Tip na článok
Ohlási sa vopred: Korektný podomový obchodník príde po tom, čo sa dohodne telefonicky.

Nedajte sa nachytať: Šmejdi vás môžu navštíviť ako podomoví predajcovia

Poctivý osobný predajca sa dohodne na stretnutí vopred a tovar dodá spravidla po prezentácii. Jeho firmu preveríte na internete.

Galéria k článku (3 fotografie )
Prevencia: Obeťami „šmejdov“ sú skôr senoiri. Na snímke stretnutie, počas ktorého účastníkom premietali český dokument a informovali o nekalých praktikách.
Bez nátlaku: Poctivý predajca nenalieha, tovar spravidla dostanete po prezentácii.
Osobný predaj: Má svoje pravidlá založené na korektnom prístupe.

Prišiel bez ohlásenia. Do bytu sa natlačil ako anketár neexistujúcej spoločnosti, zisťujúci názory šikovných slovenských gazdiniek na domáce spotrebiče. Keď zistil, že pani Magde zo Zvolena chýba v kuchyni multirobot, rozhodol sa jeden jej predviesť. Úplnou náhodou mal poruke „svetovo uznávaný“ multifunkčný výrobok, ktorý - ako tvrdil - používa aj legendárny kuchár bez čapice.

Úplnou náhodou stál v ten deň iba „akciových“ 399 eur. Inokedy by bolo treba prihodiť ešte dve stovky. Po presvedčivom vystúpení falošného anketára pani Magda napokon s kúpou súhlasila. Novopečený predajca vystavil ručne vypísaný príjmový doklad s nečitateľnou pečiatkou i podpisom a zmizol.

Keď sa neskôr pani Magda chválila synovi výhodným nákupom, zdalo sa mu to podozrivé a rozhodol sa prospešnosť kúpy preveriť. Porovnaním cien na internete zistil, že skutočná hodnota mixéra pochybnej kvality je nanajvýš tridsať eur. Príbeh dôchodkyne zo Zvolena je jedným z mnohých príkladov nekorektného podomového predaja.

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) evidovala vlani od občanov stovky podnetov spojených s podomovým predajom. Žiadosti o pomoc registruje aj Asociácia osobného predaja združujúca firmy, ktoré na trhu osobného predaja pôsobia dlhé roky a prekážajú im nekalé obchodné praktiky neserióznych spoločností.

Tie po nátlakových predvádzacích akciách v sálach spojených s predajom predražených výrobkov spornej kvality skúšajú ďalší trik. Zisťovali sme preto, ako odlíšiť poctivého osobného predajcu od podvodníka.

Čítajte viac:

Naivní a nepoučiteľní dôchodcovia opäť naleteli šmejdom a vo veľkom nakupovali

Ohlásia sa vopred

Osobný predaj využívajú spoločnosti, ktoré ponúkajú tovar vyžadujúci podrobné predvedenie funkcií alebo služby určené na individuálne potreby klienta. Najčastejšie ide o elektroniku, prístroje na zlepšenie zdravia, výživové doplnky či kozmetiku. Vopred dohodnuté stretnutie umožňuje potenciálnemu kupcovi overiť si firmu a vyskúšať daný výrobok za prítomnosti ďalších členov rodiny či známych.

„Osobný predaj spočíva v prvom rade v dohode, nie v obťažovaní,“ zdôrazňuje prezident Asociácie osobného predaja Peter Vanka. Prvým signálom, že čosi nie je v poriadku, by tak mala byť neohlásená návšteva podomového predajcu.

Ak vám niekto zaklope na dvere, tlačí sa do bytu pod všakovakými zámienkami a napokon začne ponúkať výrobky či služby za stovky eur, treba dotyčného vypoklonkovať z bytu. „Poctivý predajca neťaží z momentu prekvapenia zákazníka. Ten má, naopak, možnosť vopred si preveriť meno firmy i referencie na jej výrobky,“ pripomína Vanka.

Ako ich kontrolovať

Firmu, ktorá sa s vami dohodne na prezentácii, Vanka odporúča „skontrolovať“ cez stránku Obchodného registra orsr.sk, kde si možno pozrieť jej históriu. Významným pomocníkom je tiež stránka Asociácie osobného predaja - asociaciaop.sk. Každý člen asociácie sa ešte pred vstupom zaväzuje, že bude plniť etický kódex. V opačnom prípade príde o členstvo.

„So vstupom nového člena musia súhlasiť všetci doterajší, čo znamená, že dávajú vlastné preverené meno ako záruku, že nový člen bude napĺňať princípy asociácie,“ pokračuje Vanka.

Do asociácie prijímajú spoločnosti, ktoré pôsobia na trhu minimálne desať rokov. „Znamená to, že firma má za sebou históriu, nie je to žiadna schránková spoločnosť a nefunguje tak, že tí istí ľudia si z času na čas ‚premaľujú fasádu‘ a pôsobia ďalej pod iným menom,“ vysvetľuje predseda Asociácie osobného predaja.

A pripomína, že práve neprehľadná vlastnícka štruktúra, neexistencia sídla, funkčného telefonického, e-mailového či listového kontaktu je typickým znakom nepoctivých firiem. Často tiež používajú P. O. boxy.

Jeho slová nepriamo potvrdzuje aj skoršie upozornenie SOI, ktorá môže v prípade opakovaného porušenia predpisov navrhnúť zrušenie živnostenského oprávnenia. Tí istí majitelia však založia novú firmu, ktorá pokračuje v rovnakých praktikách pod iným menom, varovala pred časom SOI.

Čítajte viac:

Zháňali sme šmajdov s okradnutým Viliamom: Vypli telefóny a zmizli

Nijaký nátlak

Zásadou každého poctivého predajcu je slušné a zdvorilé vystupovanie a poskytovanie jasných a zrozumiteľných informácií. Na požiadanie sa vie preukázať plnou mocou alebo certifikátom na výkon svojej práce s údajmi o zamestnávateľovi.

Ponúka tovar, o ktorom si možno vyhľadať informácie aj na internete. Žiadne arogantné správanie, zvyšovanie hlasu a psychický nátlak, dobre známe najmä z nátlakových predvádzacích akcií pre dôchodcov.

„Šmejdi“, čo je zaužívané označenie pre nepoctivých obchodníkov kopírujúce názov filmu českej dokumentaristky Silvie Dymákovej o drsnom pozadí predvádzacích akcií pre seniorov, vám zvyčajne vnucujú tovar pochybných značiek, o ktorých nenájdete na internete žiadne relevantné údaje.

Pre poctivé firmy spravidla platí, že vám dodajú výrobok až po prezentácii. Nikto vás nenúti kupovať hneď na mieste, platiť v hotovosti bez toho, aby vám vystavil príslušné doklady, či podpisovať nevýhodné úverové zmluvy s ťažko čitateľnými poznámkami pod čiarou. „Ak predajca dodá výrobok po prezentácii, zákazníkovi vydá doklad z registračnej pokladnice,“ pripomína Vanka.

Nepoužívanie registračných pokladníc bol jeden z prešľapov organizátorov predvádzacích akcií, ktoré vlani zistili kontrolóri daňovej správy. Pri kúpe akéhokoľvek tovaru či služby platí - dvakrát meraj a raz strihaj. Či už sa rozhodnete vpustiť predajcu do bytu, alebo sa zúčastniť na predvádzacej akcii, o svojom rozhodnutí informujte rodinu a organizátora si preverte na internete. Nič nepodpisujte ani nekupujte, poctivý obchodník vám dá vizitku a v prípade záujmu sa rád vráti.

Čo si všímať?

  • Poctivý osobný predajca si návštevu dohodne vopred.
  • Zákazník dostane výrobok spravidla po prezentácii. Ak ho dodá predajca okamžite na mieste, po zaplatení v hotovosti dostane zákazník doklad z registračnej pokladnice.
  • Vie sa preukázať plnou mocou alebo certifikátom na výkon svojej práce s údajmi o firme.
  • Firmu si možno preveriť na internete.
  • Poctivé firmy zvyknú overiť si vystupovanie svojho zamestnanca a spokojnosť zákazníka dodatočne telefonicky.
  • Podozrivé spoločnosti nemajú za sebou žiadnu históriu, pretože často menia názov, nemajú kamenné sídlo, často využívajú P. O. boxy a majú neprehľadnú vlastnícku štruktúru.
  • „Šmejdi“ núkajú výrobok za akciovú cenu, ktorá je podmienená kúpou ďalšieho, poriadne predraženého tovaru. (Zdroj: Asociácia osobného predaja)
VIDEO Plus 7 Dní