Luxusné Bugatti za miliónik eur či dva je oproti autu, ktoré vlastní Ficov kamarát, haraburda. Bývalý obchodník so zbraňami, o ktorom písal aj zavraždený novinár Ján Kuciak, sa na rozdiel od iných snaží na Slovensku svojím majetkom príliš nevystatovať. Za hranicami je to však iné. Tam je Miroslav Výboh známy svojou zbierkou drahých áut, na ktorých preteká.

Posadnutý značkou Ferrari

So synom Matúšom (35) sa Miroslav Výboh venuje pretekaniu v rámci Ferrari Challenge. Striedajú si pretekárske Ferrari 488 Challenge Evo. K tejto zábavke sa dostali vďaka tomu, že zbierajú autá slávnej talianskej značky.

„Máme zaujímavú zbierku áut Ferrari. Odmalička ma autá bavili. Bol som to ja, kto presviedčal otca, aby sme sa priblížili Ferrari rodine a začali pretekať. A otec si to zamiloval,“ prezradil ich motiváciu v rozhovore pre Ferrari Výbohov syn Matúš.

„Prišlo to prirodzene. Snažíme sa byť členmi rodiny Ferrari. Zbierame autá, modely. Snažíme sa získavať aj špeciálne knihy o histórii Ferrari, o Enzovi Ferrarim. Zúčastňujeme sa na akciách Ferrari. V roku 2019 sme boli na Mille Miglia. Išli sme na našom Ferrari 166 MM Berlinetta,“ dodal jeho otec.

Ferrari 166 MM Berlinetta nie je hocijaký kúsok. Ide o veterána z roku 1953. „Je to špeciálne auto. Je to jediná Berlinetta od Pininfariny,“ vraví Výbohov syn a vôbec nepreháňa. Toto auto je naozaj jedinečný zberateľský kúsok, za ktorý museli Výbohovci vysoliť neuveriteľné peniaze.

„Ferrari 166 MM Competition Berlinetta Pininfarina s výrobným číslom #0346M je unikátny automobil, ktorý vo svete nemá obdobu. Pod jeho mohutnou kapotou pracuje fascinujúci dvanásťvalcový motor s prekvapivo nízkym zdvihovým objemom na úrovni 2,0  l. Výnimočné kupé bolo schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h. Ide o posledný vyrobený kus celého radu 166, ktorý sa v rôznych verziách produkoval od roku 1948 do roku 1953,“ hovorí motoristický novinár Filip Kadlečík z časopisu Auto Bild. Ako vysvetľuje, svojho času išlo o fenomenálne pretekárske autá, ktoré dokázali vyhrať nielen slávnu rely Mille Miglia, ale aj preteky v Le Mans.

Jediné svojho druhu

„Hovorí sa, že práve tento model ako prvý dostal Ferrari na výslnie pretekárskeho sveta. V celej histórii talianskej automobilky vzniklo iba 30 kusov modelu 166 MM (Mille Miglia) a len jeden jediný z nich prešiel špeciálnou úpravou vo vychýrenej karosárskej dielni Pininfarina. Bol vyrobený začiatkom júla 1953. Krátko nato, 9. júla 1953, už podľa spoločnosti DK Engineering čakal v karosárskej dielni Pininfarina na svoju exkluzívnu premenu,“ vraví Kadlečík. Medzi rokmi 2017 až 2019 prešlo auto programom reštaurovania a certifikácie klasických Ferrari. Má tak oficiálny doklad o tom, že ide o autentické klasické Ferrari z minulého storočia.

„Väčšie vyznamenanie ako zápis v Red Book (Červenej knihe) Ferrari už pre klasické talianske športové automobily neexistuje. Tento fakt z neho robí svetový unikát s miliónovou zberateľskou hodnotou. Podstatne menej exkluzívne vozidlá z tejto rodiny sa už vydražili za viac než päť miliónov eur. Tento kúsok by bol určite razantne drahší, nikde sa však nedozviete, koľko stál pri poslednom predaji,“ vysvetľuje Kadlečík.

160 kilometrov v uliciach

Kým niektorí by takéto autíčko len leštili v garáži, Miroslav Výboh si s ním vyšiel na slávnu rely Mille Miglia, na ktorú bolo pôvodne vyrobené. Dnes už nejde o napínavú súťaž, skôr o šou krásnych veteránov a nadupaných športiakov. „Mille Miglia je šialená udalosť, jazdí sa v autách z 50. rokov, bez pásov, airbagov. My sme išli rýchlosťou 160-170 km/h v uliciach,“ opísal pre Ferrari Matúš Výboh, aký je to pocit zúčastniť sa na takejto legendárnej jazde.

„Predstavte si 500 áut, množstvo policajtov, divákov. Začínali sme o štvrtej ráno a končili na ďalší deň o druhej v noci. Boli sme po tom rely veľmi unavení,“ dodal jeho otec.

Výbohovci s veteránmi neskončili, práve naopak. Očividne ich vnímajú ako dobrú investíciu, lebo v rozhovore pre taliansku značku opisujú, ako plánujú ďalej budovať zbierku. Ich cieľom je robiť dvojice veterán - súčasný model. K novému Ferrari SP1, ktorého cena sa oficiálne pohybuje okolo 1,5 milióna eur a ktoré už mali podľa Miroslava Výboha v roku 2020 objednané, chcú napasovať napríklad Ferrari 760 Monza. Ako to už pri Ferrari býva, tento veterán je drahší ako súčasný model.

Tri hodiny vo fitku

Pretekanie ide obom Výbohovcom celkom dobre. Syn je však úspešnejší ako otec, pravidelne vystupuje na stupeň víťazov. Obaja pretekajú za tím Scuderia
Praha.

V roku 2020 plánovali podľa Matúša Výboha odjazdiť nielen Ferrari Challenge v Európe, ale aj v Ázii. Nakoniec však v lete, keď sa súťaž obnovila, jazdili prevažne v Európe. Z 12 pretekov Matúš Výboh štvoro vyhral a osemkrát dosiahol pódiové umiestnenie. Úspech pripisuje príprave. Každú trať trénuje aj s otcom na simulátore. Kondička je podľa neho dôležitá tiež.

„Otec je denne tri hodiny vo fitku,“ tvrdí a dodáva, že boli kvôli pretekaniu v špeciálnom zdravotnom stredisku v Barcelone, kde ich otestovali a odporúčali im, na čo sa zamerať, aby sa zlepšili.

Napriek nemalému času venovanému fyzickej kondícii má podľa vlastných slov Výboh starší čas aj na biznis. V zbrojárskej akciovke Willing, ktorá robila obchody so štátom, už nefiguruje, momentálne má pod palcom investičnú firmu so sídlom v Luxemburgu. Jeho syn je vo firme s ním.

„Spoločnosť sa venuje develop­mentu, investovaniu a poradenstvu. Sme úspešní, robíme v Spojenom kráľovstve, na Slovensku aj v Česku,“ tvrdí Výboh vo zverejnenom videu.

Na naše otázky, ktoré sme Výbohovi zaslali do firmy prostredníctvom mediálneho zástupcu, do uzávierky nereagoval.

Príbeh ako z filmu

Ferrari 166 MM Competition Berlinetta Pininfarina #0346M nie je výnimočné iba tým, že vo svete nemá páru. Od roku 1953 mu totiž osud napísal príbeh ako z oscarovej drámy. Na kúru v podaní Pininfariny ho poslal jeho prvý majiteľ - Kurt Zeller. Ten bol údajne známy pôžitkár. Auto mu však zjavne šťastie neprinieslo, pretože v roku 1957 Zeller zomrel. Od jeho rodiny auto vraj vykúpil nemecký priekupník, ktorý ho poslal na export do USA. Tam malo vozidlo niekoľko neznámych majiteľov, až si ho v roku 1974 zaobstaral istý Greg Miller zo štátu Georgia. Ten zjavne netušil, aký poklad doma má, pretože o päť rokov neskôr ho objavil Gerry Sutterfield v záhrade.

Obrastené stromami

Auto takmer nebolo vidieť za mladými stromami, ktoré už okolo neho vyrašili. Server Coachbuild.com, ktorý sa špecializuje na podobne výnimočné automobily, uvádza, že do jeho útrob Sutterfield neodborne namontoval motor z iného Ferrari, typu 250 GT, čo sa pri vozidle tejto kategórie rovná smrteľnému hriechu. Ak chcete, aby si zachovali historickú hodnotu, musíte rešpektovať originálny stav. Pôvodný motor sa našťastie v roku 1999 našiel. V roku 2002 sa do jeho reštaurovania pustila britská spoločnosť DK Engineering. Pod jej taktovkou sa vozidlo neskôr predalo, pravdepodobne už za podstatne väčšie peniaze, do rúk súkromného holandského majiteľa Henka Koela.

Posledná zmienka v súvislosti s Koelom sa objavila v roku 2009 a potom bolo až do roku 2017 o aute ticho. Vtedy nastúpil certifikačný program Ferrari, ktorý neskôr úspešne dokončilo. Už nejaký čas jazdí s evidenčným číslom 944 XVE, ktoré podľa servera platesmania.com spadá pod britský Cambridge. S týmto evidenčným číslom bolo vozidlo odfotené napríklad na slávnej historickej Mille Miglia v roku 2019. Podľa štartovej listiny tvoril jeho posádku Miroslav Výboh so svojím synom Matúšom.

Kto je Miroslav Výboh?

Blízky priateľ expremiéra Roberta Fica zbohatol na obchodoch so zbraňami či na servisovaní slovenských armádnych stíhačiek cez svoju firmu Willing. Vyšetrovali ho pre údajné podplácanie pri nákupe transportérov pre českú a slovenskú armádu. V roku 2019 uvádzal Trend jeho meno na 48. mieste v rebríčku najbohatších Slovákov s majetkom 281 miliónov eur.

Výbohova spoločnosť MiddleCap ovláda sieť očných optík Fokus.

Podľa výpovede Petra Tótha sa Miroslav Výboh stretával v hoteli Hilton na schôdzkach s Robertom Ficom, Robertom Kaliňákom, Jozefom Brhelom, Jurajom Širokým a Norbertom Bödörom. Vraj odtiaľ riadili Slovensko. Aktuality.sk teraz vypátrali, že spolumajiteľom hotela sa stal Rus, ktorý má blízko práve k Výbohovi.

Aj kaštieľ v obci Vinosady, kde trávil noci Robert Fico a jeho priateľka, vlastní akciovka s  ľuďmi spájanými s Výbohom. Napríklad člen dozornej rady spomínanej akciovky bol do roku 2012 Róbert Michalica a človek s rovnakým menom dnes pracuje vo Výbohovej firme MiddleCap.

Výboh žije striedavo v Monaku a na Slovensku. 

FOTO Výbohovcov v GALÉRII

Obete Mille Miglia

osledný ostrý ročník legendárnej rely na tisíc míľ sa konal v roku 1957, udalosť nakoniec zakázali pre množstvo obetí, ktoré si vyžiadala. Počas troch dekád na nej zahynulo celkovo 56 účastníkov. Dnes už ide skôr o prehliadku veteránov, kde sa stretávajú majitelia podobne exkluzívnych kúskov, akým je Výbohovo auto.

Prečítajte si tiež: