patrí v známom Gettyho múzeu v Los Angeles výnimočné miesto, na druhej strane čudná pachuť v ústach. Vzácnou bustou z dielne svetoznámeho talianskeho umelca Giana Lorenza Berniniho v hodnote niekoľkých desiatok miliónov eur sa totiž mohlo hrdiť Slovensko. Ale nemôže. A zrejme sa už ani nikdy nebude.

„V takom momente človeka skutočne zarmúti, že sme prišli o niečo, čím by sme sa chválili celému svetu, čím by sme lákali návštevníkov. My sme však bustu pápeža Pavla V. nechali vyviezť, akoby to bolo dielo nehodné akéhokoľvek povšimnutia. Je to úplne absurdné,“pripomenul hádam už aj zabudnutú kauzu trenčiansky lekár Oto Herman, ktorý nedávno navštívil svetoznáme múzeum v Spojených štátoch amerických. Tak trochu aj cielene. Chcel sa na vlastné oči presvedčiť, kde skončila vzácna busta, ktorá v roku 2015 zviditeľnila Slovensko po celom svete. Nie v najlepšom svetle. 

Babráci z ministerstva

„Bol som zvedavý, ako sa ku geniálnemu dielu postavili v USA, v múzeu, kam ročne zavíta vyše 1,5 milióna návštevníkov. Bol som zvedavý, či dielo vôbec uvidím. Pýtal som sa sám seba: Skončilo kdesi v múzejnej pivnici či na čestnom mieste? A musím povedať, že Gettyho múzeum považuje bustu pápeža Pavla V. za jedno zo svojich najvýznamnejších diel,“ opisuje zážitky z USA Oto Herman. V tejto súvislosti mu nedalo ináč, len sa s nimi podeliť. Nech sa ľudia na Slovensku dozvedia, akých babrákov zamestnáva náš štát! Veď príbeh busty z Berniniho dielne je toho najlepším príkladom.

 

Z pohľadu širokej verejnosti sa začal písať koncom roka 2014, keď francúzsky občan žijúci na Slovensku Clément Guenebeaud požiadal naše ministerstvo kultúry, presne tak ako zákon káže, o trvalý vývoz uvedeného diela do zahraničia. Vo svojej žiadosti uviedol, že ide o bustu vytvorenú Gianom Lorenzom Berninim. Dokonca odhadol jej cenu, a to na päť miliónov libier! Áno, čítate dobre, Francúz sa ani za mak nesnažil našich odborníkov zavádzať či, nedajbože, bezbreho klamať. Priznal pravdu aj s rizikom, že sa budú pätiť a vývoz neumožnia. 

Tí však akoby si ani neuvedomili, čo čítajú. Akoby si nevšimli meno umelca či predpokladanú cenu diela. Možno si aj všimli, ale hádam sa oni nebudú zaoberať nejakými táraninami napísanými čierne na bielom. Veď kto už by len veril tomu, že na Slovensku sa nachádza umelecké dielo niekoľkomiliónovej hodnoty?! A vraj od Berniniho! Navyše, kto by to skúmal!? Ministerskí úradníci preto v žiadosti jednoducho preškrtli, že ide o dielo od Berniniho, a svojvoľne dopísali, že je to busta po­dľa Berniniho. Nuž a to je veru veľký rozdiel. Rozdiel, na základe ktorého mohol Clément Guenebeaud bustu naložiť a len tak vyviezť zo Slovenska. Natrvalo.

ZAKROČIL Minister kultúry Marek Maďarič odvolal sekčného šéfa z funkcie.
ZAKROČIL Minister kultúry Marek Maďarič odvolal sekčného šéfa z funkcie.
Zdroj: MICHAL SMRCOK

Zo zbierky Ernesta Zmetáka

Na tomto mieste treba pripomenúť, že dielo z Berniniho dielne patrilo dlhé roky slovenskému výtvarníkovi a zberateľovi Ernestovi Zmetákovi. O vzácnej buste však nikdy nehovoril. Nebolo známe ani to, ako a kde k nej prišiel. Spolu s inými dielami sa po jeho smrti dostala aukčnej spoločnosti SOGA. Dediči Ernesta Zmetáka ponúkli bustu na predaj. Aukčná spoločnosť ju koncom roka 2013 ponúkala v dražbe ako kópiu Berniniho sochy za 47-tisíc eur. Keďže v tom čase nik netušil, kto je jej autorom, o dielo nebol záujem. O necelý rok preto SOGA cenu znížila na 24-tisíc eur. Bezúspešne.

Záujemca sa prihlásil až po dražbe a bustu získal v poaukčnom predaji za vyvolávaciu cenu, teda 24-tisíc eur. Novým vlastníkom sa stal spomínaný Francúz Clément Guenebeaud. Cez neho sa dielo dostalo najskôr britskej aukčnej spoločnosti Sotheby’s, ktorá ho následne predala J. Paul Getty Museum v Los Angeles. Za akú cenu, nikto neprezradil, v kuloároch sa však spomínalo 30 miliónov eur.

Bez trestov

Po prepuknutí kauzy s vývozom vzácnej busty sa zobudil aj vtedajší minister kultúry Marek Maďarič. Nečudo, veď tejto zvláštnosti možnej azda len na Slovensku sa venovali aj svetové médiá. Z postu generálneho riaditeľa sekcie kultúrneho dedičstva musel odísť Pavol Šimunič, ktorý však vzápätí vo svojom dôchodkovom veku skončil na inom teplom mieste v rámci rezortu kultúry. Stal sa z neho odborník na Pamiatkovom úrade SR venujúci sa svetovým vojnám. Odísť zo svojej pozície na ministerstve kultúry musela aj Jana Bezáková, ktorá šéfovala komisii povoľujúcej vývozy diel. Práve ona vraj v prípade busty pápeža Pavla V. zmenila dôležité údaje v žiadosti Francúza Clémenta Guenebeauda. Obaja dnes stoja pred súdom, ktorý doteraz nedokázal vyrieknuť rozsudok.

Jednu prehru má na svojom konte rezort kultúry, ktorý sa ešte pod vedením Marka Maďariča rozhodol, že zruší povolenie na vývoz už vyvezenej busty od Berniniho. Súdy všetkých možných stupňov však rozhodli, že povolenie na vývoz bolo úplne v poriadku, teda zo strany žiadateľa, ktorý priznal všetko, čo mal, nebol preto dôvod, aby ho minister zrušil. Busta tak zdobí Gettyho múzeum v Los Angeles a na Slovensko sa podľa všetkého už nikdy nedostane. „Keď človek vidí, za aké prestížne dielo považujú bustu pápeža Pavla V. v takej významnej inštitúcii, zarmúti ho to. V zmysle, že o čosi také sme prišli. A prečo?“pýta sa Oto Herman. 

Kto bol Bernini? 

Gian Lorenzo Bernini bol jeden z najznámejších talianskych barokových umelcov 17. storočia. Venoval sa sochárstvu, architektúre a maliarstvu. Svojím širokým umeleckým záberom sa zaradil medzi popredné osobnosti svojej doby. Patril k tým umelcom, ktorým sláva a priazeň boli dopriate ešte počas života. Možno povedať, že úspech žiadneho z jeho predchodcov neprekonal dobovú slávu Berniniho.

Osem pápežov ho uznávalo a vzdávalo mu hold, v dvadsiatich troch rokoch sa stal prezidentom rímskej akadémie a neskôr rytierom pápežského rádu. Medzi jeho diela patrí napríklad Fontána štyroch riek na rímskej Piazze Navona, baldachýn v Bazilike svätého Petra vo Vatikáne či kolonáda na vatikánskom Námestí svätého Petra. A tiež busta pápeža Pavla V., ktorú mohli návštevníci z celého sveta obdivovať na Slovensku. Týmto dielom sa však kochajú v USA.