Reklama

Matovičova manželka Pavlína naštartovala miliónovú výstavbu: Z čoho ju financuje, nie je jasné

×
Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Developerka Pavlínka: Matovičova manželka rozbehla stavebné práce, jej firma je pritom v strate
    Zdroj: Anna Mogilevskaia
    Reklama

    Anna Mogilevskaia

    Trh s nehnuteľnosťami prežíva zložité obdobie, no manželka Igora Matoviča rozbehla masívnu výstavbu.

    Ruch pred chátrajúcou budovou bývalej ubytovne na Zelenečskej ulici v Trnave sme si všimli ešte v júli. Komunistickú stavbu vlastní firma Hotel Trnavan, jej jedinou vlastníčkou a konateľkou je Pavlína Matovičová. Eseročka sa podľa zverejnených informácií zaoberá stavebníctvom, no od roku 2017, keď ju manželka šéfa OĽaNO prebrala od pôvodných majiteľov, nepostavila nič. To je už minulosť a do práce sa pustila vo veľkom štýle. Odborník však krúti hlavou a spochybňuje úspešné dokončenie projektu.

    Čakala roky

    Budovu hotela Trnavan Matovičova manželka odkúpila v roku 2017 za vyše dvoch miliónov eur. Za túto cenu dostala okrem 11-podlažného domu platné stavebné povolenie na prestavbu ubytovne na bytový dom. Takmer päť rokov sa stav bývalého internátu len zhoršoval a šéf OĽaNO tvrdil, že na rekonštrukciu má peniaze, ale nemá čas. Odkazoval, ako sa projektu bude venovať, keď odíde z politiky.

    Pavlínkina firma však začala konať skôr a pôvodný zámer rekonštrukcie rozšírila o ďalší bytový dom hneď vedľa. Mesto žiadala o zmenu územného plánu, tá by firme umožnila postaviť až 180 bytov namiesto pôvodných 137. Odbor územného rozvoja a koncepcií mesta neodporúčal zmenu schváliť, rovnako reagovala aj stavebná komisia. „Zámerom mesta je zvyšovanie plôch zelene na obyvateľa a nie opačne. Projekt zároveň zvyšuje počet bytov nad stanovený limit v regulatívoch územného plánu,“ vysvetľovali nesúhlas odborníci. Koncom roka 2019 zmenu odmietli aj poslanci mestského zastupiteľstva Trnavy.

    Náročné práce

    V platnosti však zostalo pôvodné stavebné povolenie, na základe ktorého v zanedbanom areáli komunistickej ubytovne môže vzniknúť 137 nových bytov, väčšinou jednoizbových. Plochu by mali mať o niečo menej ako 33 štvorcových metrov. „Byty budú vyhotovené tak, aby spĺňali kritériá na kvalitné bývanie v oblasti akustiky, svetlotechniky a vybavenosti,“ uvádza sa v popise projektu. Ako sa ďalej píše v stavebnom povolení, ktoré máme k dispozícii, v suteréne budú situované sklady pre byty, elektrická rozvodňa a jestvujúca výmenníková stanica tepla, z ktorej je zabezpečené vykurovanie objektu.

    Zdroj: MATEJ KALINA

    Budovu hotela Trnavan Matovičova manželka odkúpila v roku 2017 za vyše dvoch miliónov eur.

    Na prízemí majú vzniknúť dve jednotky na prechodné ubytovanie, priestory na relaxáciu a oddych s hygienickým zázemím, napríklad fitnescentrum, ale aj sklady. V pravej časti prízemia je naplánovaná vstupná hala, spoločenská a klubová miestnosť s minibarom a s prí­slušným zázemím. Na vyšších podlažiach budú z ubytovacích jednotiek bytové jednotky na prechodné a trvalé bývanie a na desiatom podlaží zostanú zachované priestory na prenájom.

    Nutná bude prestavba interiérov a  vyžiada si vybúranie stredovej priečky, rozšírenie kúpeľne a vybudovanie akustickej steny medzi bytmi a na chodbách. Stavebné úpravy tiež zahŕňajú kompletnú výmenu okien a dverí, zateplenie obvodového a strešného plášťa, inštaláciu nových rozvodov vody a kanalizácie. Pre nových obyvateľov má pred domom vzniknúť detské ihrisko, počíta sa s osadením zelene a revitalizáciou okolia objektu.

    Ako sme zistili, stavebné povolenie na tieto práce platí len do mája 2023, preto sa s výstavbou manželka ministra financií zrejme ponáhľa. A to napriek varovaniam odborníkov, ktorí so stavebnými prácami odporúčajú počkať. Dôvodom je prudký nárast cien materiálov a neistota panujúca na realitnom trhu.

    Zarobí majland?

    Zrekonštruovať staršiu budovu a v takom rozsahu vôbec nie je ľahká úloha, naznačuje náš zdroj z developerského prostredia v Trnave. Podnikateľ nám poskytol stanovisko s podmienkou zachovania jeho anonymity.  Podľa neho si podobný projekt vyžaduje vysoké investície. V prípade 11-poschodovej budovy v zanedbanom stave môžu prekročiť šesť miliónov eur. „Ceny neustále stúpajú, táto suma je dolná hranica,“ tvrdí.

    Z akých zdrojov to plánuje Matovičova polovička financovať, nie je jasné. Na naše otázky do uzávierky nereagovala. Jej firma totiž za päť rokov uvádza stratu vo výške 166-tisíc eur. Podľa Finstatu sa môže jej eseročka pochváliť kapitálovými fondmi v hodnote dva milióny eur, no ani táto suma podľa developera nestačí na dokončenie prác. Financovať rekonštrukciu je často možné za peniaze získané predpredajom bytov, ale je to rizikové. „Keď si v tomto období starostlivo nezazmluvní dodávateľov, na ktorých sa môže spoľahnúť, že dodržia ceny, tak má problém,“ vysvetľuje zdroj. Spochybňuje, že stavebná firma bez skúsenosti takýchto partnerov má.

    Ak by manželka expremiéra dotiahla projekt do úspešného konca, dokončený dom by Trnavčanom ponúkol 137 bytov s priemernou plochou 33 štvorcových metrov. „Myslím si, že v tej lokalite, kde sa ubytovňa nachádza, sa predajná cena hotových bytov dnes pohybuje od tritisíc do najviac tri a pol tisíca za štvorcový meter,“ tvrdí stavbár z Trnavy. Predaj všetkých bytov by tak mohol pripísať na firemný účet 15 až 17 miliónov eur, čo po odrátaní ceny rekonštrukcie naznačuje zisk okolo 10 miliónov eur. Taký je odhad odborníka z realitného trhu.

    Či sa rodinná kasa Matovičovcov nabalí, ukáže až čas. Podľa miestnych obyvateľov má stavebné práce zastrešovať sám minister financií. S jeho štýlom riadenia je výsledok celého projektu viac ako otázny, rozmýšľa náš respondent, ktorý požiadal o anonymitu. „Keď v tejto sfére nepôsobíte a nepoznáte nuansy toho, tak to nedokážete urobiť tak ako konkurencia, ktorá má za sebou iks takýchto stavieb. Myslím tým aj postup prác, manažment tendrov a vedieť, na koho sa možno spoľahnúť, čo sa týka dodávateľov,“ vysvetľuje. Podľa neho môže byť práve to najväčší problém nováčika na trhu. Svedčí o tom aj termín, v ktorom sa práce naštartovali, teda počas rastúcej inflácie a hroziacej ekonomickej krízy.

    Fotografie z výstavby nájdete v galérii