Autobusy môžu na tomto miniparkovisku stáť maximálne desať minút. Toľko majú turisti na to, aby vystúpili, pokochali sa pohľadom na budovu Národnej rady alebo vysoký stožiar, a potom sa ponorili do zákutí Bratislavského hradu. Teda, ak si nájdu miesto. Na parkovisku im ho už celkom pravidelne obsadzuje aj auto, ktoré vozí poslanca za OĽaNO Erika Ňarjaša do práce.
Známy problém
Hovorkyňa krajského policajného riaditeľstva Silvia Šimková síce hovorí, že medzi úlohy „Policajného zboru patrí aj dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky a spolupôsobenie pri jej riadení“, v lokalite hradného kopca a Národnej rady „prioritne statickú dopravu rieši mestská polícia“.
Hádajte, ktoré dva predpisy porušil poslanec?Tá priznáva, že práve v tejto oblasti často riešia porušovanie zákona o cestnej premávke. „Každý deň má jedna z hliadok z okresného riaditeľstva v Starom Meste úlohu danú oblasť prejsť viackrát. Máme tam takzvaný kontrolný bod,“ vysvetľuje hovorca Peter Borko.
Mestskí policajti, ktorí majú službu, teda viackrát prejdú aj okolo Hradu, aj okolo parlamentu. Ako hovorí Borko, kontrolujú situáciu. „Priestupkom a priestupkyniam na mieste osádzame blokovacie zariadenia alebo im dávame predvolanky,“ pokračuje. To znamená, že neporiadni šoféri buď dostanú takzvanú papuču na koleso, alebo musia prísť priamo na mestskú políciu.
Arogantnosť alebo hlúposť?
Zastaviť na parkovisku pre autobusy s turistami je drzosť. Ale zastaviť tam v protismere, to je už veľká hlúposť. Znamená to, že tak pri parkovaní, ako aj vychádzaní z parkoviska musí šofér sledovať oba jazdné pruhy. Navyše, ide v prostimere v tiahlej zákrute v prudkom kopci.
Auto, z ktorého vystupoval poslanec Národnej rady za vládne hnutie OĽaNO Erik Ňarjaš, takto stáva pomerne pravidelne. Nachytali sme ho konkrétne 26. januára, 14. marca a 16. marca. Čiže nejde iba o nejaké chvíľkové nerešpektovanie dopravných predpisov.
Dopravný analytik Ján Bazovský hovorí jasne: „Vodič ani cez spätné zrkadlo nevidí, čo sa deje za ním. A dopredu už vôbec nevidí, aké vozidlo ide po ceste.“ Pri parkovaní v protismere jednoducho šofér nemá rozhľad ani dopredu, ani dozadu. Ako sa potom môže bezpečne zaradiť do premávky bez toho, aby ohrozil nielen seba, ale aj ďalších vodičov? V tejto zákrute na veternom kopci sa pritom často aj šmýka, po ceste jazdí MHD alebo turistické vláčiky plné ľudí.
Bazovský je nekompromisný. „Ak je parkovisko vyhradené pre určitý druh vozidiel, tak tam v podstate môžu stáť iba vozidlá, pre ktoré je určené. Už to je porušenie pravidiel. Vodič nesmie stáť v protismernej časti cesty alebo na parkovacom mieste takým spôsobom, aby potom vychádzal do premávky cez protismerný jazdný pruh,“ zdôrazňuje.
Zákruta, ktorá vedie okolo parlamentu a hradu je nebezpečnáZ fotografií vidno, že na miestach určených pre autobusy stojí viacero osobných áut. Ale len jedno je v protismere. A to je práve auto, v ktorom sedel Ňarjaš. „Keby sa aspoň otočil. Ale aj to by mu zabralo trochu času a možno sa bál, že miesto už nebude voľné,“ ironizuje dopravný analytik. To, čo urobil šofér drahého auta, však považuje za aroganciu. „Na hulváta prešiel do protismeru a zastavil,“ dodáva.
Dopravný analytik nevidí situáciu na trest odobratia vodičáka. „Na mieste sa berie napríklad pri dopravnej nehode alebo pri jazde pod vplyvom alkoholu. Toto je na pokutu,“ hodnotí parkovanie pod hradným múrom. Upozorňuje však, že ak by sa to stávalo pravidelne, čiže šofér by bol recidivista v porušovaní dopravných pravidiel, mohol by dostať aj prísnejší trest - odovzdať vodičský preukaz.
To bol šofér
Poslanec Ňarjaš si spomenul, že „raz či dvakrát“ jeho auto stálo pri hradnom múre. „Neviem, či som to bol ja. To auto má totiž aj môj šofér,“ priznal sa pre týždenník PLUS 7 DNÍ. „Sem-tam sa udeje, že sa ponáhľam na hlasovanie a jednoducho som to musel rýchlo vyriešiť. Je možné, že ma len vyhodil a išiel hneď preč,“ bránil sa.
Ospravedlňuje sa tým, že sa ponáhľal na dôležité hlasovanie. „Mrzí ma to, dám si na to nabudúce pozor,“ dodal po našom upozornení. „Ale väčšinou tam stojí možno pár áut. Viete, ponáhľal som sa, tak sme to takto vyriešili,“ tvrdí Ňarjaš.
Vodič je vlastne jeho kamarát, ktorého využíva na svoju dopravu vraj iba občas. „Viete, mám šoféra na part time, nemám ho na plný úväzok. To znamená, že ak mám taký deň, keď je veľa práce, tak mu zavolám, či ma neodvezie. Dá sa povedať, že mu takto vlastne pomáham,“ vysvetľuje poslanec z Košíc. Využíva ho počas takzvaných busy days, keď je v parlamente hlasovanie a on má naplánovaných aj viac stretnutí. „Naozaj nemám problém ísť mestskou dopravou. Bratislava je v tomto dobrá. A keby bolo ešte metro, tak auto v hlavnom meste ani nepoužívam,“ podotkol Ňarjaš.
So šoférom alebo bez šoféra, ako poslanec Národnej rady môže parkovať priamo v parlamentných garážach. A bez porušovania dopravných predpisov.
Účet za arogantné a nebezpečné parkovanie je 50 eur. To bežného človeka zabolí. Keďže parlamentní poslanci nemajú priestupkovú imunitu od 1. marca 2012, za arogantné parkovanie pri hradnom múre by mali platiť pokuty. Panie a páni poslanci berú mesačne vyše tritisíc plat a ďalšie dve tisícky ako paušálne náhrady. Na pokuty teda majú.