Tip na článok
Zatvorené zariadenie: Klienti domova pre seniorov Iris v centre Bratislavy takmer skončili na ulici. Úrady tvrdia, že sa ich podarilo umiestniť do iných zariadení.

Domov dôchodcov zo dňa na deň zatvorili, dvoch pracovníkov obvinili. Úrady dávajú ruky preč

Neskutočné! Priamo v centre Bratislavy fungoval domov pre seniorov, kde sa za lekára vydával vyučený kuchár - čašník.

Galéria k článku (9 fotografií )
Zatvorené zariadenie: Klienti domova pre seniorov Iris v centre Bratislavy takmer skončili na ulici. Úrady tvrdia, že sa ich podarilo umiestniť do iných zariadení.
Sociálny pracovník: Jozef Turták hovorí, že falošný lekár vystupoval zo začiatku seriózne. Potom ho však prekvapilo, ako čudne si písal tituly.
Sociálny pracovník: Jozef Turták hovorí, že falošný lekár vystupoval zo začiatku seriózne. Potom ho však prekvapilo, ako čudne si písal tituly.

On aj ďalšia pracovníčka boli obvinení, pretože nemali spôsobilosť podávať klientom lieky. To však nebol jediný problém domova. Rodiny bývalých klientov sa sťažujú, že nedostali späť peniaze, bývalí zamestnanci musia splácať dlhy na zdravotnom poistení, ktoré za nich vraj zamestnávateľ neplatil, a dotácie žiada naspäť Úrad vlády.

Zatvorené zariadenie: Klienti domova pre seniorov Iris v centre Bratislavy takmer skončili na ulici. Úrady tvrdia, že sa ich podarilo umiestniť do iných zariadení.
Zatvorené zariadenie: Klienti domova pre seniorov Iris v centre Bratislavy takmer skončili na ulici. Úrady tvrdia, že sa ich podarilo umiestniť do iných zariadení.
Archív

Porušili takmer všetko

Muži zákona prípad rozpracovávali pár mesiacov. Keď sa im podarilo získať dostatok informácií na to, aby dvojicu pracovníkov obvinili, zasiahli a priamo v domove urobili prehliadku. Ivan Bihary (51) a Vanessa Pútiková (18) čelia obvineniu zo zločinu poškodenia zdravia. „Podľa doposiaľ zabezpečenej dôkaznej situácie obvinení od presne nezisteného času v roku 2016 až do dňa 3. 7. 2018 v priestoroch zariadenia pre seniorov a zariadenia opatrovateľskej služby na Heydukovej ulici v Bratislave indikovali rôzne lieky a liečivá osobám umiestneným v tomto zariadení a podávali im ich napriek skutočnosti, že nemali predpísanú odbornú spôsobilosť na takéto úkony,“ vraví hovorca polície Michal Szeiff.

Falošný lekár: Ivan Bihary je podľa bývalých zamestnancov vyučený kuchár - čašník.
Falošný lekár: Ivan Bihary je podľa bývalých zamestnancov vyučený kuchár - čašník.
Archív

Ako dodáva, lieky podávali intravenózne aj intramuskulárne, vo forme tabliet, kvapiek, pričom takýmto podávaním mohlo dôjsť k bezprostrednému ohrozeniu zdravia osôb, mohli privodiť predávkovanie, poddávkovanie či spôsobiť smrť. Okrem Trestného zákona porušili podľa polície zákony o zdravotníckych pomôckach, zdravotnej starostlivosti, o sociálnych službách, o živnostenskom podnikaní. Nechýbali ani porušenia viacerých vyhlášok Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.

Bez diplomu

Aby toho nebolo málo, verejnosť sa dozvedela, že Bihary, ktorý sa podľa bývalých zamestnancov nechal oslovovať „pán doktor“, bol vyučený kuchár - čašník. „Keď som nastúpil, vyžiadal som si od zamestnancov doklady o vzdelaní, lebo v ich zložkách chýbali,“ hovorí sociálny pracovník Jozef Turták, ktorý v zariadení Iris istý čas pracoval. Vystupovanie údajného lekára bolo podľa neho seriózne. Bihary však doklad o lekárskom vzdelaní nedoniesol. Podozrievavý začal byť, keď si všimol, že Bihary zvláštne píše svoje tituly. „PhDr. si dal za meno, rovnako ako akúsi skratku hod.,“ vraví Turták. K zdravotnej starostlivosti sa vyjadrovať nechcel. Iných lekárov však v zariadení nevidel. Bihary si na jednej webovej stránke uvádzal aj ordinančné hodiny. Tie však podľa Turtáka nikdy nemal. „Raz za mesiac vyšiel na chodbu a prešiel klientov,“ hovorí sociálny pracovník.

Sociálny pracovník: Jozef Turták hovorí, že falošný lekár vystupoval zo začiatku seriózne. Potom ho však prekvapilo, ako čudne si písal tituly.
Sociálny pracovník: Jozef Turták hovorí, že falošný lekár vystupoval zo začiatku seriózne. Potom ho však prekvapilo, ako čudne si písal tituly.
Archív

Hladovali?

Do redakcie sa nám ozval anonym, ktorý tvrdí, že dôchodcom sa na stravu poskladali policajti, ktorí v zariadení zasahovali. Tak zle na tom bolo. „Čo sa týka ekonomickej stránky, nezisková organizácia bola na tom veľmi zle. Väčšinou mali klienti stále rovnakú stravu, nič nové. Boli dni v mesiaci, keď som došiel o desiatej do práce a ľudia čakali, čo bude na raňajky, lebo neboli peniaze na stravu,“ šokuje Turták. Klienti pritom podľa neho platili 25 eur na deň. „To je na 30 dní 750 eur. Čiže finančné prostriedky mali byť. Organizácia mala okrem toho iné príjmy, napríklad na rok 2017 dotáciu z Úradu vlády. Neviem, čo sa stalo s tými peniazmi,“ hovorí Turták.

Vrátia niečo?

Dotácia Úradu vlády bola priamo z rezervy premiéra. Po­dľa tlačového odboru bola udelená na žiadosť ministerstva práce pre organizácie, ktoré nestihli požiadať o dotáciu z ministerstva v riadnom termíne. Po vyúčtovaní však Úrad vlády žiada neziskovku, aby viac ako polovicu vrátila. Podľa dohody o odklade platenia, ktorá je v centrálnom registri zmlúv, sa Úrad vlády dohodol s neziskovkou na tom, že musí dlh zaplatiť do 12. mája budúceho roka. Dohodu za neziskovku Iris mal podpísať nový riaditeľ Dominik Havlík, ktorý však dal generálnu plnú moc na zastupovanie vo vzťahu k úradom Ivanovi Biharymu.

Vanessa: Osemnásťročná žena je obvinená spolu s Biharym. Exzamestnanci sa jej však zastávajú. Vraj je to dobré dievča.
Vanessa: Osemnásťročná žena je obvinená spolu s Biharym. Exzamestnanci sa jej však zastávajú. Vraj je to dobré dievča.
Archív

Neboli to jediné dlžoby zariadenia. Podľa hodnotení domova na internete nevracalo vedenie príbuzným ani pomernú čiastku za služby, keď ich príbuzný skonal. „Takmer po štyroch mesiacoch po smrti otca nám po viacerých osobných aj písomných výzvach nechcú vrátiť peniaze predplatené za celý mesiac, na začiatku ktorého zomrel. Podľa zmluvy sú povinní tak urobiť. Ide o vyše 1 000 eur,“ píše sa v jednom z hodnotení. Problémy majú aj bývalí zamestnanci. „Musím splácať dlh, ktorý mi vznikol na zdravotnom poistení,“ hovorí mladík, ktorý nechce byť menovaný. Spolu s ďalšími sa pripojil k trestným oznámeniam. Ako dodáva, o dlhu sa dozvedel, až keď ho od neho začali vymáhať. „Policajti mi odporučili, aby som sa informoval aj v Sociálnej poisťovni, či aj tam nemám dlh,“ dopĺňa.

Koniec zo dňa na deň

Keď polícia nabehla do zariadenia, to jednoducho zavrelo svoje brány. Starkých museli rýchlo umiestňovať do iných zariadení. „Riaditeľ zariadenia na mieste oznámil, že s prevádzkou okamžite končí a klientom nezabezpečí ani stravu. Následne odišiel preč a odmietol akúkoľvek spoluprácu,“ šokoval predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba, ktorého zamestnanci sa zúčastnili na policajnom zásahu. My sme sa snažili spojiť s Havlíkom, ktorý je uvedený ako riaditeľ aj v registri neziskových organizácií. Na mieste, ktoré si uvádza ako bydlisko, nám cez domový telefón odpovedal mužský hlas, ktorý tvrdil, že Havlík nie je doma, a odmietol nám dať na neho iný kontakt.

Nikto za to nemôže?

Ako je možné, že zariadenie s finančnými problémami a kuchárom miesto lekára mohlo tak dlho fungovať? Registráciu vydal kraj, podľa hovorkyne Lucie Forman na základe toho, že splnilo zákonné požiadavky. Finančnú kontrolu, na základe ktorej si vypýtal dotáciu späť, urobil Úrad vlády. Poskytnutú zdravotnú starostlivosť a správnosť medicínskych postupov posudzuje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. „Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou boli doručené tri podania, ktoré sa týkali neziskovej organizácie Iris. Jeden z nich bol anonymný, jeden bol úradu postúpený z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a jeden z Národného inšpektorátu práce v Košiciach,“ vraví hovorkyňa Andrea Pivarčiová. Podania po­dľa nej neobsahovali základné údaje, teda mená klientov, ktorým bola nesprávne poskytnutá ošetrovateľská starostlivosť, či dohliadané obdobie. „Podania obsahovali iba všeobecné informácie. Podávateľov podnetov sme preto kontaktovali so žiadosťou o doplnenie potrebných informácií a usmernili sme ich, ako majú postupovať pri podávaní podnetu. Napriek telefonickému prísľubu a e-mai­lovej komunikácii nás do dnešného dňa v tejto veci nikto nekontaktoval a nebol nám doručený žiadny ďalší podnet,“ pokračuje Pivarčiová. Dodáva, že na základe predchádzajúcich údajov a súčasných medializovaných informácií sa rozhodli vykonať v zariadení dohľad. To je však už zavreté a momentálne sa v ňom nenachádza žiaden klient.

VIDEO Plus 7 Dní