Bilbordy s tvárami politikov a volebnými heslami už zaplavili slovenské mestá a obce. Kandidáti na primátorov, starostov, poslancov aj županov do piatka (16. 9. 2022) spolu na reklamy minuli vyše tri a pol milióna eur. Ako uviedla odborníčka na politický marketing, väčší vplyv na voličov majú nie drahé bilbordy, ale lacnejšie spôsoby sebapropagácie ako napríklad výjazdy a osobné stretnutia s ľuďmi v regiónoch. K téme majú čo povedať aj mimovládne organizácie. Tie upozorňujú na rôzne spôsoby, ako sa volební uchádzači snažia ukryť zdroje financovania či obísť pravidlá transparentného kampaňovania.

Prešľapy

Na financovanie volebných kampaní od začiatku leta pozorne dozerá mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS). Jej odborníci monitorujú transparentné účty politikov, kontrolujú zdroje finančných darov aj výdavky kandidátov. Občas naďabia na kuriózny prípad. Napríklad na účet pod názvom Primátor pre všetkých. Jeho majiteľ minul všetky peniaze na stávky cez známu stávkovaciu spoločnosť na internete. Nie je však jasné, kto účet založil a na aké účely. Podobné aktivity môžu byť podľa odborníkov problematické. „Transparentné účty vo verejnej zóne nezobrazujú, kto je ich skutočným majiteľom, ale iba vymyslený názov. Je preto veľmi jednoduché napodobniť transparentný účet politického súpera a naplniť ho diskreditačnými finančnými operáciami,“ upozorňuje neziskovka.

Ďalším problémom „predvolebných“ účtov je ich prehľadnosť len na papieri. Obísť pravidlá nie je žiadna veľká veda. Zákon totiž stanovuje povinnosť kandidátov financovať kampaň cez transparentné účty, čiže prijímať na ne finančné dary a hradiť všetky výdavky. Každá transakcia má byť presne popísaná, treba uviesť zdroj peňazí alebo príjemcu platby. Nie všetky tieto predpisy sa aj rešpektujú. Ako upozornila neziskovka, kandidáti Kotlebovej strany ĽSNS preferujú platiť za kampaňové výdavky keš. V bankomatoch si doteraz povyberali už vyše 15-tisíc eur. „Na čo tieto platby v realite išli, strana ani po viacerých dňoch nezodpovedala. Mimochodom, kotlebovci sú dosiaľ jedinou z devätnástich kampaňujúcich strán, ktorá si z transparentného účtu opakovane vyberá aj hotovosť,“ tvrdí mimovládka.

Viac o prešľapoch kandidátov sa dozviete v galérii >>>>

Drahé bilbordy

Čachre s platbami a výškami výdavkov spozorovala TIS aj u bývalého tenistu Martina Kližana. Po pretŕčaní s Petrom Pellegrinim v strane Hlas-SD sa najnovšie uchádza o post starostu mestskej časti Petržalka v Bratislave.

Športovec sa na okoloidúcich vyškiera z desiatok veľkých bilbordov okolo celej mestskej časti vrátane obrovského plagátu na Prístavnom moste, teda na jednej z najlukratívnejších rek­lamných plôch v krajine. Podľa odborníkov vysolil za svoju propagáciu obrovské množstvo peňazí. „Problémom je, že to nevidno na jeho transparentnom účte a bývalý špičkový slovenský reprezentant to nevie uspokojivo vysvetliť,“ píše mimovládka. Odhady hovoria o cene 60- až 80-tisíc len za bilbor­dy. S touto sumou však kandidát na starostu mestskej časti nesúhlasí. Výdavky sa mu podľa neho podarilo okresať takmer o polovicu.

Kližan tvrdí, že ho predvolebná reklama stála necelých 38-tisíc eur, vraj aj preto, že zaplatil za reklamné plochy iba na tri mesiace - júl, september a október. Celý august mal reklamné plochy zadarmo. Ako sa dostal k takejto výhodnej ponuke, vysvetliť nechcel. „To, či je niečo výhodné alebo nevýhodné pre bil-bordové spoločnosti, prosím, nechajte na ne,“ odpovedal na výhrady neziskovky.

Na snímke billboardová kampaň nezávislého kandidáta na starostu mestskej časti Bratislava - Petržalka, bývalého tenistu Martina Kližana.
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Transparentnosť počas volebnej kampane je pritom dôležitá, keďže má veľký vplyv na povesť politika, upozorňuje politológ Tomáš Koziak. „Pravidlá sú teraz nastavené tak, že strany či politici ich jednoducho obídu. Vtedy by malo voličovi zasvietiť kontrolné svetlo a mal by si povedať, že tu asi niečo v poriadku nie je,“ tvrdí odborník. Najviac si treba dávať pozor na to, ako sa politik k peniazom na kampaň dostal. „Podľa toho, kto stojí za politickou stranou, za jej financovaním, si voliči môžu urobiť obraz o tom, kto za tou politickou stranou je, respektíve kto bude od tej strany, povedzme, ,niečo pýtať‘ za finančnú podporu, ktorú jej dal,“ vysvetľuje Koziak. Podľa neho je transparentnosť financovania veľmi dôležitá. Kandidát tak voličom ukazuje, že nemá čo skrývať.

Ktorá strana míňa na reklamy najviac a koľko voľby stoja pre štát? Odpovede nájdete na ďalšej strane >>>>