Priemerné teploty sa v ranných hodinách pohybujú okolo dvadsiatich troch stupňov Celzia, o deväť viac okolo obeda a zriedkakedy klesajú pod šestnásť. Dlhé pláže z bieleho piesku lemujú vysoké palmy a keď sa vám leňošenie pri vode zunuje, stačí prejsť pár kilometrov a môžete si užiť túru v horách. Ste v Dominikánskej republike.
Krásny sen? Áno, ak po zinkasovaní peňazí neprestane predajca zájazdov komunikovať a nenechá vás bez dovolenky. Podvodov v cestovnom ruchu je v Európe čoraz viac a Slovensku sa rozhodne nevyhýbajú.
Množstvo trestných oznámení
Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Roman Berkes spomína napríklad prípad, keď subjekt predával exotické zájazdy za prehnane nízke ceny. Práve za Dominikánsku republiku si pýtal osemsto eur, pričom u etablovaných konkurentov to bolo približne dvojnásobok. Tí, ktorí lákavej ponuke podľahli a dovolenku uhradili, nakoniec nikam neodleteli.
Ak si myslíte, že sa to stáva iba ojedinele, mýlite sa. Orgány činné v trestnom konaní sa aktuálne zaoberajú rozsiahlym podvodom, ktorý sa dotýka celej krajiny. Jana Šimunková, hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave, pre PLUS 7 DNÍ priblížila, že v tejto veci je podaných už viac ako tridsať trestných oznámení, pričom nejde o konečné číslo. Vyšetrovanie totiž stále prebieha, čo bol aj dôvod, pre ktorý názov pochybnej firmy nechcela prezradiť.
Scenár tohto podfuku je jednoduchý. Páchateľ prostredníctvom internetovej stránky ponúkal predaj zájazdov v zahraničí. Po telefonickej a e-mailovej komunikácii s poškodenými od nich vylákal platby za objednané pobyty a letenky. „Ani v jednom prípade ich po zaplatení však nedodal a získané finančné prostriedky nevrátil,“ dodala Šimunková.
Keďže ide o rozvetvenú aféru, rieši sa centrálne. Švindľom sa zapodieva Okresné riaditeľstvo Policajného zboru v Pezinku, kam tečú informácie z iných regiónov, napríklad z Trnavy. „Evidujeme osem prípadov týkajúcich sa podvodných predajov zájazdov cez internet. Policajti tieto skutky preverujú v súvislosti s trestným činom podvodu,“ priblížila Zlatica Antalová, hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trnave, s tým, že ich potom odstúpia kolegom z Pezinka.
Podvedených zákazníkov však nenájdeme iba na juhozápade. V Trenčíne evidujú jedného poškodeného, v Čadci dvoch, v Námestove jedného a v Prešovskom kraji piatich. Ide, samozrejme, iba o čiastkové dáta, ktoré sa PLUS 7 DNÍ podarilo zistiť, situácia sa živo vyvíja.
Na Kubu sa nedostanú
Kto je teda tento pofidérny predajca? Hoci to polícia nechcela prezradiť, stopy podľa našich informácií vedú k stránke oddychuj.sk. Tá ešte vlani ponúkala pobyty hlboko pod trhové ceny a dnes je už vypnutá. Medzičasom sa o nej vyrojilo mnoho negatívnych príspevkov na sociálnych sieťach, napríklad na Facebooku, ale aj na známej stránke pre ženy Modrý koník.
PLUS 7 DNÍ sa podarilo spojiť s oklamanými klientkami. Alena O., ktorej celé meno máme v redakcii, plánovala stráviť Silvestra v Dubline so slovenským sprievodcom. Koncom novembra uhradila za pobyt 420 eur. Predajca s ňou elektronicky aj telefonicky komunikoval, no iba do 20. decembra, keď dostala posledný mail. Potom sa po firme zľahla zem. „Prišla som o celú sumu. Trestné oznámenie som sama nepodala, len som sa pridala ku skupine na Modrom koníku,“ povedala.
Monika G., ktorej celou identitou takisto disponujeme, chcela ísť vo dvojici na Kubu. Za deväť nocí vo štvorhviezdičkovom hoteli si od nej vypýtali 1 982 eur. Karibskú krajinu známu rumom, cigarami či hudbou však tak skoro nenavštívi a prišla aj o zálohu, až tisíc eur. Ako Alena O. aj ona podala trestné oznámenie.
Okrem polície sa niektorí podvedení zákazníci obrátili aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá len v Bratislavskom kraji eviduje osem podaní na tohto konkrétneho poskytovateľa dovoleniek.
Maďarský občan
Po bitke je každý generál, no je pravda, že niektoré indície mohli u potenciálnych klientov vzbudiť pochybnosti. Podľa oficiálneho registra domén sporný web napríklad vznikol iba 15. júla 2022. Išlo teda o stránku bez dlhšej histórie a relevantných skúseností.
Navyše za ňou stáli dve čerstvo založené spoločnosti: česká eseročka z Ostravy EasyTransfer, ktorá vystupovala ako cestovná agentúra a oficiálne dodávala zájazdy, a slovenská MKLK 22, ktorá bola jej obchodným partnerom u nás a prijímala platby.
Prvá sa zrodila iba vlani na Valentína. Do vlaňajšieho 16. augusta bola jej konateľkou Lenka Strnadelová a spoločníkom firma EASY SUPPORT. V lete ich na oboch pozíciách vymenil maďarský občan Attila Bence Hajdú.
EASY SUPPORT je pritom subjekt, ktorý ponúka služby spojené s podnikaním, ako napríklad zakladanie spoločností. Je to podľa všetkého jeho – a Strnadelovej – jediné spojenie so sporným predajcom. Na naše otázky však Češka do uzávierky neodpísala.
U nás sa Hajdú chopil eseročky MKLK 22 až 29. decembra. Dovtedy bol jej konateľom istý Michal Kaniak. Rovnako ako EASY SUPPORT Kaniak cez rôzne firmy pomáha spoločnostiam rozbehnúť biznis, čo pre PLUS 7 DNÍ aj potvrdil. Podnik teda len predal a nevystupoval v ňom ako reálny štatutár.
Po oznámení sklamaných klientov obchodná inšpekcia poslala svojich ľudí do terénu, aby zistili, čo je eseročka MKLK 22 zač. Výsledok bol biedny. „Vykonaným šetrením bolo zistené, že na adrese sídla spoločnosti sa nenachádzala žiadna prevádzková jednotka, respektíve poštová schránka,“ odkázal tlačový odbor.
Inšpektori preto opakovane zaslali písomné výzvy na predloženie požadovaných dokladov na adresu sídla podniku, ako aj konateľovi Attilovi Hajdúovi. Neúspešne, na ich stoloch žiadne dokumenty nepristáli.
Ústrednou postavou je teda tento maďarský občan. Slovák a Češka boli, zopakujme to, iba sprostredkovatelia. Podľa verejne dostupných údajov Hajdú nie je u nás veľmi aktívny podnikateľ. V Česku sa nachádza iba v spomínanej Easy Transfer a na Slovensku okrem MKLK 22 vlastní iba eseročku Cestovateľ, pričom tú tiež založil Kaniak, tentoraz pod názvom MKLK 47.
Kaniaka sme sa opýtali, či Hajdúa pri predaji stretol. „Nie,“ sucho odvetil. S orgánmi činnými v trestnom konaní však spolupracuje. Maďarského konateľa sme tiež kontaktovali, ale bez reakcie.
Dôležité poistenie
Prísť na to, či je predajca zájazdov čestným podnikateľom, nie je podľa odborníkov komplikované. Existuje jedna podstatná vec, ktorá odlišuje podvodníkov od normálnych subjektov. „Často prízvukujem klientom, aby si cestovnú kanceláriu preverili a začali tým, že si nájdu údaje o poistení insolventnosti. Poistný certifikát musí byť ľahko dohľadateľný alebo ho musí cestovka predložiť na požiadanie klienta,“ vysvetlil Berkes.
Samozrejme, vždy je lepšie obracať sa na spoločnosti s finančne silným zázemím a dlhoročnou tradíciou. „Odporúčame aj to, aby si ľudia pozorne prečítali všeobecné obchodné podmienky a v neposlednom rade recenzie od zákazníkov, ktorí už služby cestovnej kancelárie využili,“ doplnila Alica Šipošová, hovorkyňa firmy Kartago Tours.
Zadovážiť si dovolenku za stovky či tisíce eur by nemalo prebiehať, ako keď objednávate tovar za pár eur. Nákup na sociálnych sieťach či prostredníctvom messengerov nie je dobrý nápad. Etablovaní hráči to ani neponúkajú. Maroš Szalay, hovorca cestovnej kancelárie DAKA, pripomína, že hoci sú k dispozícii telefonicky, mailom, na čete i na Facebooku, cez tieto kanály nie je možné urobiť objednávku. „Iba cez webovú stránku, kde zákazníkovi prídu spätne do mailu všetky potrebné dokumenty ako faktúra s platbou na bankový účet vedený na Slovensku či všeobecné obchodné podmienky,“ dodáva.
- Kam na dovolenku
- Hoci inflácia v marci sa spomalila z februárových 15,4 na 14,8 percenta, stále sa nachádza na rekordných úrovniach. Zdá sa však, že to Slovákov až tak netrápi, aspoň pokiaľ ide o dovolenky. „Záujem o letenky je na historickom maxime, a to napriek tomu, že ich ceny dosahujú rekordy. Malorka bola v apríli o 30 percent drahšia ako v apríli pred pandémiou, Malta o 25 percent,“ hovorí pre PLUS 7 DNÍ Katarína Šuchterová, PR špecialistka online predajcu Pelikan. Medzi top destináciami je práve španielska Malorka, ktorá je už niekoľko rokov po sebe top letnou destináciou Slovákov, vo veľkom jej však už konkuruje Malta, ktorá v porovnaní s minulým rokom rastie o 50 percent. „Veľmi dobre fungujú aj ostatné destinácie ako cyperský Pafos či Sardínia. Celoročnou destináciou sú dnes už Emiráty, pri ktorých sme v prvom kvartáli mali o 190 percent viac pasažierov ako pred pandémiou,“ uzatvára Šuchterová.