„Generácia Y tvorí na trhu práce stále dôležitejšiu skupinu zamestnancov. Mileniáli, ako ich inak nazývame, prinášajú v porovnaní s predošlými generáciami nové prístupy k práci, ale zároveň aj nové požiadavky. Ukazuje sa, že títo zamestnanci vyžadujú v prvom rade voľnosť,“ hovorí PR manažérka Profesia.sk Nikola Richterová.

Ide o generáciu narodenú v rokoch 1980 až 1995, ktorá „žije v digitálnej spoločnosti, v možnostiach všadeprítomného internetu a výdobytkov moderných informačných technológií,“ vysvetlil vlani v rozhovore pre PLUS 7 DNÍ sociológ z Katedry sociológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského Roman Džambazovič.

„Generácia Y je definovaná ako miléniová generácia. U nás je špecifická situácia v tom, že mládež je usadená do určitých kultúrnych, politických aj ekonomických podmienok. Do roku 1990 tu možno hovoriť z tohto hľadiska o úplne inej spoločnosti. Je to prvá generácia, ktorá zažila vymoženosti slobodného sveta, dospievali v období voľnosti a slobody,“ uviedol Džambazovič. A presne to žiadajú aj v pracovných podmienkach.

Zamestnanci s rokom narodenie 1980 až 1995 budú onedlho tvoriť najpodstatnejšiu časť pracovnej sily na trhu práce. Firmy zaujíma, aké majú pracovné požiadavky. Z výsledkov Paylab Dara Research vyplýva, že nároky týchto zamestnancov sa na Slovensku s ponukou zamestnávateľov nezhodujú.

Miera voľnosti

Podľa Richterovej, súčasná generácia mladých ľudí oceňuje, ak má možnosť spolurozhodovať o tom, ako si naplánovať prácu tak, aby popri nej stíhala aj súkromné aktivity. „Flexibilný pracovný čas vnímajú ako prejavenú dôveru zamestnávateľa.“ V TOP trojke benefitov, čiže nefinančných odmien, sú ešte dovolenka navyše a práca z domu. Všetky súvisia s väčšou voľnosťou zamestnancov.

Lenže to, čo by chceli zamestnanci-mileniáli sa s firemnou politikou často nezhoduje, vyplýva z údajov mzdového portálu Platy.sk. Najčastejšie si musia vystačiť s firemnými akciami, kávou či inými nápojmi zadarmo, flexibilným časom, mobilom či notebookom na súkromné účely. „Hoci prispôsobovanie prichádza pomaly, treba dodať, že práve ponuka benefitov, o ktorú mileniáli prejavujú záujem, postupne rastie,“ uvádza Richterová.

Najatraktívnejšie benefity pre mileniálov.
Najatraktívnejšie benefity pre mileniálov.
Zdroj: Platy.sk

Vzdelávanie a relax

Príspevky zamestnávateľa by mali ísť podľa tejto skupiny zamestnancov jednoznačne do vzdelávania. To jazykové by prijalo 46 % zamestnancov generácie Y. Po 33 percent by chcelo odborné vzdelávanie, ale aj relax v podobe masáží a wellness.

Na aké aktivity by mal finančne prispievať zamestnávateľ podľa mileniálov?
Na aké aktivity by mal finančne prispievať zamestnávateľ podľa mileniálov?
Zdroj: Platy.sk

Férové odmeňovanie? Čo to je?

„Z prieskumu vyplynulo, že mileniálom na pracoviskách najviac chýba férové odmeňovanie a možnosť osobného a profesionálneho rastu. Firmy, ktoré chcú byť atraktívnym zamestnávateľom pre túto cieľovú skupinu, by mali svoj odmeňovací systém v prvom rade stransparentniť a jasne komunikovať.  V plate a v prístupe ku kariérnemu rastu by nemali figurovať žiadne diskriminačné praktiky,“ povedala Richterová.

Čo chýba zamestnávateľom podľa mileniálov?
Čo chýba zamestnávateľom podľa mileniálov?
Zdroj: Platy.sk

„Veľké problémy vidia mileniáli vo firmách na Slovensku aj v zbytočnom strese na pracovisku, striktnom pracovnom čase, malom priestore na vzdelávanie, či obmedzenom prístupe k zdravému stravovaniu,“ uzatvára.