Tip na článok
Bonviván Mác: Jeho zamestnanci nemajú čo jesť, jeden spáchal samovraždu pre meškajúce výplaty, no on posiela dcéru študovať do Švajčiarska a jazdí na Ferrari.

Ľudia v dubnickej fabrike nedostávajú výplaty, jej manažér sa vozí v luxusných autách

Hrozí fabrike blízkej podnikateľovi Mácovi, ktorý sa rád vozí na Ferrari a iných luxusných autách, konkurz? V apríli ľudia nemali zaplatené ani decembrové výplaty. Poniektorí už nemali ani na jedlo, nemali z čoho zaplatiť deťom cestu do školy.

Galéria k článku (3 fotografie )
Bonviván: Jeho zamestnanci nemajú čo jesť, jeden spáchal samovraždu pre meškajúce výplaty, no on posiela dcéru študovať do Švajčiarska a jazdí na Ferrari.
História sa opakuje: Mácovi zamestnanci štrajkovali pre nevyplatené mzdy už pred dvomi rokmi. Teraz znovu.
Dobré kontakty: Do fabriky prišiel na otvorenie výroby železničných podvozkov pre širokorozchodnú trať aj slovenský veľvyslanec v Moskve Jozef Migaš. Z biznisu zatiaľ nič nie je.

Státisíce eur dlhov, exekúcie, štrajkujúci zamestnanci a dva návrhy na vyhlásenie konkurzu. Takto vyzerala situácia v Dubnickom Metalurgickom Kombináte (DMK) v Dubnici nad Váhom.

Ešte donedávna sa pritom jeho projektový manažér, kontroverzný excentrický milovník luxusu a podnikateľ Juraj Mác, zastrájal, že jeho výrobky poputujú na ruský trh.

Plány sa však nerealizovali. Zamestnanci išli pre nevyplatené mzdy do štrajku. Jeden z odborárov a jedna zo zdravotných poisťovní podali preto na súd návrh na vyhlásenie konkurzu.

DMK navyše dlhuje viac ako 331-tisíc eur za nezaplatené odvody do Sociálnej poisťovne. Projektový manažér Juraj Mác však tvrdí, že všetko je v najlepšom poriadku. Pod hrozbou konkurzu dokonca začal vyplácať niektoré dlhy.

Bez peňazí

„V apríli ľudia nemali zaplatené ani decembrové výplaty. Poniektorí už nemali ani na jedlo, nemali z čoho zaplatiť deťom cestu do školy, dokonca nemali ani na cestovné do práce. Brali si úvery a čakali, kedy im podnik vyplatí mzdy. Nie je to prvá takáto situácia. Už pred dvomi rokmi v apríli bol v Dubnici ostrý štrajk,“ vysvetľuje bývalý šéf závodných odborov Ján Jurik.

V apríli 2012 ešte eseročka Dubnický Metalurgický Kombinát neexistovala. V priestoroch terajšieho kombinátu vyrábala hutnícky tovar spoločnosť Metalurg Steel. Jej konateľ a generálny riaditeľ Juraj Mác vtedy štrajkujúcim zamestnancom nasľuboval lepšiu budúcnosť a naštartovanie výroby.

Súčasťou riešenia bol zrejme aj prevod krachujúcej firmy s vyše miliónovými dlžobami voči zamestnancom aj štátu na bieleho koňa konkurznej mafie Francúza Sébastiena Mocciho a jej papierové presťahovanie do rozbitej chaty na Okružnej ulici v Modre-Harmónii. Na tomto cintoríne skrachovaných firiem sa stretol Metalurg Steel spolu s HF Steel, ktorý vlastnil aj premiérov brat Ladislav Fico.

V máji 2012 začal vyrábať Dubnický Metalurgický Kombinát. V tých istých priestoroch, de facto s tými istými zamestnancami - iba Juraj Mác už nebol štatutár, ale projektový manažér. Spoločníkmi sú dodnes dve cyperské firmy, štatutárom mladý muž z Trenčianskej Teplej Michal Petríček.

Mác sa zatiaľ prezentoval ako filantrop a milovník umenia, organizoval sochárske sympóziá, vozil sa v drahých autách, ako napríklad v Mercedese CLS 350, Range Roveri, vo Volve V70, v Scuderii Ferrari či Ferrari 612. Z neznámych dôvodov mu jedno z áut koncom roka 2013 zhorelo do tla.

Za necelé dva roky fungovania sa však aj DMK pomaly dostal do podobnej situácie ako jeho predchodca Metalurg Steel. Ľudia ostali bez výplat. Vedenie firmy oficiálne tvrdilo, že problémy súvisia so situáciou v Rusku a na Ukrajine. A tak začiatkom apríla opäť vstúpili zamestnanci do ostrého štrajku.

„Vybavili sme 85 odborárov, ktorí si prišli vypýtať potrebné dokumenty, aby mohli požiadať o výplatu dlžných miezd z garančného fondu od Sociálnej poisťovne,“ opisuje situáciu súčasná šéfka odborov v DMK Ľuba Backová. Podľa nej podnik nemal prácu pre 110 zamestnancov, lebo sa nepodarilo zabezpečiť železničný program pre Ukrajinu a Rusko.

„Požiadavka na okamžité uhradenie všetkých záväzkov spoločnosti voči zamestnancom je nereálna, keďže spoločnosť má momentálne limitovaný príjem vzhľadom na situáciu na trhoch,“ napísal v liste médiám konateľ Petríček. Výplaty za jeden chýbajúci mesiac nemalo uhradených 65 percent zamestnancov, mzdy za druhý mesiac nedostal vyplatené nikto.

„Firma má aj exekúciu od mesta Dubnica nad Váhom, exekútor obstavil účty, pretože nemajú uhradenú daň z nehnuteľnosti. Rovnako je uvalené záložné právo z banky aj na vklady oboch cyperských spoločníkov,“ vymenúva odborárka Backová zoznam záväzkov.

K nim sa pridáva aj nový dlh v Sociálnej poisťovni. Ten dosahuje astronomických 331 654 eur. Viac ako 27-tisíc eur dlhoval DMK aj zdravotnej poisťovni Dôvera. Tá doposiaľ nemá uhradený ani celý dlh od bývalej Mácovej firmy Metalurg Steel, ktorý dosahoval 107-tisíc eur.

„Dňa 10. apríla sme na príslušnom súde podali návrh na vyhlásenie konkurzného konania,“ potvrdil hovorca ZP Dôvera Branislav Cehlárik. Návrh na konkurz podal aj jeden z odborárov. O vyjadrenie sme požiadali tiež Juraja Máca, ktorý napriek tomu, že nie je konateľom, má o dianí vo firme dokonalý prehľad.

Podľa neho má DMK násobne väčšie pohľadávky ako záväzky, a preto neexistuje dôvod na vyhlásenie konkurzu. Predstavitelia firmy vraj neustále rokujú aj so Sociálnou poisťovňou o splátkovom kalendári.

„Jeden zo zamestnancov našiel východisko z beznádeje a siahol si na život. Keď pozostalí išli vybavovať vdovské a sirotské dôchodky, dozvedeli sa, že firma za svojich zamestnancov neodvádzala povinné odvody,“ opisuje situáciu niekdajší odborár Ján Jurik. Mác tvrdí, že firma každý mesiac žiada o vrátenie dane z pridanej hodnoty v sume stotisíc eur.

„Ak by si ju dokázala štátna správa započítať, tak náš záväzok voči Sociálnej poisťovni je na úrovni nula,“ píše Juraj Mác a ubezpečuje, že vyplatia aj záväzky mestu.

Podľa jeho tvrdenia už neexistuje ani dlh ZP Dôvera, uhradil ho údajne v utorok pred veľkonočnými sviatkami. Mimoriadne presné boli aj informácie projektového manažéra o osudoch podaných návrhov na konkurz na Krajskom súde v Trenčíne.

„Návrh, ktorý pripravil OZ KOVO a podal ho zamestnanec Ľ. K., nemá zaplatený súdny poplatok, čiže súd sa ním nemôže zaoberať. Návrh, ktorý podala ZP Dôvera z dôvodu nevyplatenia poistného, je bezpredmetný, lebo záväzok bol vysporiadaný,“ napísal Mác.

Zrejme ešte nemal informáciu, ktorú sme dostali od Sociálnej poisťovne. Tá totiž podala návrh na konkurz. Bez ohľadu na jeho náhle vyplatené podlžnosti však vyhliadky ľudí v Dubnici sú neisté.

Z kontraktu na výrobu podvozkov v hodnote desať miliónov eur pre Krjukovskij vagonostrojiteľnyj zavod v Kremenčugu zatiaľ nič nie je. Napätá politická situácia na Ukrajine a v Rusku by však rozhodne nemala poskytovať alibi pre dlžníkov, ktorí neplatia zamestnancom a neodvádzajú odvody - pretože výpadok v systéme potom musia zaplatiť všetci daňovníci.

VIDEO Plus 7 Dní