Tip na článok
Nákup cez internet vám nie vždy zaručí pravosť tovaru.

Facebook či FEJKbook? Sociálna sieť je plná reklám na falošný tovar

Ste fanúšikmi nákupu cez internet? Pozor na to, ktorým reklamným textom sa necháte zlákať. Namiesto luxusného obchodu zvučného mena vám kreditku vyžmýka podvodník z Číny.

Až štvrtina zo všetkých reklamných textov na Facebooku, ktoré ponúkajú luxusný značkový tovar, hrubo zavádza. V skutočnosti potenciálnemu zákazníkovi prezentuje falošný tovar. Zistila to dvojica talianskych výskumníkov Adrew Stropp a Agostino Spechhiarello, ktorí sa zamerali na analýzu kybernetickej bezpečnosti. Na mušku si vzali tisíc firemných reklám uverejnených na Facebooku.

Napriek vyhláseniam predstaviteľov populárnej sociálnej siete o tom, že vyvíjajú značné úsilie, aby nedali priestor podvodníkom, podľa agentúry Bloomberg až 24 percent reklamy na značkový tovar odkazuje na stránky s napodobeninami.

Ak si chcete kúpiť okuliare Ray-Ban, kabelku Louis Vuitton alebo polokošeľu Ralph Lauren, rozhodne neklikajte na facebookovú reklamu, radia odborníci. Práve tieto značky sú medzi internetovými podvodníkmi obľúbené.

Ray-Ban made in China

A ako to funguje? Na Facebooku sa zjaví napríklad reklama na okuliare Ray-Ban. Keď si na odkaz kliknete, presmeruje vás na stránku veľmi podobnú originálu. Drobné odlišnosti však nasvedčujú, že ide o web falošného predajcu.

Na podobnom princípe fungujú desiatky reklám na oblečenie, kabelky či módne doplnky. Množstvo podvodníckych stránok je registrovaných čínskymi spoločnosťami.

Ukradnú dizajn i doménu

Výskumníci si nastavili automatické zobrazovanie reklám na konkrétne značky a produkty a postupne analyzovali, ktoré pochádzajú od originálneho výrobcu a ktoré sú dielom podvodníka. Zistili, že weby používajú rôzne triky, aby spotrebiteľa na Facebooku oklamali. Podobné sú nielen výrobky a vzhľad stránok, ale dokonca aj názvy domén.

„Podvodné alebo zavádzajúce tvrdenia či obsah sme zakázali a do presadzovania našich podmienok sme investovali značné prostriedky,“ reagoval hovorca sociálnej siete na apely, že Facebook by mal pre ochranu spotrebiteľa robiť viac.

Podobným problémom čelila aj spoločnosť Google, ktorá podľa svojich tvrdení v roku 2012 odstránila takmer 220 miliónov a v roku 2013 až 350 miliónov pochybných reklamných obsahov.

VIDEO Plus 7 Dní