Tip na článok
Generácia Y si uvedomuje svoju profesijnú hodnotu. Žiadajú od zamestnávateľov benefity.

Mladá pracovná sila: Mileniáli za pár „šupov“ od deviatej do piatej robiť nebudú

Generácia Y si uvedomuje svoju profesijnú hodnotu. Žiadajú od zamestnávateľov benefity.

„Generácia Y tvorí na trhu práce stále dôležitejšiu skupinu zamestnancov. Mileniáli, ako ich inak nazývame, prinášajú v porovnaní s predošlými generáciami nové prístupy k práci, ale zároveň aj nové požiadavky. Ukazuje sa, že títo zamestnanci vyžadujú v prvom rade voľnosť,“ hovorí PR manažérka Profesia.sk Nikola Richterová.

Ide o generáciu narodenú v rokoch 1980 až 1995, ktorá „žije v digitálnej spoločnosti, v možnostiach všadeprítomného internetu a výdobytkov moderných informačných technológií,“ vysvetlil vlani v rozhovore pre PLUS 7 DNÍ sociológ z Katedry sociológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského Roman Džambazovič.

„Generácia Y je definovaná ako miléniová generácia. U nás je špecifická situácia v tom, že mládež je usadená do určitých kultúrnych, politických aj ekonomických podmienok. Do roku 1990 tu možno hovoriť z tohto hľadiska o úplne inej spoločnosti. Je to prvá generácia, ktorá zažila vymoženosti slobodného sveta, dospievali v období voľnosti a slobody,“ uviedol Džambazovič. A presne to žiadajú aj v pracovných podmienkach.

Zamestnanci s rokom narodenie 1980 až 1995 budú onedlho tvoriť najpodstatnejšiu časť pracovnej sily na trhu práce. Firmy zaujíma, aké majú pracovné požiadavky. Z výsledkov Paylab Dara Research vyplýva, že nároky týchto zamestnancov sa na Slovensku s ponukou zamestnávateľov nezhodujú.

Miera voľnosti

Podľa Richterovej, súčasná generácia mladých ľudí oceňuje, ak má možnosť spolurozhodovať o tom, ako si naplánovať prácu tak, aby popri nej stíhala aj súkromné aktivity. „Flexibilný pracovný čas vnímajú ako prejavenú dôveru zamestnávateľa.“ V TOP trojke benefitov, čiže nefinančných odmien, sú ešte dovolenka navyše a práca z domu. Všetky súvisia s väčšou voľnosťou zamestnancov.

Lenže to, čo by chceli zamestnanci-mileniáli sa s firemnou politikou často nezhoduje, vyplýva z údajov mzdového portálu Platy.sk. Najčastejšie si musia vystačiť s firemnými akciami, kávou či inými nápojmi zadarmo, flexibilným časom, mobilom či notebookom na súkromné účely. „Hoci prispôsobovanie prichádza pomaly, treba dodať, že práve ponuka benefitov, o ktorú mileniáli prejavujú záujem, postupne rastie,“ uvádza Richterová.

Najatraktívnejšie benefity pre mileniálov.
Najatraktívnejšie benefity pre mileniálov.
Platy.sk

Vzdelávanie a relax

Príspevky zamestnávateľa by mali ísť podľa tejto skupiny zamestnancov jednoznačne do vzdelávania. To jazykové by prijalo 46 % zamestnancov generácie Y. Po 33 percent by chcelo odborné vzdelávanie, ale aj relax v podobe masáží a wellness.

Na aké aktivity by mal finančne prispievať zamestnávateľ podľa mileniálov?
Na aké aktivity by mal finančne prispievať zamestnávateľ podľa mileniálov?
Platy.sk

Férové odmeňovanie? Čo to je?

„Z prieskumu vyplynulo, že mileniálom na pracoviskách najviac chýba férové odmeňovanie a možnosť osobného a profesionálneho rastu. Firmy, ktoré chcú byť atraktívnym zamestnávateľom pre túto cieľovú skupinu, by mali svoj odmeňovací systém v prvom rade stransparentniť a jasne komunikovať.  V plate a v prístupe ku kariérnemu rastu by nemali figurovať žiadne diskriminačné praktiky,“ povedala Richterová.

Čo chýba zamestnávateľom podľa mileniálov?
Čo chýba zamestnávateľom podľa mileniálov?
Platy.sk

„Veľké problémy vidia mileniáli vo firmách na Slovensku aj v zbytočnom strese na pracovisku, striktnom pracovnom čase, malom priestore na vzdelávanie, či obmedzenom prístupe k zdravému stravovaniu,“ uzatvára.

VIDEO Plus 7 Dní