Tip na článok
Zadržia: Dobrým riešením by bolo, ak by postupne na bezpečnejšie trojbodové pásy prešli všetky autobusy a na všetkých sedadlách.

Je používanie bezpečnostných pásov v autobusoch hlúposť?

Je smutné, že s používaním bezpečnostných pásov v autobusoch má vnútorný problém aj slovenský minister vnútra.

V roku 1977 zahynul jeden z najtalentovanejších jazdcov F1 Tom Pryce pomerne kuriózne - po kolízii s traťovým komisárom ho do hlavy zasiahol hasiaci prístroj, ktorým sa komisár chystal uhasiť malý požiar na inom odstavenom monoposte.

Pochybná argumentácia

Napriek tomu, že hasiaci prístroj mu spôsobil smrť, nikto nespochybňoval ich užitočnosť pri pretekoch. Bolo by to absurdné. Presne takýto absurdný postoj zaujal slovenský minister vnútra Robert Kaliňák.

Ten v televíznej diskusnej relácii povedal, že má vnútorný problém s názorom, či by pásy v autobuse mohli zvýšiť bezpečnosť, pretože občas sťažujú prístup záchranárom, zranený si ich v panike nedokáže odopnúť a môže v autobuse uhorieť. Áno, je to pravda, ibaže treba zároveň povedať, koľko ľudí by mohlo ešte žiť, ak by boli v autobusoch pripútaní a pri havárii z nich nevypadli.

Jeho argumentácia je rovnako scestná, ako keby sme chceli obmedziť hasiace prístroje, pretože zabili pretekára, a deaktivovať airbagy, pretože takisto preukázateľne spôsobili smrť niekoľkých ľudí.

Sú výnimočné situácie, keď bezpečnostné systémy v autách, rovnako ako v autobusoch, spôsobia viac škody než úžitku. Nešťastná havária na diaľnici, pri ktorej zahynuli štyri dievčatá, k nim pravdepodobne nepatrí. Ak by boli pripútané, je možné, že by ešte žili.

Štatistika nepustí

Dokonca aj v Spojených štátoch amerických, kde majú k používaniu bezpečnostných pásov v autobusoch ešte vlažnejší postoj než u nás, koncom minulého roku schválili zákon, že vo všetkých nových medzimestských autobusoch budú musieť byť od roku 2016 namontované trojbodové bezpečnostné pásy.

Štatistiky National Highway Traffic Safety Administration, čo je americký inštitút pre diaľničnú bezpečnosť, a americkej administratívy totiž nepustia. Podľa nich sa približne polovica havárií autobusov v USA končí ich prevrátením a až 70 percent ľudí pri tomto type nehôd zahynie preto, že nemali pásy, z autobusu počas jeho prevrátenia vypadli a ten im spôsobil smrteľné zranenia.

Prieskum taktiež ukazuje, že použitie bezpečnostných pásov by zredukovalo výskyt stredne ťažkých až ťažkých zranení približne o polovicu. Toľko k ministrovmu „vnútornému boju“.

Bez výnimky

Samozrejme, keď sú v autobusoch pásy, musia sa používať, vodič by mal mať možnosť ich aktiváciu skontrolovať na palubnej doske a toho, kto tak neurobí, z dopravy vylúčiť. Navyše by sa mali na všetky sedadlá montovať výlučne účinnejšie a bezpečnejšie trojbodové pásy. Sami sme boli svedkami čelnej zrážky dvoch áut.

Spolujazdec vpredu bol pripútaný, za ním sedel ďalší, nepripútaný, navyše s veľkou nadváhou. Pri kolízii zadný preletel vpred s takou intenzitou, že nárazom tela vytrhol sedadlo pred ním a človek na ňom utrpel smrteľné zranenie. K podobným a mnohonásobne horším situáciám môže dôjsť aj v autobuse, keď je časť ľudí pripútaná a časť nie. A ďalší argument proti pásom by bol na svete.

Na záver ešte trochu iný uhol pohľadu - bolo by zaujímavé, ako by minister reagoval na to, ak by sme policajtom pri kontrole povedali, že máme - rovnako ako ich šéf - vnútorný problém s používaním pásov, a preto nezaplatíme 50-eurovú pokutu, ktorá za ich nepoužitie hrozí.

VIDEO Plus 7 Dní