Aby nebolo amaterizmu a netransparentnosti predošlého vedenia ministerstva vnútra, mohli dnes záchranné zložky mať osem nových vrtuľníkov, vyhlásil minister vnútra Roman Mikulec ešte vlani v apríli. Nemajú ich ani dnes a vedenie rezortu doteraz nevyhlásilo riadnu súťaž na nákup. Medzičasom však Mikulec obstaral objednávku dvoch vrtuľníkov, a to za desiatky miliónov. Bez tendra.

Nenakupovali

Letka ministerstva vnútra dnes disponuje dvoma vrtuľníkmi typu Mi-17 ruskej výroby a jedným kanadsko-americkým vrtuľníkom Bell-429. Využívajú ich hasiči, záchranári aj policajti. Primárne sú určené na prácu a pátranie v náročnom teréne. Jeden z ruských vrtuľníkov však už nelieta a oprava nie je možná. Náhradne diely a servis totiž treba zaobstarať od výrobcu, čo od začiatku vojny na Ukrajine a sprísnenia protiruských sankcií nie je možné. Letka tak fakticky disponuje len dvoma strojmi. Podľa vlastného dlhodobého plánu by ich mala mať päť.

Roman Mikulec o probléme vedel už dávnejšie a ešte v roku 2020 avizoval vyhlásiť verejnú súťaž na nákup strojov. Takmer dva roky sa nič nedialo a zmena prišla až v apríli tohto roka. Šéf rezortu vnútra do vlády predložil návrh o nákupe dvoch starších vrtuľníkov od súkromných firiem za vyše 29 miliónov eur. Zákazka sa pritom mala realizovať bez verejnej súťaže, v priamom rokovacom konaní. Ministerstvo teda priamo kontaktovalo predávajúcich a dohodlo s nimi zmluvné podmienky.

Talianske stroje

Nahradiť ruské Mi majú podľa medializovaných informácií dva vrtuľníky od talianskeho výrobcu Leonardo - AW189 a AW139. Prvý bol vyrobený v roku 2016, s doterajším náletom 876 letových hodín. Švajčiarska firma Helipool GmbH predáva stroj za 10,5 milióna eur, ďalšie dva a pol milióna eur rezort zaplatí za dodatočné zariadenia, ich inštaláciu a úpravy. Druhý vrtuľník AW 139 z roku 2021 je v stave nového stroja, má nalietaných len 15 hodín. Podľa dokladov bude vybavený pátracími svetlometmi a zlaňovacím systémom. Dodáva ho britská firma Castle Air LTD takmer za 14,5 milióna eur.

Nahradiť ruské Mi majú dva vrtuľníky od talianskeho výrobcu Leonardo - AW189 a AW139.
Zdroj: Helipool GmbH

Za tento nákup si Mikulec zlizol kritiku zo strany odborníkov. Podľa nich rezort nezmyselne rozširuje typový rad vrtuľníkov. V letke bude mať stroje od troch rôznych výrobcov, čo komplikuje servis a údržbu flotily. Dekan leteckej fakulty Peter Korba v tom problém nevidí. „Vrtuľníky Leonardo, ako aj všetky ostatné vrtuľníky nie ruskej výroby majú najväčšiu výhodu v spôsobe údržby leteckej techniky a dostupnosti náhradných dielov,“ povedal pre náš týždenník s tým, že zazmluvené stroje nemajú alternatívu u konkurentov. „V budúcnosti bude pravdepodobne alternatívou Bell-525, ktorý však zatiaľ nie je v prostredí EASA certifikovaný pre jednopilotnú prevádzku,“ dodal. 

Nákup stopli

Mikulcov návrh, hoci bol kritizovaný za netransparentný vyber predajcov, vláda napokon schválila. Ministerstvo vnútra sa obhajuje tým, že náhradu za ruské vrtuľníky treba zabezpečiť okamžite. „Verejná súťaž na podobný predmet zákazky by trvala odhadom minimálne 12 mesiacov. Dodávka vrtuľníkov tejto kategórie trvá štandardne 24 mesiacov,“ uviedla pre PLUS 7 DNÍ hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová s tým, že v prípade okamžitého vyhlásenia verejnej súťaže ostanú hasiči, policajti a horská služba minimálne tri roky bez náhrady za ruské vrtuľníky. S postupom vlády a ministerstva sa nestotožnil Úrad pre verejne obstarávanie (ÚVO).

Článok pokračuje na ďalšej strane