Stoja mrzutí na zastávkach, lebo nevedia, či autobusy pôjdu podľa plánu. Už skoro tri týždne trápi ľudí v Bratislavskom kraji cestovanie. Po verejnej súťaži o nového dopravcu to výherca nezvládol, vypadla asi tretina spojov. Prvý deň sa ľudia rozčuľovali,  márne čakajúc na autobusy. Ak mali šťastie, zviezli ich susedia alebo úplne neznámi dobrodinci, ktorí sa o problémoch dozvedeli napríklad z rádia. No hoci mnohí hromžia, že kraj nemal dopravcu vymieňať, realita je o niečo zložitejšia. Čo sa vlastne stalo a kedy sa situácia znormalizuje?

Radšej vlakom

Je neskoré stredajšie popoludnie a na zastávkach pri Troch vežiach na Bajkalskej ulici v Bratislave stojí poznateľne menej ľudí ako bežne.

„Ten prvý deň som meškal do školy. Našťastie vedeli, čo sa stalo, a nemal som problém. Odvtedy však radšej jazdím vlakom,“ hovorí stredoškolák Samuel (17), ktorý dochádza zo Svätého Jura. Autobus volí skôr popoludní. Na našu otázku, či sa situácia medzičasom zlepšila, krúti hlavou: „Niekedy tu stojím aj hodinu.“

„Nič sa nezlepšilo. Ráno radšej chodím vlakom. Prvý deň som čakala na autobus viac ako pol hodiny a keď prišiel, bol úplne plný,“ hovorí nahnevane Katarína (54) z Pezinka. Aj vlak je pre ňu komplikácia. Zo sídliska jej nejde na vlakovú stanicu žiaden spoj, pol hodiny musí ísť peši. Teraz v zime to nie je ráno žiadna zábava. Podobne ako Samuel chodí autobusom naspäť domov. „Dnes som musela ísť opäť o hodinu neskôr, lebo zrušili spoj, ktorým som cestovala. Vypadávajú aj ranné spoje. Ľudia asi majú do roboty na šiestu doletieť a poobede takisto. Keby nejazdili trnavské autobusy, tak neviem,“ hnevá sa.

Katastrofa

Problémy s prímestskou dopravou sa začali hneď pri nástupe víťaza súťaže, spoločnosti Arriva. „Dôvodom má byť nedostatok šoférov, pandémia, karanténa, ale aj nechuť pôvodných vodičov prejsť k novému dopravcovi,“ informoval obyvateľov kraja župan Juraj Droba. Ľudia sa nestihli na výpadky spojov pripraviť, kolaps ich poriadne zasiahol. Sťažnosti na sociálnych sieťach sa len tak sypali. „Akože Senec a Pezinok sú od macochy? Viete, koľko problémov spôsobujete? Deti nemôžu ísť normálne do školy, na krúžky. Vivat, Arriva! Ľudia, presadnite z áut do hromadnej dopravy. Nie, vraciame sa do auta,“ sťažovala sa jedna z obyvateliek.

„Neobslúžili ste ani jediný spoj, ktorým sa deti môžu dostať do školy z Limbachu do Pezinka. Viezla som niekoľko detí, ktoré stáli na zastávke bezradne, lebo ich rodičia boli už v práci, a im mal ísť najbližší spoj o 10.00! Ale ten o 7.18 vypraviť neviete,“ hnevala sa ďalšia komentujúca.

Ľudia dávali najavo svoj hnev a vinili Bratislavský samosprávny kraj za to, že súťažou odišla dobre zabehnutá firma, na ktorú boli zvyknutí. Nešlo však o svojvôľu vedenia, podobným problémom budú čeliť onedlho ďalšie kraje.

Všetko sa začalo ešte v hlbokých 90. rokoch, keď došlo k privatizácii prímestskej dopravy. Po celom Slovensku vzniklo niekoľko spoločností, ktoré dopravu zabezpečovali. A keďže šéfovia krajov si boli vedomí problémov spojených s výmenou dopravcu, výber bežal obvykle napriamo a bez veľkých súťaží. Uťala to až smernica Európskej únie z roku 2019, ktorá prikazuje organizovať súťaže. A keďže zmluva spoločnosti Slovak Lines a Bratislavského kraja sa končila 14. novembra tohto roku, kraj musel zorganizovať súťaž na dopravcu. Ako tvrdia predstavitelia župy, spravili ju s veľkým predstihom. No ani to nepomohlo.

Námietka za námietkou

Po súťaži zahltenej námietkami, ktoré vždy musel preveriť Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), mala Arriva na prípravu miesto pol roka len dva mesiace. V súťaži boli tri firmy a niektoré námietky boli vskutku zvláštne. Pre zaujímavosť, tu sú dve z nich: Bratislavský samosprávny kraj môže skončiť v nútenej správe, čo kladie na dopravcu neúmerné riziko, alebo dopravou môžu jazdiť čierni pasažieri, čo opäť kladie na dopravcu obrovské riziko. V oboch prípadoch prišla s námietkou požiadavka, že súťaž musí byť zrušená. Námietka prišla aj proti vyhodnoteniu verejnej súťaže. Reagovať musel kraj aj ÚVO, ktorý má svoje lehoty. To všetko odsúvalo podpísanie zmluvy až na september, teda dva mesiace pred nástupom nového dopravcu.

Málo vodičov

Problémom sa nakoniec stal nedostatok vodičov. Víťaz súťaže sa totiž spoliehal na to, že prevezme vodičov porazeného Slovak Lines.

„Pre lepšiu predstavu čitateľov uvediem, že pôvodne sa počítalo so šiestimi mesiacmi na výmenu dopravcu a spustenie služby pre víťazného uchádzača, napokon sme mali iba päť týždňov. Napriek extrémne krátkemu času, ktorý sme mali od finálneho rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie a podpisu zmluvy na spustenie prevádzky, sme splnili všetky technické podmienky tendra vrátane zabezpečenia dostatočného počtu moderných autobusov a zázemia pre vodičov. Zostávalo zabezpečiť ľudí - najmä vodičov. Na základe našich skúseností zo zahraničia, kde sú výmeny dopravcov po verejných súťažiach úplne bežné a rovnako bežné je aj to, že väčšina zamestnancov pôvodného dopravcu pokračuje v poskytovaní služieb cestujúcim u nového dopravcu, sme boli pripravení zamestnať väčšinu asi z 370 vodičov pôvodného dopravcu,“ vraví generálny riaditeľ Arrivy László Ivan. Ako tvrdí, ponúkali im porovnateľné alebo lepšie platové a pracovné podmienky. „Podľa informácií, ktoré máme, sa časť z nich rozhodla ísť do dôchodku a časť na úrad práce. O tom prečo, sa môžeme len domnievať. Možno si po rokoch práce u pôvodného dopravcu potrebovali oddýchnuť,“ vraví Ivan. "Problémom bolo napríklad aj to, že časť z vodičov dostala výpoveď k 14. novembru, teda deň pred začiatkom poskytovania služby nového dopravcu. Ich rozhodnutie oddychovať alebo nepokračovať vo vození cestujúcich v Bratislavskom kraji sme neboli schopní v priebehu jedného-dvoch dní vyriešiť. Je mi to úprimne ľúto, ale pri nedostatku vodičov, ako je v Bratislave a jej okolí a okrem nás ho pociťuje napríklad aj Dopravný podnik mesta Bratislava, sme výpadok asi sto vodičov nevedeli tak rýchlo vyriešiť,“ vysvetľuje Ivan. Ako dodáva, v priebehu týždňa sú schopní v spolupráci so starostami a vlastnými silami situáciu postupne zlepšovať, ale stále im chýba akútne 80 vodičov.

Vracajú sa kamionisti zo zahraničia

Župa a na jej čele Droba si zlizli výčitky, že si mali overiť, či Arriva má dostatok vodičov.

„Ja nie som generál, aby som si dal nastúpiť cez víkend ľudí, či sú pripravení,“ bránil sa Droba. Jednoduché nie je ani podmieniť účasť vo verejnej súťaži dostatkom zamestnancov, ako si to mnohí predstavujú. Niečo podobné vraj vyskúšal Nitriansky kraj a Úrad pre verejné obstarávanie im to zmietol zo stola ako diskriminačnú podmienku.

Arriva sa teraz snaží nalákať vodičov bonusmi. „Na náborový príspevok vo výške štyritisíc eur zareagovalo viac ako 130 záujemcov, zmluvu sme podpísali s viac ako 60 z nich. Dobrá správa je, že na našu ponuku zareagovali aj bývalí autobusári, ktorí v minulosti presadli do kamiónov. Po rokoch strávených v zahraničí im naša ponuka umožňuje vrátiť sa domov, tráviť viac času so svojimi blízkymi a voziť opäť cestujúcich na Slovensku,“ hovorí László Ivan z Arrivy. Príspevok 3 500 eur ponúkajú aj tým vodičom, ktorí od 30. novembra do 15. decembra podpíšu zmluvu a začnú voziť cestujúcich.

„Vodiči Arrivy v Bratislavskom kraji majú garantované aj každoročné zvýšenie platov o päť percent a istotu stabilného zamestnania na najbližších desať rokov,“ dodáva Ivan. Zvyšovanie platov bola podmienka kraja.

Dohodli sa

Jednou z možností, o ktorých sa hovorilo, bolo vypovedanie zmluvy Arrive. „Tento scenár je katastrofálny," hovorí Droba a dodáva, že by mohol znamenať kompletný výpadok dopravy na šesť až osem týždňov.

Medzičasom dostáva Arriva každý deň pokuty za výpadky spojov. „Pokuty sme vyčíslili na státisíce eur a budú sa nabaľovať každý deň, kým sa neobnoví 90 percent spojov. Prioritné je, aby sa jazdilo,“ vyhlásil Droba.

Arriva sa snaží získať vodičov aj v zahraničí, na Ukrajine alebo v Uzbekistane. Proces dovezenia cudzincov je však zdĺhavý, a preto ich počet bude závisieť od toho, koľko slovenských vodičov im bude chýbať aj po spomínaných náborových akciách. Zároveň zazmluvnila mikrobusy, ktoré už dva týždne vozia cestujúcich. Jednou z možností pre Arrivu, ako rýchlo riešiť situáciu, je mať subdodávateľov. Droba pracoval aj na sprostredkovaní spolupráce medzi starým dopravcom Slovak Lines. Firmy spolu rokovali, hoci Slovak Lines tvrdil, že momentálne nezamestnáva a nedisponuje žiadnymi voľnými vodičmi. V čase našej uzávierky došlo nakoniec k dohode. “Arriva naďalej ostáva dopravcom poskytujúcim služby pre samosprávny kraj. Slovak Lines bude formou subdodávky poskytovať svoje kapacity na vybraných linkách," priblížil Droba s tým, že už v krátkom čase dôjde k úplnému obnoveniu prímestskej dopravy.

FOTO V GALÉRII

Vodiči v karanténe

Nemecký dopravca nemá problém len so získaním vodičov, bije ho aj pandémia. „Momentálne máme pozitívne testovaných alebo v karanténe viac ako 20 vodičov,“ hovorí generálny riaditeľ Arrivy László Ivan. Výpadky pre pandémiu majú však nielen v Bratislave, ale aj v regiónoch Trnavy, Hlohovca a Piešťan. Zastavili tam spolu asi 60 spojov.