Ak ste však už zbalení a rozhodnutí zamieriť k výrobnému pásu v žilinskej automobilke Kia, zamyslite sa, prečo to robotníkom nestačí? Prečo hovoria o štrajku? Prečo žiadajú viac? Realita je totiž trošku iná.

Pravidlá pri maródke, o ktorých mnohí netušia: Kedy máme čakať kontrolu?

Prvý rok-dva si odrobíte, zväčša pod krídlami agentúr za necelých sedemsto eur v hrubom a ak sa potom dostanete do kmeňového stavu, trvá ďalšie roky, kým sa do vysnívanej platovej triedy dostanete. Navyše, spomínané hodnotenie má množstvo „ak“. Ak bude firma plniť plán, ak nebudete maródovať, ak nebudete chýbať v práci, ak nebudete mať konflikty, ak budete podávať očakávaný výkon, ktorý sa stále zvyšuje.

POTVRDENÉ: Obchody na Slovensku zatvoria na celé dva týždne. A to nie je všetko!

Podlomené zdravie

Odborári požadujú od kórejskej automobilky desaťpercentné zvýšenie platov. Ako hovorí odborový predák Miroslav Chládek, hoci sa môže zdať, že už teraz zarábajú dobre, ich vízia budúcnosti na pracovnom trhu nie je povzbudzujúca. „Nie náhodou napríklad v Kórei majú operátori vo výrobe päť- a v Nemecku vyše šesťtisíc,“ vysvetľuje.

Veľký šok v supermarketoch na Slovensku: S týmto sme teda určite nerátali!

„Ich ‚životnosť‘ totiž obvykle dosahuje desať rokov. Potom prichádzajú zdravotné komplikácie. To je výsledok enormného nasadenia, práce v noci v takte, vysokej záťaže, stresu. V tomto kontexte nie sú naše platy vysoké. Poznám takých, čo majú problémy po odchode z automobilky sa zamestnať. Nejedna žena sa ma tu s plačom pýtala, čo má v štyridsiatke robiť s podlomeným zdravím. Pamätám si paniu, štyridsiatničku, ktorá sa so mnou po maródke prišla poradiť. Než sa dostala na tretie poschodie, trvalo to dvadsať minút. Bol strašný pohľad, ako sa o barlách pomaly presúva chodbou. Akoby mala sedemdesiatpäť.“

Pracovník mäsokombinátu prehovoril: Týmto nás kŕmia namiesto šunky!

Miroslav Chládek nám ukazuje diagnózy, ktorými dlhoroční zamestnanci trpia. Neurologické problémy, choroby chrbtice, kĺbov, kolien. „Len vlani muselo ísť skoro dvestosedemdesiat z nich na mimoriadnu zdravotnú prehliadku po dlhodobej práceneschopnosti alebo po vážnych problémoch. Pre väčšinu to znamenalo ukončenie pracovného pomeru.“

Obľúbený kompót náhle sťahujú z pultov: Našli v ňom zakázanú chémiu!

Zamestnanci automobilky obviňujú zo zlých pomerov slovenský manažment. Odborár si to nemyslí. „Rozhodnutia sa robia v Kórei. Oni len za dobré platy plnia príkazy.“ Hoci... Spomenie si na ďalšiu zamestnankyňu so zdravotnými problémami, ktorú nadriadený opakovane zaraďoval na pozície. Tie jej stav ešte zhoršili.

Chodiť do práce v sobotu je normálne

Chládek sa pozastavuje nad zvláštnou formou akéhosi agresívneho manažmentu, kde sa ľuďom vštepuje, že chodiť v sobotu do práce je normálne, že plán napriek poruchám strojov treba plniť za každú cenu. Vedenie ľudí tlačí k individualizmu, závisti, nezdravej rivalite.

Nehorázne poplatky rozhnevali Slovákov. Takto sa im vyhnete!

„Každý sa stará o seba, stráca sa solidarita, vzájomná podpora. My chceme, aby si firma začala viac vážiť svojich ľudí, aby netlačili na neustále zvyšovanie výkonu, aby ich normálne ocenili. Desať rokov s nimi pravidelne rokujeme, ja maľujem všemožné prezentácie, kde čísla bijú do očí a vždy sa dopracujeme nanajvýš k nejakým 30 eurám. Ak chceme razantnú zmenu, nič iné, než tvrdý nátlak, napríklad aj vo forme štrajku, nepomôže. Nemôžeme si predsa stále hovoriť, že v Afrike ľudia žijú horšie.“

Chcete nám na 2 týždne zatvoriť obchody? Nečakaná reakcia Slovákov na zákaz nakupovania!

Budú štrajkovať?: „Ak chceme razantnú zmenu, nič iné než tvrdý nátlak, napríklad aj vo forme štrajku, nepomôže,“ hovorí odborový predák.
Zdroj: Pavol KONŠTIAK

Zmenila sa atmosféra

Pred žilinskou automobilkou je rušno. Zamestnanecké autobusy zvážajú robotníkov z celého okolia na novú zmenu. Ešte je chvíľka času, ľudia pred hlavnou bránou popíjajú kávu, pofajčievajú. Trojica rozhnevaných mužov nemá problém rozhovoriť sa. „Mne robota nevadí, ale po skúsenostiach vo Volkswagene môžem porovnávať,“ hovorí mladík zo Žarnovice.

Svinstvo, ktoré po nás už nikto neodprace. Ako dlho sa rozkladá igelitová taška či cigaretový ohorok?

„Každý rok vyrábame viac a viac, ale platy nám rastú možno o štyridsať eur v hrubom! Ale nejde len o peniaze. Rýchlosť liniek sa zvyšuje tak, že niekedy ani my s dlhoročnou praxou nestíhame. Ako to potom majú zvládnuť noví? Niektorí to vzdajú po jednom dni a dokonca som počul, že akýsi mladík zutekal cez plot!“

Žarnovičan nám tvrdí, že im zakázali v práci mobily a dokonca sa nesmú rozprávať. „Prístup nadriadených je kapitola sama osebe. Kontrolujú, koľkokrát ideme na záchod a ako dlho tam sme. Robia si čiarky! Seniori (majstri) by nás mali striedať, ak si potrebujeme odbehnúť. Ale často nemajú čas. Viem o prípade, keď to jeden z kolegov pustil do gatí.“ Jeho kamarát Martin dodáva, že rýchlosť linky regulujú podľa toho, ako plnia dennú normu.

Tisíce Slovákov sa môžu tešiť na nečakané peniaze. Patríte medzi nich?

„Za hodinu sa valí 64 i viac áut, to je priveľa. Je to psychický aj fyzický nápor. Mňa najviac hnevá, že sa tu človek nemá čo naučiť, nikam sa neposúva.“ Tretí muž vraví, že vo fabrike nemajú radi, ak trčia z davu. Pre poukázanie na nedostatky vraj po desiatich rokoch začali prehadzovať z linky na linku. „Doslova na mňa tlačili, aby som odišiel z firmy. Makáme tu ako ťažné kone rýchlosťou dostihových kobýl! Pán Fico by mohol prísť a skúsiť niekomu z nás povedať, že sa nám nechce robiť. Veď by ho chlapi na mieste roztrhli!“

NA VLASTNEJ KOŽI Náš redaktor na výberovom konaní: V Kii si vás riadne preklepnú

Spomína na časy, keď bolo všetko inak. Ľudia spolu komunikovali, chodilo sa na teambuildingy, na ktoré firma prispievala, pomáhali si. Teraz vraj systém hodnotení postavil pracovníkov proti sebe. „Za starých čias, ak niekto niečo zabudol namontovať, kolega to bez slova urobil zaňho. Dnes? Zapískajú na seniora a oznamujú chyby.“ Dvadsaťpäťročný David prišiel do Žiliny z českého Mostu. Musel sa rýchlo zamestnať, pretože má dve deti, a tak zvolil Kiu. Zážitky hodnotí stručne: „Buzerácia, šikanovanie, vyčerpanie. Mám poničené ruky, chrbát, po skončení zmeny som hotový a ráno ledva dokážem otvoriť dlaň.“

Drú za žobračenky. Prečo Slováci nemajú na výber

Poďakoval za výpoveď

Zaujímavé sú aj príbehy bývalých zamestnancov. Patrik nám hovorí, že vydržal len skúšobnú lehotu. Za 440 eur v čistom. „Vražedné tempo, pracovné vypätie, všemožné zákazy. Je to doslova premena človeka na stroj. Spomína si, ako ho raz priradili k takzvanej dverovej linke, kde musel za minútu dotiahnuť dvanásť skrutiek na dvoch dverách. Keď sa vyrobilo za zmenu päťsto áut, znamenalo to šesťtisíc skrutiek. „Necítil som si ruku, nevedel vystrieť prsty a než som sa nadýchol, mal som pred sebou ďalšie dvere. Išiel som sa zblázniť. Takže keď pribehol supervízor, že mi dávajú výpoveď, objal som ho a povedal mu: Ďakujem, ďakujem! Bol to jeden z najkrajších dní v mojom živote!“

Sedemsto eur v čistom? Slovákom to už nestačí

Päťdesiatnička Mária pracovala v rámci fabriky v pridruženej spoločnosti zabezpečujúcej pomocné práce. Najhoršie pre ňu boli dva roky v sklade. Plat vraj mali ledva 450 eur a práca bola strašná. „Každá z nás musela za deň vybaliť až 6 ton materiálu a potom ho rozvoziť do regálov. Nikdy predtým som nemala problémy s chrbticou. Tam som skončila na päť mesiacov na maródke. Najprv odišla chrbtica, potom meniskus. Dnes mám novú prácu, ale musím chodiť na obstreky, aby som mohla normálne fungovať.“

Chcete zarábať viac? Tu sú rady, ako si vyjednať vyšší plat

Spomenúť všetky komentáre súčasných i bývalých pracovníkov azda ani nie je možné. Sťažujú sa nielen na ohodnotenie a pracovné tempo, ale aj vulgárny prístup niektorých nadriadených. Jeden mladý muž nám ukázal SMS, v ktorej informoval supervízora o tom, že ide k lekárovi. Odpoveď?: „Pál do p... a už sa nevracaj!“

Produkcia stúpa: V roku 2010 opustilo brány fabriky takmer 230-tisíc nových vozidiel, vlani ich bolo skoro 340-tisíc.
Zdroj: Pavol KONŠTIAK

V Kii to vidia inak

Je krátko popoludní a výrobné haly zvonku pôsobia mierne ospalým dojmom. S hovorcom spoločnosti Jozefom Bačém mierime do útrob budov, kde nás čaká hukot strojov, čistota, poriadok. Prechádzame okolo moderných technológií, ktoré obsluhujú najlepšie platení robotníci, plne automatizovaných liniek, pohybujúcich sa pásoch, kde zamestnanci montujú jednotlivé súčiastky ručne, pokojných zón s počítačmi, chladničkami a mikrovlnkami.

V týchto firmách sa „maká“ najlepšie: Slováci si zvolili naj zamestnávateľov

Krátku exkurziu zakončíme v jednej z piatich takzvaných harmony miestností, určených na komunikáciu zamestnancov s vedením. Tu sa v priebehu hodiny vystrieda niekoľko ľudí, s ktorými sa pustíme do reči. Akoby sme však hovorili so zamestnancami inej firmy než doteraz. „Nemyslím si, že práca je náročná,“ hovorí nám Pavol Tvrdovský. V pozícii operátora finálnej montáže je šesť rokov.

„Samozrejme, sú ťažšie a ľahšie pozície, ale všetky sa dajú bez problémov zvládnuť. Neverím, že niekto nestíha.“ V minulosti pracoval ako čalúnik a prácu v Kii pokladá za pokojnejšiu a ľahšiu. Je presvedčený, že tí, ktorí okúsili prácu v iných firmách, tunajšie podmienky oceňujú. Vrátane benefitov a bohatého sociálneho programu. „Plat mi stúpa každý rok a neviem o nikom z našej partie, kto by nadával. Dokonca poznám takých, ktorí odišli a dnes banujú.“

Automobilka DS zaradí do ponuky nové SUV

Buriči

Podobne vidí situáciu Róbert Benko. Ten si preskákal práce v Rusku, Izraeli či v Rakúsku aj stavené spoločnosti na Slovensku. „Je to stereotyp ako každá iná robota,“ hovorí. „Som síce len v tretej platovej triede, ale nesťažujem sa. Momentálne som rád, že som vôbec zamestnaný a prácu tu pokladám za najlepšiu, akú som doteraz mal. Nezdierajú nás a peniaze sú adekvátne výkonu.“ Róbert popiera akékoľvek problémy s nadriadenými a nestretol nikoho, kto by sa chystal štrajkovať. „Podľa mňa sú to buriči.“

Zlodej ukradol laptop agentke tajnej služby, ktorá chráni prezidenta

Tridsaťročná žena po desiatich rokoch v automobilke vidí situáciu inak. Do Kie nastúpila po skončení obchodnej akadémie a keď sa jej pýtame na pracovné podmienky, mierne sa zamračí. „Plat je celkom dobrý, ale je to náročná a vyčerpávajúca práca,“ tvrdí. „Pohybový stereotyp, pri ktorom trpia ruky, chrbát, nohy. Domov prichádzam vždy úplne vyčerpaná. Všetci tam máme problémy hlavne s krížmi. Sú medzi nami ženy, ktoré majú doma malé deti. Po zmene sa však o ne či o domácnosť nevládzu starať.“

Dá sa: „Sú ťažšie a ľahšie pozície, ale všetky sa dajú bez problémov zvládnuť,“ hovorí Pavol Tvrdovský.
Zdroj: Pavol KONŠTIAK

Manažment

Peter Kašík si za desaťročie vo fabrike preskákal najnižšie pozície a nakoniec skončil na poste senior operátora. Podľa neho Kia ponúka najlepšie podmienky v regióne. „Práca na linke je určite náročná a zodpovedná. Je tiež pravda, že človek musí mať isté zručnosti, aby zvládal operácie, na ktoré má niekedy len pár sekúnd,“ hovorí. „Časom si však zvyknete.“

Ukázali na vinníkov havárie vo Fukušime. Draho zaplatia

Tvrdí, že o vražednom tempe sa nedá hovoriť. „Bolo by proti záujmom spoločnosti, ak by zamestnanci pracovali na hranici možností a nemali dostatok času na zodpovedný výkon.“ Ako pokračuje, všetci sa s podriadenými snažia zaobchádzať slušne. Urážky a vulgarizmy sú im cudzie. „Negatívne názory ma prekvapujú. Vysvetľujem si to všeobecnou ‚blbou náladou‘ v spoločnosti. Niektorí ľudia sú skrátka toxickí a všetko je pre nich zlé.“

Jozef Bačé a vedúci personálneho oddelenia Marián Lakatoš sa snažia reagovať na výhrady zamestnancov, ktorých sme oslovili mimo fabriky. „Keď spoločnosť na Slovensku začínala, platy sa pohybovali na úrovni 760 eur v hrubom. Dnes je to v najpočetnejšej platovej triede D takmer dvojnásobok,“ tvrdí hovorca. „Pritom nehovoríme o strope. Operátori špecializovaných profesií - údržbári, kvalitári, obsluha a nastavovači strojov a zariadení majú ešte viac.“

Výrobca erotických hračiek dostal pokutu. Sledoval spotrebiteľov

Vyše sedemdesiat percent ľudí robí v závode viac než päť rokov, čo podľa neho tiež vypovedá o ich spokojnosti. Odmieta tvrdenia, že v súvislosti s pracovnými sobotami na niekoho vyvíjajú nátlak a dodáva, že celkovo boli za minulý rok len tri-štyri na zamestnanca. Rovnako spochybňuje, že by niekto kontroloval, koľkokrát idú robotníci na toaletu.

Možno vo výnimočných prípadoch, keď je jasné, že pracovník má žalúdočné problémy a mal by sa ísť domov liečiť. „Na toto máme náhradníkov, ktorí ho zastúpia.“ Keď spomenieme prípady hrubého zaobchádzania zo strany senior operátorov, do rozhovoru sa zapojí vedúci personálneho oddelenia. Pripúšťa, že niekoľko zaznamenali, ale riešia ich nekompromisne. Dokonca aj hodinovou výpoveďou.

Čo so zlacnenými faktúrami za elektrinu

Novinky

Obaja si uvedomujú, že pri šesťpercentnej nezamestnanosti kvalifikovaných ľudí v rámci regiónu ubúda a mnohí odídu preto, že ich zaškoleniu nevenujú nadriadení dostatočný čas. Preto vytvorili pozície takzvaných mentorov, ktorí sa budú nováčikom venovať dôslednejšie. Odchody zo zdravotných príčin? Áno, sú, ale podľa Lakatoša nie v takej miere, ako tvrdia odborári. „Od roku 2009 ich bolo celkovo vyše stotridsať.“ Preto pravidelne sledujú vyťaženosť ľudí na linkách, zaviedli ich pravidelnú rotáciu na jednotlivých pozíciách, merajú rizikové faktory.

Samozvaný vládca Zemplína opustil väznicu: Ako zmenilo Varehu šesť rokov za mrežami?

„Vznikol interný špecializovaný tím, ktorého úlohou je hľadať riešenia na zefektívnenie pracovísk z ergonomického hľadiska s cieľom znížiť počty zamestnancov so zdravotnými problémami,“ uzatvára Jozef Bačé. Kde je pravda, ponecháme na čitateľovi. Určite je však na mieste pripomenúť, že Kia získala pri vstupe na slovenský trh od našej vlády zhruba 180 miliónov eur vo forme dotácií a príspevkov.

ŠKANDÁL Mafiánske vraždy budú súdiť nanovo. Dôvody sú šokujúce!

Ich produkcia sa neustále zvyšuje a čistý zisk za posledné roky vysoko prekračuje 200 miliónov eur. Rozhodne by si mohla dovoliť oceniť zamestnancov, ktorí jej svojím nasadením pomohli vyšplhať sa na prvé miesto v rámci celej svetovej skupiny Hyundai-Kia Automotive Group, výrazne lepšie. Nielen o tých odborárskych desať percent. Prečo by to však robili v regióne s priemernou hrubou mzdou 940 eur a v štáte, kde sú ľudia ochotní pracovať aj za štyristo na ruku?

Na linke: Niektorí si prácu v automobilke pochvaľujú, iní ju zatracujú.
Zdroj: Pavol KONŠTIAK

Kedy, ak nie teraz?

Kia má takmer dvojnásobný zisk ako bratislavský Volkswagen, no Volkswagen svojim zamestnancom dáva o 26 percent vyššie mzdy. To hovorí za všetko - reaguje Milan Kuruc z OZ Pracujúca chudoba, ktorá sa zaoberá problémom nízkych miezd na Slovensku. Ako pokračuje, zamestnanci Kia Motors si požadované 10-percentné zvýšenie platu nielen zaslúžia, ale si naň dávno zarobili. Odborári by pokojne mohli pýtať viac. Ponuka vedenia zvýšiť platy robotníkom o 3,5 percenta je smiešna.

Slovenskí politici: Kto je klamár a kto nie?

Argumentovať tým, že v Kia Motors sú mzdy oproti zvyšku Slovenska nadpriemerné, je ako chváliť sa, že prekračujem latku, ktorá je nastavená žalostne nízko. Kedy inokedy si majú zamestnanci pýtať riadne mzdy, keď nie v časoch ekonomickej prosperity? Keď začnú firmy, ktoré sú v dobrej ekonomickej kondícii riadne platiť zamestnancov, dôjde k rastu miezd aj v iných odvetviach.

Malí a strední podnikatelia budú mať viac kúpyschopných zákazníkov, vyšší obrat a budú môcť zdvihnúť mzdy aj v sektoroch, kde je to teraz nepredstaviteľné. To sa však nestane, kým ekonomické giganty ako Kia nebudú ochotní spravodlivejšie zaplatiť tých, bez ktorých by o svojich ziskoch mohli iba snívať. Slovenská ekonomika má dávno na vyššie mzdy, no problém je v spravodlivom rozdelení vyprodukovanej hodnoty medzi ziskovosť firiem a zamestnancov.

Spoznali by ste ich? Pozrite, TAKTO sa zmenili hviezdy 90-tych rokov!

Kým na západe je bežné, že na mzdy ide okolo 60 percent vyprodukovanej hodnoty, u nás je to len okolo 40 percent. Jedinou nádejou na zlepšenie tejto situácie je vzostup uvedomelých zamestnancov, ktorí aktívne zoberú svoje osudy do vlastných rúk, začnú sa spájať a spoločne vyvíjať tlak na zamestnávateľov.

Prečítajte si aj ďalšie zaujímavé články na stránkach týždenníka Plus 7 dní: