Všeku na sumu 1 488 eur venovanú sociálne slabším rodinám žiadnu symboliku nevidí, ale svojrázne interpretovanie biblických obrazov mu problém nerobí. Šéf ĽSNS Marián Kotleba nedávno vyrukoval s teóriou, že biblické znamenie šelmy je vlastne metaforou pre čip, ktorý nám môžu do tela vložiť pomocou vakcíny. Napríklad proti koronavírusu.

„Potom bude veľmi neskoro plakať nad tým, keď si to dáte a zrazu zistíte, že niekto získava nad vami cez tú vakcínu, cez ten čip nejakú kontrolu,“ hovorí s kamennou tvárou vo svojom videu, ktoré má od polovice apríla viac ako tristotisíc pozretí. „Zjavenia Jána v Biblii jasne hovoria - kto neprijme čip, nebude môcť obchodovať, predávať, nakupovať, nebude môcť robiť v podstate nič,“ šokoval aj moderátora v diskusnej relácii. A pochválil sa súhlasom niektorých katolíckych kňazov. Nuž, zrejme len tých Kotlebových, lebo Konferencia biskupov Slovenska sa s takýmito bludmi nestotožňuje.

Tajomné tri šestky

Zalistovali sme v Biblii a naozaj sa tam v jednej kapitole o tajomnom znaku šelmy píše: „Pôsobí aj to, aby všetci, malí aj veľkí, bohatí aj chudobní, slobodní aj otroci, dali si znak na pravé ruky alebo čelá, takže nikto nemohol ani kupovať, ani predávať, kto nemal znak mena šelmy alebo číslo jej mena.“

Ak slová niekto vytrhne z kontextu a chce symboly tejto knihy interpretovať bez predchádzajúceho biblického vzdelania, môže dospieť k najbizarnejším teóriám. Znak šelmy je v základnej kresťanskej knihe vyjadrený číslom 666. Podľa Kotlebu je to obraz čipu, ktorý nám vložia do hlavy.

„Apokalyptické texty v Biblii často používajú čísla, ktoré majú symbolický význam. Napríklad číslo šelmy 666 zo Zjavenia svätého apoštola Jána sa dá interpretovať ako opak toho, čo je dokonalé. Sedmička v Biblii symbolizuje úplnosť, dokonalosť. Naopak, šestkou sa zvykne vyjadrovať to, čomu do dokonalosti niečo chýba, prípadne jej pravý opak. Trojnásobné zdôraznenie šestky teda symbolizuje plnosť nedokonalosti. Chce sa ním povedať, že šelma označená číslom 666 je len človek, a nie dokonalá bytosť, hoci sa na ňu hrá,“ vysvetlil nám hovorca Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Martin Kramara.

Priznáva, že kniha Zjavenia svätého apoštola Jána je práve pre symboliku jednou z najťažších na pochopenie. „Nemá sa vykladať doslova a fundamentalisticky, ako sa to deje napríklad vtedy, keď povieme, že znak šelmy z apokalypsy je vlastne nanočip,“ pripomína Kramara. Skôr by mohla poukazovať na to, že ľuďom, ktorí uctievajú Boha a nie svojvôľu človeka, môžu do cesty klásť spoločenské aj finančné prekážky.

Nájdu, čo im vyhovuje

V histórii sa objavilo viacero spôsobov vykladania Biblie, a teda aj spomínaného znaku šelmy.

„Historická interpretácia vidí za číslom 666 dobovú záležitosť. Hebrejskými spoluhláskami prepísaná grécka podoba mena Nero cisár dáva súčet 666, lebo písmená v hebrejčine mali priradenú aj číselnú hodnotu. Podľa tohto výkladu by text mohol odkazovať priamo na rímskeho cisára, ktorý prenasledoval kresťanov,“ vysvetľuje Kramara.

Mnohí súčasní konšpirátori sa však najčastejšie uchyľujú k prorockej interpretácii. To znamená, že v Biblii je podľa nich napísaná naša budúcnosť.

„Číslo šelmy 666 dnes niektorí ,prorocky‘ spájajú s označením webových stránok www, s čiarovými kódmi a podobne. Svoje si s ním užil aj niekdajší americký prezident Ronald Wilson Reagan. V každom zo svojich mien mal šesť písmen, takže sa stal jasným cieľom prorockých výkladov. Existujú celé zoznamy toho, s čím alebo s kým už ľudia v minulosti spájali apokalyptické čísla,“ spomína hovorca KBS.

Hľadanie skrytých významov, odhaľovanie údajných tajomstiev a svetových sprisahaní je účinný nástroj na vzbudenie pozornosti. Aj politológ Radoslav Štefančík upozorňuje, že používanie konšpiračných teórií je jednou z komunikačných stratégií extrémistov. Nuž, a Biblia je vďačnou studnicou, z ktorej môžu jedinci túžiaci po senzáciách donekonečna čerpať. Kotleba nie je výnimkou.

Zodpovednosť pred Bohom

„Konšpiračné teórie sú založené na hypotéze, že svet ovládajú ,tí zlí‘, teda oni, proti ktorým sa musíme ,my‘, tí dobrí, postaviť a brániť. Túto dichotomickú logiku v zmysle priateľ verzus nepriateľ používajú slovenskí extrémisti aj pri komunikácii iných tém, či už vo vzťahu k národu, k Európskej únii, migrantom, alebo sexuálnym menšinám,“ reaguje  politológ.

Pripomenie, že cieľom extrémistov je vyvolať obavy a posilniť tak vlastnú mocenskú pozíciu.

„Tu sa dostávame k strachu, mimoriadne dôležitej emócii, ktorú využívajú v komunikácii veľmi často a zdá sa, že aj úspešne. Už v antickom Grécku sa totiž vedelo, že popri túžbe po moci je to práve strach, ktorý dokáže motivovať ľudí spoločensky konať,“ upozorňuje  Štefančík.

Práve v tom tkvie nebezpečenstvo podobných konšpirácií, ako sú Kotlebove.

„Niekto si poťuká po čele a mávne rukou. Mnohí mu však dajú za pravdu,“ pripomína. A tak sa môže stať, že ľudia povzbudení balamutením extrémistov začnú zo strachu odmietať pomoc a liečbu.

„Ak niektorí katolícki kňazi skutočne šíria interpretáciu čísla šelmy zo Zjavenia svätého Jána ako varovanie pred očkovaním a zavádzaním nanočipov, tak je to poľutovaniahodné. Naznačuje to, žiaľ, medzery v ich vzdelaní,“ hovorí Kramara.

Zdôrazňuje, že tieto nezmysly môžu spôsobiť aj ďalší vážny problém.

„Ak sa totiž vedcom podarí vyvinúť vakcínu na zastavenie šírenia koronavírusu, ale samozvaní ,vykladači‘ Písma vyvolajú v ľuďoch strach z jej použitia šírením bludov a konšpirácií, ponesú pred Bohom zodpovednosť za ohrozenie ľudských životov. To nech si poriadne uvedomí každý z nich,“ dodáva hovorca KBS. 

Landov Lucifer

Kontroverzný český spevák si nikdy nedával servítku pred ústa. Hoci Daniel Landa sa od svojej skinheadskej minulosti, keď pôsobil v pravicovo orientovanej kapele Orlík, dištancuje, niečo z extrémistickej rétoriky mu zostalo. A dokáže strhnúť davy aj známe osobnosti. Veď členmi jeho niekdajšieho rádu Ordo Lumen Templ bol aj herec Ondřej Vetchý, bývalý šéf policajnej protidrogovej jednotky Jiří Komorous i zopár politikov.

Spevák dodnes cez hudbu zvestuje svoje videnie sveta. Pred mesiacom zverejnil pieseň Ukolébavka, ktorú si s chuťou môže doma púšťať aj Marian Kotleba. „Budeš mít krásný nový čip / a zdědíš po mě obří dluh. / Na každém rohu z kamer bude zhlížet bůh / každý tvý slovo bude bráno, nahráno a uchováno./ Kdyby snad náhodou.“

Celý text je vlastne dystópia, fiktívna predstava spoločnosti utláčanej politickým systémom. „Budeš jen číslo a to bude fér / určí ho program Lucifer,“ spieva Landa a niekoľko slovenských fanúšikov mu na YouTube v komentároch obdivne pritakáva.