Farníci Kostola Panny Márie Snežnej na Kalvárii v Bratislave sú pobúrení. Z ich svätostánku sa stratil obraz, ktorý pred piatimi rokmi požehnal Svätý Otec. Zmizol ešte v roku 2017 a kochali sa ním len pár týždňov. Veriaci načrtli variant, že by mohol byť v nejakom depozite, ale nikto im nič oficiálne nepovedal. „Takto neslušne sa u nás zaobchádza s požehnanými dielami,“ krútia smutne hlavou.
Zamotaná história
„Je to taká zamotaná história,“ reagoval na našu otázku autor obrazu Jaroslav Dvorský, maliar portrétov a známy operný spevák. Jeho zhotovenie si uňho objednali manželia Sopkovci, Peter Sopko bol vtedy veľvyslancom vo Vatikáne. Napadlo im, že by radi darovali obraz Panny Márie Snežnej kostolu, do ktorého na Slovensku chodievajú. Dvorský súhlasil, považoval to za obrovskú výzvu.
„Bolo to celé veľmi komplikované, musel som to vymyslieť, ísť so skicou do Ríma, kde som sa stretol s ľuďmi, ktorí rozhodli - áno, môže to tak byť. Maľoval som ho pol roka,“ hovorí o obraze, ktorý meria 2,8 metra na výšku a široký je dva metre, lebo menší by v chráme zanikol.
Na akt slávnostného požehnania spomína s úctou. Z pápeža vraj išla energia, ktorá ho úplne sparalyzovala a nevládal ani zodvihnúť mobil a nafotiť to, ako pôvodne plánoval. A obraz? „Po tom, čo ho Svätý Otec požehnal, previezol sa do Bratislavy do kostola na Kalvárii. Ale zrejme je niekomu málo, že ho požehnal Svätý Otec - obraz po pár týždňoch odložili niekde za oltár, potom neviem kde, až ho zrazu nebolo,“ hovorí Dvorský.
Zo západu na východ
„Viem, kde je obraz dnes,“ prekvapil nás Jaroslav Dvorský. Jedného dňa mu totiž zavolal opát kláštora v Jasove pri Košiciach, cirkevným menom Ambróz. Povedal, že mu volal Oskar z kalvárie a dielo mu ponúkol. Chcel sa teda uistiť, že jeho autor s touto výmenou súhlasí.
„Nepáči sa mi to. Samotná myšlienka bola, že to má ísť do Kostola Panny Márie Snežnej,“ vysvetľuje Dvorský, ktorý nakoniec prikývol. „Ak by ten obraz mal skončiť v garáži alebo v pivnici, aby naň padal prach a plesnel tam, nech je radšej na nejakom dôstojnom mieste,“ uzatvára.
Kostol nie je stodola
Opát Kostola Panny Márie Snežnej v Bratislave, s cirkevným menom Oskar, má vo veciach jasno: po jeho nástupe na kalváriu sa kostol renovoval a on obraz nechcel. „Som rád, že si našiel dôstojné miesto v rezidencii opáta v Jasove pri Košiciach. Kostol nie je stodola, aby sa tam zhromažďovali akékoľvek prebytky bez akejkoľvek koncepcie,“ vyhlásil.
Patronát Panny Márie Snežnej je podľa neho vyjadrený v bratislavskom kostole sochou a keby tam bol ešte aj obraz, už ide o duplicitu. „Nehovoriac o tom, že je nielen z umeleckého, ale najmä z teologického hľadiska bludný, pretože ho maľoval operný spevák. Zjednodušene, Panna Mária Snežná nie je Snehulienka. Viem, že sa to môže obrátiť proti mne, ale ja hovorím na rovinu,“ uviedol opát Oskar.
FOTO bludného obrazu v GALÉRII
Samotní darcovia, manželia Sopkovci, sú osudom obrazu sklamaní. „Veľmi ma to mrzí. Darovali sme obraz v dobrej viere po dohovore s vtedajším farárom. Zdá sa mi to ako prejav neúcty. Kostol nie je vlastníctvom farára,“ povzdychla si pred nami darkyňa Elena Sopková. Vývoj udalostí ju nesmierne mrzí, ale nestráca nádej, že požehnaný obraz sa raz vráti tam, kde ho venovali.