Tip na článok
Doprajú si: Občerstvenie ústavných činiteľov počas služobných letov stojí stovky eur za jednu cestu.

Náročné služobky: Za hodovanie vo vládnych špeciáloch platíme tisíce eur

Občerstvenie počas letov vládnych špeciálov stojí desaťtisíce eur ročne. S prezidentom na palube sa pije zväčša Demänovka, s predsedom parlamentu brandy.

Galéria k článku (7 fotografií )
Funkčný Tupolev: Ten však nie je tak honosne zariadený. Exkluzívnejšie je iba WC a salónik s koženým gaučom. Chýba napríklad sprcha či televízor.
Menšie: Využívajú sa aj dve lietadlá JAK-40. Okrem papalášov sa týmto vládnym špeciálom vozia aj zločinci ako Viliam Mišenka.
Funkčný Tupolev: Ten však nie je tak honosne zariadený. Exkluzívnejšie je iba WC a salónik s koženým gaučom. Chýba napríklad sprcha či televízor.

Účty za pohostenie na palube vládnych špeciálov, ktoré na svoje pracovné cesty využívajú ústavní činitelia na čele s prezidentom, premiérom či predsedom parlamentu, ale napríklad aj minister zahraničných vecí, dosahujú desiatky tisíc eur ročne.

Za rok 2011 sa podľa zverejnených faktúr na stránke ministerstva vnútra prejedlo a prepilo viac ako 31-tisíc eur, vlani vyše 23-tisíc eur a tento rok zatiaľ necelé tri tisícky. Čo také si papaláši za peniaze daňových poplatníkov doprajú? Na služobných cestách sa napríklad bežne podáva alkohol.

Soté s ryžou

Palubné občerstvenie vlani a predvlani dodávala spoločnosť Two Wings, ktorá mala na poskytovanie týchto služieb povolenie vydané Leteckým úradom SR. A hoci vedia politici i počas krátkeho, bárs aj hodinového letu prejesť vyše päťsto eur, podľa kancelárie ministerstva vnútra si najčastejšie pochutnávajú na obyčajnom kuracom soté.

„Protokoly si dávajú požiadavku na potraviny v závislosti od dĺžky letu. Na stredné a dlhé lety si štandardne objednávajú buď studený tanier v zložení nárez, šalát, maslo, syr, pečivo alebo hydinové mäso s knedličkami, prípadne kuracie soté s ryžou ako hlavné jedlo, šalát, dezert. Na krátke trate si objednávajú sladké alebo slané chuťovky, alebo ovocie,“ stojí v odpovedi MV SR.

Či je to naozaj tak, sme si však overiť nemohli. Ministerstvo totiž odmietlo sprístupniť dodacie listy a faktúry, ktoré za občerstvenie ďalším úradom, ako napríklad prezidentskej kancelárii či Úradu vlády, vystavuje. Práve na nich vidno, o ktorý let v skutočnosti išlo a čo konkrétne sa počas cesty podávalo. Podľa informácií, ktoré sa nám podarilo získať, politici toho na palube aj tak veľa nepojedia.

Napríklad premiér Robert Fico často lieta do Bruselu, faktúry za občerstvenie na palube sa pohybujú zvyčajne okolo dvesto až tristo eur. Na takýchto krátkych letoch sa zväčša podávajú pagáče, ovocné misy a štrúdle. Ak nie je v ponuke alkohol, vysoká cena sa poskladá z účtov za drobné občerstvenie. Len ovocná misa stojí vyše šesťdesiat eur.

Funkčný Tupolev: Ten však nie je tak honosne zariadený. Exkluzívnejšie je iba WC a salónik s koženým gaučom. Foto: Tony Štefunko

Na zdravie

Faktúry za catering obsahujú okrem potravín a nápojov aj náklady na hygienické potreby, obalový materiál a obsluhu. Jednotlivé inštitúcie hradia občerstvenie členom oficiálnej delegácie a svojim zamestnancom. Podnikatelia a novinári, ktorí cestujú v sprievode, si podľa riaditeľky komunikačného odboru Národnej rady SR Sone Pötheovej hradia trovy sami.

Podľa Dáriusa Rusnáka z prezidentskej kancelárie zas takíto spolucestujúci platia len stravu, pitie majú zdarma. Medzi bežne objednávané nealko patrí kola, tonik, džús a minerálka. Alkoholické nápoje sa vyberajú „podľa požiadavky jednotlivých protokolov ústavných činiteľov“, informuje ministerstvo vnútra.

A prečo sa vlastne na služobných cestách, kde majú činitelia úctivo reprezentovať túto krajinu, pije aj alkohol? Prezidentská kancelária tvrdí, že alkohol sa vo všeobecnosti nepodáva. Ak, tak len vo výnimočných prípadoch, keď si to vraj „vyžaduje“ situácia, teda na reprezentačné účely. Kancelária Národnej rady zas objednáva alkohol bez bližšej špecifikácie. „Takáto objednávka neznamená automaticky, že sa bude alkohol aj konzumovať,“ presviedča Pötheová.

Ani Kancelária Národnej rady nechcela dodacie listy a faktúry zverejniť. Vraj sa tým len pokúšame „navodzovať dojem existencie senzácií tam, kde v skutočnosti nie sú“ a „toto nie je prípad, keď by bolo vhodné aplikovať tento bežný bulvárny prístup“. Aspoň k čiastočným informáciám sme sa však napokon dostali po zaslaní žiadosti na základe infozákona.

Brandy a Demänovka

Dozvedeli sme sa tak, že počas služobných letov predsedu parlamentu Pavla Pašku na dodacích listoch často zasvieti sedemdecová fľaša Karpatského brandy špeciál takmer za 36 eur. To sa okrem kávičiek a čaju nalievalo aj počas letu Bratislava - Praha a späť vlani v júni, kde pán predseda spolu s ďalšími poslancami prejedli a prepili vyše 516 eur.

O prípitky na šťastnú cestu však zjavne nie je núdza, nech je na ceste ktokoľvek. Rovnaká fľaša, teda tentoraz ešte okrem whisky Ballantine’s finest za vyše 26 eur, padla aj počas letu jeho predchodcu Pavla Hrušovského a ďalších troch poslancov do Vatikánu v januári minulého roka.

Za štátne zapíjali aj smútok počas cesty prezidenta Ivana Gašparoviča ešte koncom roka 2011 do Prahy a späť na pohreb Václava Havla, keď sa prejedlo a hlavne prepilo vyše 350 eur. Na palube sa vtedy podávala whisky Ballantine’s finest, fľaša špeciálneho brandy, ale aj vodka Absolut za 35 eur a biele víno. Len pripomeňme, že všetky spomínané druhy alkoholu sa dajú bežne kúpiť minimálne o tretinu až o polovicu lacnejšie.

Opäť počas letu do Prahy, len o dva mesiace neskôr, si zas zrejme situácia „vyžadovala“, aby sa otvorila fľaša bylinkového likéru, konkrétne Demänovky. Hlava nášho štátu sa vtedy v českej metropole oficiálne stretala s prezidentmi Česka, Chorvátska a Srbska, tak sa asi bolo treba posilniť. Necelých šesťsto eur stál bufet a noviny aj počas oficiálnej návštevy prezidenta s manželkou v Litovskej republike v júni 2011. Aj vtedy sa okrem vína a piva podávala aj obľúbená Demänovka. Tá istá fľaša sa otvorila aj mesiac predtým na Gašparovičovej ceste na samit prezidentov krajín strednej Európy vo Varšave či počas letu na blahorečenie pápeža Jána Pavla II.

Len výnimočne

Pán prezident sa minulý rok zúčastnil aj na letnej olympiáde v Londýne. Občerstvenie počas letu tam a späť pritom daňových poplatníkov stálo vyše 620 eur. Desaťčlenná delegácia, ktorá vlani v októbri cestovala do Dánskeho kráľovstva, zas podľa faktúr za dva zhruba jedenapolhodinové lety prejedla a prepila viac ako 750 eur.

Výdavky za catering, noviny a materiál na ceste na 67. valné zhromaždenie OSN v New Yorku presiahli neuveriteľných tritisíc eur. Prezidentova delegácia mala pritom deväť členov. A hoci úradníci zaryto tvrdia, že podávanie alkoholu je výnimočné, zo všetkých dodacích listov, ktoré sme mali k dispozícii, boli bez alkoholu v prípade letov Národnej rady len dva, v prípade prezidenta ani jeden.

Oprava za milióny

Letecký útvar Ministerstva vnútra SR (MV SR) využíva na prepravu ústavných činiteľov dva typy ruských lietadiel, a to menší JAK-40, ktorým si na Slovensko vozíme aj kriminálnikov ako narkobaróna Bakiho Sadikiho či Viliama Mišenku, obvineného z viacerých vrážd, a Tupolev TU-154M. Z každého majú pritom k dispozícii po dva kusy. Minulý rok tieto stroje absolvovali so štátnymi predstaviteľmi dohromady 116 ciest.

Luxus

Práve vládny Tupolev sa donedávna považoval za najluxusnejšie slovenské lietadlo. Salónna úprava bola navrhnutá v Izraeli. Kreslá pre politikov sú potiahnuté modrou kožou, nábytok je z imitácie moreného dreva, v salóniku je k dispozícii okrem televízora aj bar, palubný telefón či kúpeľňa so sprchovacím kútom.

Exkluzívna osádka má navyše možnosť využiť osobitnú izbu s posteľou a ďalším televízorom a barom. Keď sme však požiadali o aktuálne fotografie, dostali sme sa len do jeho skromnejšie zariadeného dvojčaťa. Luxusne vybavený model totiž nie je v prevádzke, a to už takmer tri roky.

„Druhému lietadlu TU-154M, jeho systémom a všetkým motorom sa skončila dobová životnosť do generálnej opravy,“ informovala Zuzana Miškolci z komunikačného odboru MV SR. Aby sa v ňom ústavní činitelia mohli opäť pohodlne voziť, je potrebná značná investícia. Náklady na generálnu opravu a potrebnú modernizáciu by podľa Miškolci mali byť 6,9 milióna amerických dolárov, čo je v prepočte takmer 5,3 milióna eur. „Ak pôjde všetko podľa plánu, proces by mal byť ukončený v rokoch 2013 až 2014,“ dodala.

VIDEO Plus 7 Dní