Tip na článok
Na Slovensku 479-tisíc eur a v Česku 174-tisíc eur za kilometer zvodidiel.

Naše sú zo zlata? Diaľničné zvodidlá vymieňame 3-krát drahšie ako Česi

Slovenské diaľnice budú mať krásne nové zvodidlá. Rovnako ako tie české, ktoré sú však asi trikrát lacnejšie.

Galéria k článku (3 fotografie )
Pavol Zajac: Ponuky v tendroch na zvodidlá mu pripomínajú kartel.
Nutnosť?: Podľa poslanca Zajaca sa zbytočne vymieňajú aj zvodidlá, ktoré by ešte mohli slúžiť.
Už nikdy viac?: Nové betónové zvodidlá by mali znížiť počet ťažkých havárií na diaľniciach.

Porovnávať ceny verejných zákaziek medzi Českom a Slovenskom je zaujímavé nielen v prípade zdravotníckych zariadení, ale aj v stavebníctve. Na 167 kilometroch slovenských diaľnic a rýchlostných ciest sa momentálne vymieňajú zvodidlá zhruba za 80 miliónov eur. V prepočte na kilometer je priemerná cena 479-tisíc eur, čo je 479 eur na každý meter diaľnice.

Keď Česi avizovali výmenu zvodidiel v marci minulého roku na 61-kilometrovom úseku diaľnice medzi Brnom a slovenskou hranicou, predpokladaná cena za porovnateľnú prácu bola 174-tisíc eur za kilometer, teda 2,75-krát menej.

Poslanec za KDH Pavol Zajac navyše upodozrieva stavebné firmy, ktoré o lukratívne zákazky bojovali, z kartelovej dohody.

Platíme viac

Na Slovensku 479-tisíc eur a v Česku 174-tisíc eur za kilometer zvodidiel. To znamená, že pri stokilometrovom úseku môžu byť práce na Slovensku drahšie až o 30 miliónov eur.

Hovorca českého Riaditeľstva ciest a diaľnic (ŘSD) Jan Studecký nám potvrdil, že aktuálna cena za dodávku a montáž obojstranných zvodidiel typu H3 je u našich západných susedov 172 294 eur za kilometer. H3 je pritom najdrahší a najbezpečnejší model.

Celkovo počítajú, že cena za výmenu zvodidiel na českej D2 medzi Brnom a slovenským hraničným priechodom bude 174 028 eur za kilometer. Mierne zvýšenie je výsledkom aj ďalších nevyhnutných stavebných prác, ktoré sa môžu líšiť na každom úseku.

Zákazka sa ešte stále obstaráva, takže výsledná suma môže byť aj nižšia. Podobne priepastné rozdiely nájdeme aj pri pohľade na staršie české zákazky.

Keď v roku 2011 ŘSD vymieňalo stredové zvodidlá na D1 medzi Prahou a Brnom, cena za kilometer bola 287-tisíc eur. V tomto prípade dostalo ŘSD dokonca pokutu, pretože zákazku zadalo priamo, bez súťaže, čo zdôvodňovalo časovou tiesňou.

Bez kalkulácie

Spýtali sme sa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Evy Žgravčákovej, koľko na Slovensku stála dodávka a montáž zvodidiel v aktuálnych tendroch zhruba za 80 miliónov eur. Najprv nám ako odpoveď poslala víťazné sumy jednotlivých úsekov, kde najdrahší z nich stojí až 646-tisíc eur za kilometer. Ide o úsek D1 Prešov - Budimír, kde súťažili len dvaja záujemcovia.

Víťazom sa stalo konzorcium firiem Eurovia, Doprastav, Strabag a ZIPP. Priemerná cena za všetkých päť vysúťažených úsekov je spomínaných 479-tisíc eur za kilometer.

Po našom upozornení, že chceme len cenu za dodávku a montáž zvodidiel, aby sme ju vedeli porovnať s českou cenou od ŘSD, sme už zostali bez konkrétnej odpovede. Podľa Žgravčákovej NDS vysúťažila „ceny za dielo“ a túto jednu podstatnú položku nám nevedia poskytnúť.

V celkovej sume sú teda okrem dodávky a montáže započítané stavebné práce na odstránenie starých zvodidiel, odkop zeminy, úprava krajnice, odvodňovacích zariadení a umiestnenie tlmičov nárazov. Lenže podobné práce musia robiť aj na D2 medzi Brnom a Slovenskom, a predsa je predpokladaná suma takmer trikrát nižšia.

Kartel?

„Spôsob, ako boli vysúťažené ceny, sa mi nepozdáva,“ hovorí poslanec za KDH Pavol Zajac. Pochybnosti má najmä pri úsekoch pri Liptovskom Mikuláši, Trnave a medzi Prešovom a Košicami.

„Silno mi to pripomína kartelovú dohodu zúčastnených firiem. Rozdiel medzi prvým a druhým zúčastneným je menej ako dve percentá. Na zvyšných dvoch úsekoch sú rozdiely podstatne väčšie a súťažilo tam tiež oveľa viac firiem. Je to vlastne klasická situácia - čím menej súťažiacich, tým väčší predpoklad, že sa môžu dohodnúť, a výsledkom je vyššia suma,“ hovorí Zajac.

Náhodne sme oslovili niekoľko zúčastnených firiem. Eurovia sa k možnému kartelu odmietla vyjadriť. Skanska reagovala, že ak nebude vo veci podanie na Protimonopolný úrad, obvinenie nebudú komentovať. NDS sa k téme možného kartelu nevyjadrila vôbec.

Má to zmysel?

Zajac ide v kritike ešte ďalej a dodáva, že výmena zvodidiel možno vôbec nie je v takom rozsahu nevyhnutná a je len zúfalou snahou Ficovej vlády minúť na poslednú chvíľu eurofondy, ktoré inak do konca roka prepadnú.

NDS však namieta, že vynovené úseky dostanú „podstatne vyšší bezpečnostný štandard a novinkou pre vyššiu bezpečnosť motoristov budú retroreflexné gombíky v strednej deliacej čiare“.

Aj podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo sú nové zvodidlá dôležité, pretože tie staré už nespĺňajú najnovšie bezpečnostné štandardy.

Lenže Zajac pridáva aj argument, že „občania očakávali, že z eurofondov budeme stavať diaľnice a nie len vymieňať zvodidlá“. Použitých 80 miliónov je totiž z balíka určeného na dopravu a dnes je už jasné, že nič viac ako rýchlu výmenu zvodidiel už vláda ako nový projekt nestihne. Pre zlé čerpanie eurofondov Slovensku totiž hrozí, že do konca roka príde o viac ako miliardu eur z európskej kasy.

„Prvá a druhá vláda Roberta Fica vládnu už osem rokov. Pýtam sa, čo doteraz robili, keď nedokázali pripraviť všetku dokumentáciu a projekty na stavbu diaľnic. Teraz, keď už horí čas, vláda zúfalo hľadá aj jednoduchšie projekty, len aby tie peniaze minula,“ hovorí Zajac.

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa obvinenia odmieta. „Predchádzajúca pravicová vláda rozostavala 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, kým za prvej a druhej vlády Roberta Fica sa iba dodnes začalo s výstavbou viac ako 220 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ tvrdí Kóňa, pričom porovnáva jedenapolročné pôsobenie vlády Ivety Radičovej s osemročnou érou Roberta Fica.

Po prepočte na jednotlivé roky to potom vychádza, že Radičovej vláda začala stavať 37 kilometrov ročne a Fico priemerne 27 kilometrov za rok.

Posledné slovo bude mať aj tak Európska komisia, ktorá by mohla namietať proti zmysluplnosti celej výmeny zvodidiel. To by mohlo ohroziť ich preplatenie z eurofondov a milióny eur by sa opäť museli hľadať v štátnom rozpočte.

VIDEO Plus 7 Dní