Zdá sa, že my Slováci si potrpíme na to, že máme všetko najmenšie, a predsa najväčšie. Slogan Najmenšie veľhory na svete určite poznáte. Vysoké Tatry. Ak sa vyberiete na vyhliadkovú plošinu na Moste SNP v Bratislave, dočítate sa, že je to „the smallest from the greatest towers in the world“, čiže najmenšia z najväčších vyhliadkových veží na svete! Ibaže je Most SNP veža? Moskovské Ostankino má 540 metrov, Eiffelovka 324 metrov, Empire State
Building v New Yorku 444 metrov, berlínska veža na Alexi, ako miestni s láskou volajú Alexanderplatz, 368 metrov a pražská Žižkovská televízna veža 216 metrov. Na vyhliadke sú vyobrazené ďalšie veže, ale nech sa pozeráte akokoľvek pozorne, stále sú to len veže. Ani jedna nestojí na moste nad riekou. Len my máme „vežu“, na ktorej je zavesený most, ak to máme otočiť. Takže, unikát. Ale aký je to unikát a v čom všetkom, to by ste sa možno čudovali!

V galérii si pozrite exkluzívne fotky z útrob Mosta SNP!

Turistická atrakcia

Tak teda začnime číslami, ktoré sú dnes naším najdôležitejším pracovným prostriedkom. Výška 95 metrov, reštaurácia so šesťdesiatimi oknami približne o desať metrov nižšie, jej priemer je 32 metrov, z nej sa dostanete tridsiatimi piatimi schodmi na vyhliadkovú plošinu, pričom prekonáte výškový rozdiel sedem metrov. To sa dá prežiť, horšie by bolo, keby ste sa sem museli dostať po schodoch od Dunaja - je ich až 430. Tam vás však nepustia a výťahom, ktorý dokáže 450 ľudí za hodinu vyviezť hore za 45 sekúnd, je to určite pohodlnejšie. Ako vás informujú tabule na vyhliadkovej plošine, ak je pekne, mali by ste dovidieť do vzdialenosti až sto kilometrov. Váš pohľad pritom už po šiestich kilometroch prekoná hranicu s Rakúskom a po osemnástich s Maďarskom.  Bratislava vám leží pri nohách a o pár metrov nižšie pod nohami máte od roku 2016 farebnú šou, ktorá vás informuje, aké bude nasledujúci deň počasie. Svieti kaviareň nažlto? Potom nás čaká slnečné počasie. Červená farba signalizuje silný vietor a počasie, keď ani psa nevyženiete von, pri modrej bude mrholiť, pršať alebo rovno snežiť a zelená, čo je inak farba nádeje, znamená úplnú beznádej a depresie - zamračené, hmla.

Dosť čísiel na to, aby sme pochopili, že Most SNP je turistická atrakcia! Celkom hore sa to podobá na babylonskú vežu, počujete tu spleť jazykov a cvakanie fotoaparátov. Tu sa usmievajú dvaja mladí ľudia do mobilu, aby sa zvečnili na selfie, tu zasa stará mama fotografuje svojho vnuka a ostatní zatiaľ netrpezlivo čakajú, kedy konečne tí pred nimi vypadnú, aby sa mohli zvečniť s Bratislavou aj oni. Komu sa zdá aj veža nízka, môže ešte vyliezť na špeciálne schodíky, aby mal krajší pohľad na Bratislavský hrad.

Štyri pohľady na jedno mesto: Samozrejme, z Mosta SNP. Staré Mesto, Sad Janka Kráľa, Petržalka i Rakúsko v diaľke.
Štyri pohľady na jedno mesto: Samozrejme, z Mosta SNP. Staré Mesto, Sad Janka Kráľa, Petržalka i Rakúsko v diaľke.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

A už hádam len posledný turistický výkrik, pánske toalety, ktoré sa dajú označiť iba jediným slovom - futuristické. Dve vedrá osadené v mramore s rastlinkou uprostred a leteckým pohľadom na Petržalku. Pomsta za to, že práve kvôli tomuto sídlisku padla časť starej Bratislavy, Rybné námestie, synagóga, meštiansky pivovar?

Najväčší zavesený most na svete

Futuristický však bol celý projekt mosta, ktorý začali stavať v roku 1967 a dokončili ho 26. augusta 1972, na 28. výročie Slovenského národného povstania. Preto aj dostal názov Most SNP a kaviareň na jeho vrchole Bystrica. „Zámer vytvoriť dominantu na počesť SNP bol jedným z dôvodov, prečo sa rozhodli pre túto architektonickú podobu, hoci bola o niečo drahšia ako iné, jednoduchšie riešenia. V čase, keď ho projektovali, to mal byť najväčší zavesený most na svete. Kým ho však dokončili, ocitol sa na štvrtom mieste, ale aj tak zostal raritou. To, že jeho pylón je šikmý, bolo na tie časy veľmi netradičné riešenie a, dá sa povedať, aj veľmi odvážne. No a umiestniť na ten šikmý pylón reštauráciu, to bol a aj zostal svetový unikát,“ hovorí Peter Paulík, ktorý pracuje v Slovenskej technickej univerzite a histórii a súčasnosti viac než 250 najkrajších a najzaujímavejších mostov sa venoval aj v knižnej publikácii. „Jednou z hlavných požiadaviek projektu bolo nenarušiť siluetu Starého Mesta tvorenú Hradom a Dómom svätého Martina. Z tohto pohľadu sa najpriaznivejšou alternatívou javilo vybudovanie nesymetrickej zavesenej sústavy, ktorá by vhodne tvorila optickú protiváhu siluete mesta. Voľbou jednej roviny zavesenia sa zase eliminoval esteticky nie celkom uspokojivý pohľad na kríženie závesov, čo však na druhej strane znamenalo väčšie požiadavky na statické a konštrukčné riešenie,“ uvádza.

Inými slovami, reštaurácia na pylóne mohla byť iba na petržalskej strane. Viete si predstaviť, že by konkurovala Dómu svätého Martina v jeho blízkosti? Keby mal mať most dva pylóny, či už s lietajúcim tanierom, alebo bez neho, jeden by musel byť aj na ľavom brehu Dunaja. Takže by sme zase boli tam, kde nechceme. Unikátom mosta sú aj laná, na ktorých je zavesený. Človeku sa to ani nezdá, keď sa naň pozerá, ale idú iba jeho stredom, uprostred vozovky. Keby boli „vejáre“, ako tie laná technici nazývajú, dva, pri pohľade zo Sadu Janka Kráľa by ste nevideli čisté línie, ale krížiacu sa spleť lán na jednej a na druhej strane mosta.  No a čo ten šikmý pylón? Keby bol zvislý, most by vyšiel trochu lacnejšie. Slová z knihy: „Zaklonený pylón tvorí čiastočnú protiváhu hlavnému poľu s dĺžkou 303 metrov.“ Ale šikmé pylóny majú vo svete viaceré mosty. Krčmu navrchu len ten náš!

„V Moskve postavili most s reštauráciou navrchu pylóna o tridsať rokov neskôr, ale tá sa nepoužíva. Závesné laná totiž nie sú vedené popod reštauráciu, ale ponad ňu. A práve to je kameň úrazu, bezpečnostné dôvody. Pri požiari vysoká teplota mení vlastnosti ocele, klesá jej pevnosť a objekt by sa mohol zrútiť,“ vysvetľuje Peter Paulík.

Štyri pohľady na jedno mesto: Samozrejme, z Mosta SNP. Staré Mesto, Sad Janka Kráľa, Petržalka i Rakúsko v diaľke.
Štyri pohľady na jedno mesto: Samozrejme, z Mosta SNP. Staré Mesto, Sad Janka Kráľa, Petržalka i Rakúsko v diaľke.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Každý most má svoje tajomstvá

Možno ste už aj vy počuli onú poplašnú správu, že také mosty, ako je Most SNP, boli na svete tri a dva už spadli. Povrávalo sa to vtedy, keď pred dvoma rokmi na moste kompletne menili povrch vozovky. Povráva sa to aj teraz, keď je jedna strana lávky pre peších uzatvorená, pretože jej povrch nahrádzajú novým materiálom, ktorý bude mať hrúbku namiesto troch iba jeden centimeter. Trvá to dlhšie, než boli pôvodné predpovede, pretože pôvodný projekt úpravy lávok rátal iba s čiastočnou výmenou plechov, po ich odkrytí sa však rozhodlo, že sa vymenia všetky. No a určite ste už aj vy počuli, že tam kdesi dole je to všetko zatopené, tíško to tam hrdzavie a je teda len otázka času, kedy...  Václav Čáp zo Správy a údržby mostných objektov bratislavského magistrátu hovorí, že bežné prehliadky mosta sa robia aspoň raz ročne a hlavné, komplexné, každé štyri roky. Spolupracujú aj so Slovenskou technickou univerzitou. Za technické riešenie projektu zodpovedal Arpád Tesár z Katedry oceľových a drevených konštrukcií a Jozef Zvara z Katedry betónových konštrukcií a mostov, kde dnes pracuje aj Peter Paulík. Obe katedry spolupracujú s odborníkmi z praxe, aj čo sa týka Mosta SNP, pri jeho prehliadkach a hodnotení technického stavu.

„Stavebná fakulta sa podieľala takmer na všetkých veľkých stavbách mostov na Slovensku,“hovorí Peter Paulík a len tak mimochodom spomenie, že dôverne pozná aj bratislavský Most Apollo, ktorého oblúky sú kvôli statike „duté“ a že v nich, samozrejme, bol a že na niektorých miestach sa v nich treba aj plaziť. Dodá, že Apollo bolo zaujímavé tým, ako ho na záver stavby okolo jedného bodu otočili do dnešnej polohy. Starý most je tiež zaujímavý, „zhotovovali ho vysúvaním“, ako vraví, a stojí na časti pilierov z roku 1890. Lafranconi? „V rámci betónových mostov na Slovensku má úžasné rozpätie medzi jednotlivými piliermi, až 174 metrov!“Ale Most SNP vedie, aj pokiaľ ide o jeho útroby.

Záhadné dvere: Zrejme ste im nikdy nevenovali pozornosť.
Záhadné dvere: Zrejme ste im nikdy nevenovali pozornosť.
Zdroj: JULIUS DUBRAVAY

Za kovovými dverami

Ak môže existovať autorská slepota, prečo by nejestvovala aj slepota miestnych? Všimli ste si niekedy, že keď na petržalskej strane Mosta SNP vychádzate hore, sú tam kovové dvere? A že za rohom, z druhej strany cestou do Petržalky, sú ďalšie kovové dvere? Sotva, to by ste museli byť ako bezdomovci, jeden si za nimi urobil doslova obývačku. Ako sa tam dostal, ťažko povedať, sú zamknuté. Takže, vojdime do týchto dverí a pozrime sa, čo skrývajú.

Z jednej strany lávka pre peších, z druhej strany lávka pre peších - ale čo je medzi nimi vnútri, pod vozovkou? Obrovský dlhý priestor, cez ktorý vedie rúra - aj keď Staromešťania Petržalke nevedia prísť na meno, práve ona slúži ako „záložné“ prepojenie zásobovania pitnou vodou. Štyristo ton vody v jednej chvíli, aby sme boli presní. Keby sa, nedajbože, poškodila, most sa pre preťaženie nezrúti, špeciálne klapky uzavrú ventily a voda vytečie cez špeciálne otvory do Dunaja. Nad hlavou nám chodia autá, cítime vibrácie a počujeme klepot, keď prechádzajú cez dilatačné závery. Jeden dlhý priestor vľavo, druhý vpravo. Pod jednou aj pod druhou vozovkou. Zrkadlový obraz.
A čo je za druhými dverami? Kotevný blok, ktorý svojou vlastnou tiažou zabezpečuje rovnováhu síl. „Ide o mohutný železobetónový blok, ktorý je však z väčšej časti pod terénom. Základová časť kotevného bloku má tvar valca s priemerom 34 metrov a výškou 9 metrov, pričom celý kotevný blok vrátane tohto základu má výšku až 22 metrov,“ dočítate sa v knihe Petra Paulíka. „V základe pylónu a v kotevnom bloku je spolu zabudovaných okolo 20-tisíc kubických metrov betónu, čo predstavuje asi 4-tisíc plných domiešavačov,“hovorí.

Ale predstavivosť vám aj tak bude nanič, kým tú kotevnú komoru nevidíte! Kovové dvere, úzka dlhá chodbička, rebrík, pár metrov dole a ste - v katedrále. To, čo máte nad hlavou, sú ukotvenia jednotlivých lán, ale podobá sa na to na obrovský organ. Pod nohami máte kostru mačky, ktorá sa sem ktovieako a ktoviekedy dostala. Ste pod hladinou Dunaja a v rohu máte plavákové čerpadlo. Spustí sa, len čo začne vnútri stúpať voda. Pohľad na podzemie Mosta SNP je taký úchvatný, že vám hlavou preletí myšlienka - a prečo vlastne nepúšťajú turistov aj sem? Vidieť panorámu z veže je úžasné, ale most z podzemia - nuž také ako pri tomto moste všetko, futuristické!

Rok 1972

Keď most slávnostne otvárali, nahrnulo sa naň veľmi veľa ľudí, mierne sa rozhojdal. Na to si dnes spomenie už málokto, ale to bol jeden z dôvodov, prečo ho aj po otvorení ešte spevňovali. Nuž a povráva sa aj to, že keď ho podrobili skúške záťažou, ozvala sa silná rana. Vyšetrovanie nakoniec ukázalo, že to boli iba nejaké podružné plechy.

Rok 1972
Rok 1972
Zdroj: Archív

V galérii si pozrite exkluzívne fotky z útrob mosta SNP!