Pod Slovenské národné múzeum (SNM) patrí 18 múzeí po celej krajine, napríklad aj to levočské, ktoré zahŕňa aj Spišský hrad alebo zámok v Bojniciach. Branislav Panis má 46 rokov a začínal ako alsolvent histórie a klasických jazykov na pozícii numizmatika na Bratislavskom Hrade. Dnes riadi kolos, ktorý najviac kvári ťahajúca sa oprava Krásnej hôrky.

Stretli sme sa s ním v budove SNM v Bratislave, na Vajanského námestí pri Dunaji. Vstup do nej stráži na recepcii strážnik a hala vyzerá ako vestibul niektorého z pompéznych starých hotelov New Yorku. Mramor, slávna bankárska lampa so zeleným sklom, veľké stĺpy, mohutné schody a z vedú do pracovne veľkého šéfa dlhé prázdne chodby s krásnymi bukovými parketami a stropmi, aké sa vidia málokde. Branislav Panis hovorí, že hoci je táto budova skutočný architektonický skvost, z veľkej časti je nevyužitá. Kedysi v nej bola pekná kaviareň so zeleným vnútorným dvorom. Jej obnova je v nedohľadne. "Problémy sú aj s kúrením a s množstvom ďalších technických záležitostí," objasňuje prázdnotu. Múzeum skončilo pre návštevnosť slabý rok 2020 so ziskom milión eur, vraj len preto, že byť v strate si nemohli dovoliť. SNM čakajú ťažké roky, musia dotiahnuť opravu Krásnej Hôrky. S jej otvorením ministerka kultúry Natália Milanová ráta v októbri 2023. O ťažkostiach v tomto pláne, ale aj o tajoch sveta múzejníkov sa s Branislavom Panisom rozprávala Veronika Cosculluela. Prečítajte si úryvok. Celý text nájdete v tlačenom vydaní týždenníka PLUS 7 DNÍ.

Čo robia múzejníci, keď sú múzeá už pol roka zatvorené?

Povedal by som, že máme dva celky: odborný a prevádzkový. V tom druhom sú zahrnuté veci ako ekonomika, účtovníctvo, mzdové oddelenie, prevádzka, zabezpečenia kúrenia, a mnohé iné. Ľudia, ktorí majú na starosti prevádzku, sú naďalej každý deň v práci, z domu to nevedia zabezpečiť. Čo sa týka odbornej časti, teda povolania ako kurátori, kustódi, teda správcovia depozitárov, dokumentácie, títo zamestnanci môžu pracovať úplne alebo sčasti z domu. Potom je tu ešte časť takzvaná riadiaca časť múzea. Riaditelia si to vedia nejakým spôsobom usporiadať tak, aby mohli robiť v kombinácii. Ja som napríklad každý deň tu, lebo život múzea sa nezastavil.

To znie tak, akoby ste mali rovnako práce, či máte návštevníkov alebo nie…

Veľká časť práce nás múzejníkov je o starostlivosti o zbierkové predmety, o dokumentácii zbierok, ale samozrejme, že lektori, dozorcovia, a ďalší zamestnanci, ktorých vy ako návštevník vidíte viac ako tých „zákulisných“, tých sme museli poslať domov. Majú prekážku na strane zamestnávateľa.

Francúzska spisovateľka Leila Slimani, ktorá vyrastala v Maroku, hovorí, že múzeum je výmysel európskej civilizácie a na to, aby ste si ho užili musíte mať kódy správania sa tam. Vedeli ste, keď ste boli ako dieťa prvýkrát v múzeu, ako dlho sa pri akom exponáte zastaviť, mali ste obavu, aby ste to neprešli prirýchlo?

To je veľmi diskutabilné. Veľké svetové múzeá musíte navštíviť niekoľkokrát, aby ste si ich pozreli celé. V týchto obrovských múzeách je nereálne, aby ste udržali pozornosť od začiatku dokonca. Veď ich prejdenie sa niekedy rovná aj pomerne náročnej prechádzke. Osobne mám radšej výstavy, ktoré sa venujú jednej téme, osobnosti, alebo udalosti.  

Spočítala som, že pod SNM je 18 múzeí, hradov. Predpokladám, že Bratislavský hrad má vo vašom srdci špeciálne miesto…

Určite áno, do múzea som nastúpil 1. septembra v roku 1999, začínal som ako správca depozitára a neskôr som sa stal odborným zamestnancom, kurátorom. Postupne som sa stal vedúcim oddelenia, zástupcom riaditeľa a v roku 2005 aj riaditeľom Historického múzea, Spomenutú funkciu som vykonával 11 rokov. V roku 2016 som sa stal generálnym riaditeľom SNM. Takže ak si to spočítam, tak v rámci štruktúr Slovenského národného múzea som vyše 20 rokov. Je pre mňa veľkou výhodou, že som si prešiel hádam všetkými pozíciami, ktoré existujú v odbornej a manažérskej oblasti.

Vašou špecializáciou bola numizmatika. Nie je to nuda zaoberať sa starými mincami?

(smiech) Ono to nuda rozhodne nie je, napriek tomu že niekomu by sa to tak mohlo zdať. Úprimne, ani ja som počas vysokej školy neinklinoval k numizmatike, ale zhodou okolností bolo v čase, kedy som bol mladým absolventom, voľné miesto v Historickom múzeu na Bratislavskom hrade práve v tomto odbore. Bolo to pre mňa niečo nové, hoci som isté vedomosti mal. Za tri-štyri roky, ktoré som na oddelení numizmatiky strávil, som objavil veľa zaujímavých vecí. Neskôr do kabinetu nastúpil nový kolega, pre ktorého sa tento odbor stal vášňou a je jedným z najlepších numizmatikov na Slovensku.

Celý rozhovor si prečítajte v PLUS 7 DNÍ.

Fotografie z krásnej kancelárie riaditeľa Slovenského národného múzea si pozrite v GALÉRII.