Tip na článok
Zdrvená rodina: Prišla o milovaného manžela a otca a nemohla mu zabezpečiť ani dôstojný pohreb.

Pohrebníctvu zlyhala chladnička, rodina pochovala zhanobenú mŕtvolu!

Pohrebníctvu sa pokazila technika, telo zosnulého sa začalo rozkladať a príbuzní museli urýchliť pohreb.

Galéria k článku (4 fotografie )
Spomienky: Pani Václavková dúfala, že s manželom prežije ešte veľa šťastných rokov.
Zdrvená rodina: Prišla o milovaného manžela a otca a nemohla mu zabezpečiť ani dôstojný pohreb.
Dom smútku: V Starej Turej práve počas horúceho víkendu nikto neskontroloval chladiace zariadenie.

Smrť blízkeho človeka otrasie každou rodinou. Ak sa však pri poslednej rozlúčke objavia problémy, je to ešte horšie. Rodina Václavkovcov zo Starej Turej o tom vie svoje. Pre zlyhanie techniky v pohrebnej službe nemohli svojmu manželovi a otcovi zabezpečiť pohreb, aký by si Ladislav Václavek zaslúžil.

„Toho smradu a múch, čo tam okolo neho bolo...“ utiera si slzy jeho manželka. Telo nebohého príšerne napuchlo, sotva sa zmestilo do truhly.

„Je veľmi smutné, ak pre nedbanlivosť, že niekto nezapol alebo neskontroloval chladničku, nemôžeme blízkeho človeka naposledy vidieť v prijateľnom stave. Dodnes si z detstva pamätám dedkov pohreb, keď babka na celú obradnú sieň zvolala, že už ho nikdy neuvidí."

"Posledná rozlúčka je neopakovateľná záležitosť. Preto, keď sa stane taká nepríjemnosť ako tejto rodine, seriózna služba by sa to mala snažiť vyriešiť,“ upozorňuje právnik a riaditeľ pohrebníctva Marianum Miroslav Hrádek. Nehovoriac o tom, že k ošemetnej situácii vôbec nemuselo prísť.

Chvíľková nádej

Keď pred pár týždňami lekári Ladislavovi Václavkovi oznámili, že jeho stav sa polepšil, rodina si s úľavou vydýchla. Od Vianoc bojoval s rakovinou. „Mal odumretú obličku a v nej nádor, ktorý sa ťahal na močové cesty. Chodil na onkológiu a na chemoterapiu do Trenčína. Už pred deviatimi rokmi mu operovali chlopne na srdci, takže teraz sa ho už rezať neodvážili,“ spomína Vilma Václavková.

Keď sa v júli dozvedela, že jej šesťdesiatsedemročný manžel je z najhoršieho vonku, s úľavou si vydýchla. „Povedala som mu - dedko, ako fajn, ešte sa aj povozíme niekade,“ dodáva zdrvená žena.

V osudný štvrtok sa jej mužovi nevodilo dobre. Od rána ťažšie dýchal a nechutilo mu jesť. „Do hrnčeka som mu zohriala kozie mlieko, to mal rád, a potom na lavici odpočíval,“ spomína. Sotva došiel na toaletu a odtiaľ sa už nevrátil.

„Spadol, akoby mu nohy podťali. Zavolala som synov a do príchodu záchranky sme ho skúšali oživovať. Nepodarilo sa,“ dodáva. Lekár určil ako príčinu smrti zlyhanie srdca, presnejšie embóliu.

Zápach a muchy

Ďalej sa odohrávalo všetko tak, ako to v takýchto prípadoch chodí a telo nebohého odviezla pohrebná služba. „Hrobár ma ešte upokojoval, že na zmodranú tvár mu bude prikladať vínové obklady,“ spomína Vilma Václavková. Na druhý deň, v piatok, zašla vdova do domu smútku v Starej Turej.

„Doniesla som manželovi nejaké veci ako umelé zuby a okuliare, lebo starí ľudia hovoria, že treba dať zosnulému predmety, ktoré používal za života,“ dodá.

Víkend plný žiaľu však zavŕšila nepríjemná správa, ktorá pozostalým ešte viac rozjatrila rany. „V nedeľu doobeda prišiel hrobár, že ak chcem manžela ešte vidieť, mám prísť do domu smútku, lebo veľmi napuchol a ani truhla sa nedá zavrieť,“ hovorí zdrvená žena. Keď zazrela manželovo telo, takmer sa neudržala na nohách.

„Toto si nezaslúžil! Vyzeral príšerne a tých múch a smradu, čo tam bolo… Zaťa napínalo na vracanie. Strašné niečo! Hrobár hovoril, že telo treba skôr zakopať, lebo ten zápach bol neznesiteľný,“ opisuje šokujúcu situáciu.

Čo sa vlastne stalo? Nuž, horúčavy počas tých dní neklesli pod tridsať stupňov a v staroturianskom dome smútku, kde sa nachádza chladiaci box, zlyhala elektronika. Od piatka popoludnia situáciu nikto neskontroloval a v nedeľu sa pozostalí museli vyrovnávať s nepríjemnosťami, o ktorých sa im ani neprisnilo.

„Truhla sa nedala zavrieť, nasilu ho tam museli tlačiť,“ opisujú príbuzní. Starší syn Ladislav zavolal políciu a podal na pohrebnú službu trestné oznámenie. Okrem toho sa skontaktoval s krajskou hygieničkou z Trenčína, ktorá si bola spôsob uloženia zosnulých v dome smútku osobne pozrieť.

Obyčajné zlyhanie

„Jednoducho zlyhala elektronika. V takých horúčavách sa to môže stať. Prehriala sa, lebo išla na plný výkon. Sú to len stroje, tie sa môžu hocikedy pokaziť. To sa môže stať aj hocikomu doma s chladničkou,“ bráni sa majiteľ pohrebnej služby Milan Michalík. Nuž, oháňať sa v tomto prípade zlyhaním techniky v domácnosti asi nie je na mieste.

Pohrebná služba má založený biznis práve na tom, že sa vie o telo človeka po jeho skone až do jeho poslednej rozlúčky postarať. Poškodená rodina je presvedčená, že pohrebníci mali s chladiacim boxom problémy už dlhšie a situáciu podcenili. Jednoducho chceli ušetriť.

„Nie je to pravda. Všetko fungovalo, ale v sobotu mal náš zamestnanec voľno, tak prišiel situáciu skontrolovať až v nedeľu. Bola to úplná náhoda, že práve vtedy zlyhalo chladiace zariadenie. Nikdy predtým sa nám nič podobné nestalo a hneď, ako sme zistili poruchu, zavolali sme odborníka, ktorý ju odstránil,“ tvrdí majiteľ.

Rodina musela poslednú rozlúčku s milovaným manželom a otcom presunúť z popoludnia na dopoludnie a odtrpieť si neznesiteľný zápach, ktorý sa šíril okolo nasilu zatvorenej truhly. Pohrebná služba rodine peniaze za uskladnenie tela neúčtovala, na celý pohreb dostali päťdesiatpercentnú zľavu.

Nárok na odškodnenie

Právnik a riaditeľ najväčšieho bratislavského pohrebníctva Miroslav Hrádek priznáva, že k podobným nehodám už v pohrebníctvach došlo, ale s argumentom, že chladnička sa môže pokaziť každému, rozhodne nesúhlasí.

„Firma, ktorá berie svoju prácu vážne, nemôže takto reagovať. Dnes nie je problém chladiace zariadenia skontrolovať. Majiteľ môže mať teplomer vyvedený z chladničky niekde do kancelárie alebo ju niekto chodí priebežne kontrolovať, minimálne ráno a večer. Sú aj rôzne signalizácie, ktoré oznámia, že teplota v boxe poklesla,“ dodáva.

V plnom rozsahu nesie zodpovednosť za nepríjemnú situáciu pohrebná služba. „Ak je to možné, snaží sa v takýchto prípadoch zvrátiť celý proces. Teda na vlastné náklady sa pokúsi uviesť zosnulého do takého stavu, aby bol vystaviteľný a rodina sa s ním mohla rozlúčiť,“ hovorí.

O takýto druh reklamy nikto nestojí, a preto by malo byť v záujme pohrebníctva dohodnúť sa s poškodenou rodinou k obojstrannej spokojnosti. „Podľa mňa je päťdesiatpercentná zľava na pohreb málo, ako právnik by som požadoval viac. Sumy na odškodnenie sa v takýchto prípadoch pohybujú okolo tri- až päťtisíc eur.“

Čo však v prípade, že sa pohrebná služba snaží z celej situácie vyvliecť? „Rodina ju môže žalovať za nemajetkovú ujmu. Ťahalo by sa to veľmi dlho a pre pozostalých by to bolo prehlbovanie traumy. Určite si však treba urobiť fotodokumentáciu pre prípad súdneho či mimosúdneho odškodnenia,“ radí odborník.

VIDEO Plus 7 Dní