Sedem dní blokovali kamióny naše cesty, obmedzovali dopravu a vo finále obsadili hraničné priechody. Zdalo sa, že sú rozhodnutí neustúpiť a konečne dotiahnuť svoj boj, ktorý sa začal po zavedení elektronického mýtneho systému v roku 2010, do konca. Hovorili o permanentnej likvidácii podnikateľského prostredia, neférových daniach, podvodnom mýtnom systéme, o tom, že vodiči a majitelia nákladných vozidiel utekajú do zahraničia, pretože im už nevychádza ani na naftu.

Nie u každého sa stretli s pochopením. Nakoniec, na ich tvrdé kroky doplácali viac obyčajní ľudia a firmy než vláda, ktorá za ich problémy môže. Napriek ich kontroverznému postupu, aj na hrane zákona, však veľká časť verejnosti stála za nimi. Hlavne preto, že znovu ukázali biedu slovenskej reality, absurdity, ktoré dodnes nikto neriešil a ktoré sa týkajú nás všetkých.

Našinci utekajú preč

Jednou z hlavných požiadaviek Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorej členovia od 7. januára blokovali komunikácie, bolo zníženie cestnej dane o päťdesiat percent. „Desať rokov sme chodili na ministerstvo, rokovali a nikto nás nebral vážne,“ vysvetľoval podpredseda UNAS Stanislav Skala. „Keď zaviedli mýtny systém napríklad v Rakúsku, cestnú daň tam znížili na polovicu. U nás ju po dvoch rokoch ešte zvýšili. Po Írsku je druhá najvyššia v Európe - (aj) 2 190 eur za jeden kamión ročne. Poliaci platia 660, Španieli 460, Holanďania 432 eur...“

K tomu treba pridať jedny z najvyšších poplatkov za mýto v Európe,  registračné poplatky z nových vozidiel či zdaňovanie cestovných náhrad, ktoré v zahraničí ani nepoznajú.

Pri stretnutiach s novinármi rozhnevaní vodiči zdôrazňovali, že finančné zaťaženie ich ruinuje natoľko, že im už pomaly nevychádza ani na pohonné hmoty. Neodmietajú platiť, ale chcú férové sadzby a hlavne chcú vidieť, že sa za ich peniaze niečo robí.

Tí, ktorí doteraz nezutekali z našej krajiny, radšej registrujú svoje vozidlá v zahraničí. „Reálne hrozí, že slovenských kamionistov na našich cestách vystriedajú Poliaci, Rumuni Maďari,“ hovoria. Pripomínajú, že náklady dopravcov sa automaticky premietajú do cien prepravovaných tovarov. Problém sa teda týka všetkých občanov.

Dva pohľady na zdaňovanie

 

Ministerstvo financií v reakcii na naše otázky tvrdenia autodopravcov spochybňuje. „Štúdia Transport taxes and charges in Europe porovnáva zaťaženie dopravy daňami a poplatkami v krajinách EÚ,“ vysvetľuje riaditeľka tlačového odboru ministerstva financií Alexandra Gogová. „Porovnanie zahŕňa spotrebné dane z pohonných hmôt, registračné dane a poplatky, každoročnú majetkovú (alebo cirkulačnú) daň, daň z poistenia a poplatky za používanie cestnej siete. Najnižšie priemerné príjmy z daní a poplatkov sú v rámci V4 v Poľsku, najvyššie v Česku. Slovensko sa umiestnilo mierne pod priemerom V4.“

Naopak, dopravný analytik Jozef Drahovský si myslí, že aj päťdesiatpercentné zníženie dane by bolo nedostatočné. „Podľa mňa cestná daň za vozidlá, ktoré platia mýto, by mala byť nulová alebo na dolnej hranici, ktorú určuje Európska únia, lebo je v mýtnych poplatkoch už zarátaná,“ uvádza na svojom blogu.

Autodopravcovia žiadali tiež pozastavenie mýtneho systému až do nového tendra. To však vláda úplne vylučuje. Ako nás informovala Karolína Ducká z odboru komunikácie ministerstva dopravy, okrem dopravného chaosu a hrozby súdnych sporov by do roku 2022 finančná strata predstavovala zhruba štyristo miliónov eur. „Ani rezort dopravy nie je spokojný s nastavením mýtneho systému, ktorý súčasný minister zdedil.“ Dodáva, že až v poslednom období sa začali vyjednávania so spoločnosťou SkyToll o lepších podmienkach a príprava novej súťaže tak, aby sa do štátneho rozpočtu dostalo viac peňazí.

Na netransparentnosť a únik financií na súk­romné účty poukazujú dopravcovia už od roku 2010. „Pred desiatimi rokmi sme verejnosť informovali, že elektronické mýto je jedna veľká zlodejina,“ povedal bývalý predseda UNAS a súčasný košický primátor Jaroslav Polaček. „Je to obrovský podvod, ktorý sa do dnešného dňa nevyšetril. Je strašné, že diaľnica do Košíc stále nie je postavená. Napríklad v Poľsku len za minulý rok dokázali vybudovať štyristo kilometrov diaľnic, na Slovensku okolo dvadsať!“

Príčinu vidí v tom, že peniaze z elektronického mýta ostávajú v rukách súkromnej spoločnosti (SkyToll) a nie štátu, ktorý má do diaľnic investovať.

Podobne situáciu vníma Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). Z jeho nedávnej správy vyplýva, že výber mýta je od svojho vzniku ne­efektívny, nehospodárny a neplní svoj účel. „Za deväť rokov sme takto vybrali 1,6 miliardy eur,“spresňuje generálny riaditeľ Kancelárie predsedu NKÚ Ľubomír Andrassy. Takmer polovica z týchto peňazí - 760 miliónov - smerovala na účty SkyTollu, ktorý systém prevádzkuje, 108 miliónov si rozdelili ďalší zmluvní partneri a vyše sedemsto miliónov dostala Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Na opravu a budovanie ciest však z toho použili len necelých sto miliónov. Zvyšok sa pokrýva z eurofondov a vládnych dotácií.

Aby toho nebolo málo, napriek faktu, že NDS mýtny systém dávno vyplatila, ten stále patrí súkromnej spoločnosti SkyToll. Keď jej v roku 2022 vyprší zmluva a (možno) svoju činnosť ukončí, štát ho pravdepodobne bude musieť odkúpiť. Teda zaplatiť za to isté druhýkrát z našich daní. Hovorí sa až o stovkách miliónov eur. Kým kamionisti nevyšli na cesty, celé toto šialenstvo akoby nebolo.

Nechcú eldorádo pre cudzincov

Vráťme sa však k štrajkujúcim autodopravcom. Ich požiadavky boli ešte pred pár dňami podľa vlády scestné a nereálne. Ministerstvo financií pripomína, že štátny rozpočet je už schválený a päťdesiatpercentné zníženie cestnej dane by znamenalo výpadok zhruba 35 miliónov. Ministerstvo dopravy zase dopravcov obviňuje z politicky podfarbenej manipulácie. Najhoršiu ranu však zasadil štrajkujúcim premiér Peter Pellegrini. Po nedeľnej blokáde hraničných priechodov zvolal tlačovku, kde dopravcom striedavo ponúkal rokovanie a hrozby.

„Sadzby za nákladné motorové vozidlá sa nezmenili od roku 2015, takže nejde o problém, ktorý vznikol tento rok. Preto tento štrajk nepovažujem za náhodu. Je organizovaný niekoľko desiatok dní pred parlamentnými voľbami s vedomím, že vláda vzhľadom na krátkosť času nemôže prijať zásadné legislatívne zmeny, aj keby chcela. Je to štrajk, ktorý má byť zneužitý na presadzovanie záujmov úzkej skupiny ľudí.“Ako pokračoval, vypnutie mýtneho systému by zase znamenalo eldorádo pre zahraničných kamionistov, ktorí by sa prejazdom cez Slovensko vyhli plateniu poplatkov v iných krajinách.

„Vodiči, ktorí blokujú slovenské cesty, hrubo porušujú zákony, hazardujú s ekonomickými záujmami Slovenska, bezpečnosťou cestnej dopravy a na niektorých úsekoch aj so životmi.“ Zdôraznil, že štát má presnú evidenciu každého vozidla, ktoré blokuje plynulosť cestnej premávky. Tú aj s menami majiteľov poskytnú všetkým firmám, u ktorých v dôsledku blokád vzniknú škody. Aby si mohli uplatňovať niekoľkomiliónové straty prostredníctvom súdov.

Zatiaľ sľuby

Hrozby zrejme zabrali, pretože už v pondelok popoludní kamióny cesty a hraničné priechody uvoľnili a ešte v ten deň sa zástupcovia organizácií ČESMAD a UNAS usadili s predstaviteľmi vlády k rokovaciemu stolu. Výsledkom však boli len hmlisté sľuby o hľadaní riešení, príprave alternatív zníženia daní a možnom zvýhodnení domácich autodopravcov. Nič konkrétne. Navyše je otázne, ako by lepšie podmienky len pre slovenských kamionistov prijala Európska únia.

Ďalšie rokovanie je naplánované na štvrtok a už počas najbližších týždňov by sa malo ukázať, či premiér nehral len o predvolebný čas. Vodiči  mu však na svojich stránkach odkazujú, že ak nedodrží slovo, sú pripravení štrajkovať znova. No a SkyToll? Ten bude naďalej inkasovať milióny eur, pretože jeho zmluva je prakticky nevypovedateľná... 

Čo dopravcovia dosiahli

  • V najbližších dňoch vláda v spolupráci so zástupcami autodopravcov pripraví úpravu systému poskytovania zliav na mýto tak, aby boli zvýhodnení domáci autodopravcovia. Premiér prisľúbil, že takéto nariadenie by bolo možné prijať do dvoch týždňov.
  • Minister árpád Érsek prizval zástupcov ČESMAD-u aj UNAS-u do pracovnej skupiny, ktorá pripravuje podmienky nového tendra na výber mýta. Tí, ktorých sa mýtny systém najviac týka, budú môcť dohliadať na to, aby sa mýto v budúcnosti vyberalo za férovejších podmienok.  
  • Premiér priznal, že sadzby daní z motorových vozidiel sú jedny z najvyšších v rámci regiónu. Preto do štvrtka ministerstvo financií so zástupcami autodopravcov spracujú také alternatívy zníženia daní, aby sme sa vrátili naspäť k sadzbám, ktoré budú konkurencieschopné v rámci krajín V4.