Tip na článok
Robert Kaliňák: Číslo na nadpráporčíčku nepotrebuje. Stačí pozrieť do počítača a vďaka GPS bude presne vedieť, kde sa práve nachádza.

Koniec súkromných jázd? Kaliňák chce dozerať na policajtov i úradníkov

Ministerstvo vnútra montuje úradníkom do áut GPS na sledovanie. Na pohonných hmotách chce Kaliňák ušetriť zhruba 1,5 až 2,3 milióna eur ročne.

Pozor! Veľký brat sa pozerá. Teda Robert Kaliňák. Úradníkom, ktorí patria pod ministerstvo vnútra, sa začína tvrdšia kontrola. V služobných autách budú mať sledovacie zariadenie GPS. Za päť miliónov eur.

Podľa rezortu vnútra by tak mala klesnúť spotreba benzínu. GPS dodáva spoločnosť Soitron, ktorá je vcelku úspešná v štátnych zákazkách.

Ako vo firmách

Pri každej jazde sa budú úradníci musieť vo vozidlách „pípnuť“ svojou kartou, ako to poznajú mnohí zamestnanci súkromných firiem, ktoré majú lokalizátory GPS.

Predchádzajú tým zneužívaniu áut na súkromné jazdy zamestnancov, ale aj zle vypísaným knihám jázd či bláznivému šoférovaniu. Čipy totiž dokážu určiť, kde sa auto pohybovalo, aj to, akou rýchlosťou. Pomôcť môžu tiež v prípade, ak auto niekto ukradne.

Menej benzínu

Ministerstvo už pred pár rokmi namontovalo čipy GPS do 2 380 policajných áut. Teraz k nim pribudne 4 500 policajných a úradníckych áut. Rezort si od toho sľubuje najmä šetrenie.

„Hlavným cieľom zavedenia lokalizácie vozidiel a elektronickej knihy jázd je úspora pohonných hmôt, ktorá je plánovaná v rozmedzí 10 až 15 percent,“ hovorí Petar Lazarov z ministerstva vnútra.

Ako môže GPS znížiť spotrebu pohonných hmôt, je však záhada. Iba ak ministerstvo predpokladá, že neuveriteľných desať až pätnásť percent zo všetkých jázd sú jazdy na čierno, teda že úradníci autá zneužívajú na svoje súkromné účely. Ročne minie rezort vnútra na pohonné hmoty 15,5 milióna eur. Podľa nich by mohli ušetriť zhruba 1,5 až 2,3 milióna eur ročne.

„Máme však informácie, že niektorým súkromným firmám sa vďaka GPS podarilo ušetriť až 30 percent nákladov na pohonné hmoty,“ dopĺňa Lazarov. Ak by sa im to podarilo, policajti a štátni úradníci by prevozili takmer o päť miliónov eur menej.

Aj okresné úrady

Sledovanie jázd sa totiž týka aj bežných pracovníkov úradov, ktoré spadajú pod ministerstvo vnútra. Napríklad aj kontrolórov oddelení životného prostredia.

„Bude to pre nás teraz zložitejšie. Behám po lesoch či lúkach a kontrolujem chránené územia v celom kraji. No neraz sa mi stalo, že som napríklad premokol, tak som sa cestou späť zastavil doma prezliecť. Teraz s tým bude asi problém, tak sa na to veľmi teším,“ tvrdí jeden z budúcich používateľov sledovaného auta, ktorý nechce byť menovaný.

Uznáva však, že sa asi naozaj predíde zbytočným jazdám. Úradníci si nebudú môcť odbehnúť autom na obed. Pravda, ak bude ministerstvo schopné vyhodnocovať všetky jazdy niekoľkých tisícok vozidiel, čo je dosť nepredstaviteľné.

Návratná investícia?

Moduly GPS, samozrejme, nie sú zadarmo. Ministerstvo podpísalo niekoľko zmlúv s firmou Soitron. Podľa nich satelitná a navigačná technika aj s montážou do 4 500 áut vyšla na 4,7 milióna eur, čo je zhruba 1 050 eur na auto. Ministerstvo ju podpísalo ešte koncom roka 2013. Skoro na rovnakú sumu na jedno auto vychádzal aj systém pre záchranky, ktorým ho poskytoval Slovak Telekom.

Ministerstvo vnútra chce mať kontrolu systému, pochopiteľne, výhradne vo svojej správe, aby nikto nepovolaný nedisponoval údajmi o pohybe jeho vozidiel. Firma, od ktorej ministerstvo systém kupuje, je celkom úspešná v štátnych zákazkách.

Podľa servera Otvorené zmluvy sa buď ako akciovka, alebo eseročka nachádza v 62 zmluvách za vyše 93 miliónov eur. Soitron dodáva štátu najmä ťažké počítačové železo, ako servery pre dátové centrá a ich sieťové prepojenie.

Flexibilnejší policajti

Podľa ministerstva budú úradníkov a policajtov v prvom rade sledovať ich priami nadriadení. „Výhodou elektronickej knihy jázd bude aj evidencia nadriadeného o uskutočnených služobných jazdách. Bude mať prehľad o polohe vozidla, a tak bude môcť lepšie naplánovať jeho využitie aj spätne ho skontrolovať,“ vraví Lazarov.

Zároveň vraj uľahčí situáciu pri záchrane ľudských životov či policajných zásahoch. Policajný operačný dôstojník bude vedieť, napríklad pri živelnej pohrome, poslať na miesto najbližšie auto, hoci aj z iného okresu.

Úradníkov by vraj centrálne nemali sledovať. Systém je v podstate nadstavbou novej národnej evidencie vozidiel za 40 miliónov eur, ktorú tiež dodáva Soitron. Tá má nielen uľahčiť život motoristom zjednodušením byrokracie, ale aj mužom zákona.

Ešte koncom roka 2013 dostala časť policajtov špeciálne vybavené autá, ktoré vedia lustrovať evidenčné čísla áut za jazdy, načítať vodičské, technické aj občianske preukazy i nahrávať, čo sa deje v okolí.

VIDEO Plus 7 Dní