Tip na článok
Kamióny: Okrem kartičiek pre vodičov bude Tempest inkasovať aj za prípravu registračného systému.

Povinné kartičky pre vodičov kamiónov sú predražené, vyrába ich súkromná firma

Za povinnú kartičku vodiča zaplatí štát súkromnej firme takmer 37 eur. Občiansky preukaz s lepšími bezpečnostnými prvkami stojí sedemnásťkrát menej.

Galéria k článku (5 fotografií )
Kamióny: Okrem kartičiek pre vodičov bude Tempest inkasovať aj za prípravu registračného systému.
Kontrola: Bez kvalifikačnej karty vodiča si čoskoro žiaden vodič kamióna či autobusu ani neškrtne.
Ján Počiatek: Až do roku 2016 sa upísal spoločnosti Tempest, že jej zaplatí 3,36 milióna za systém a ďalšie milióny za tlač kartičiek.

Obchodovať so štátom v informačných technológiách je pre niektoré spoločnosti nadpozemský raj. Predávať však niečo sedemnásťkrát drahšie, ako je cena rovnakého produktu pre iné ministerstvo, na to už treba riadnu dávku odvahy a drzosti.

S ministerstvom dopravy pod vedením Jána Počiatka za Smer sa dohodla bratislavská IT spoločnosť Tempest, že pre štát bude vyrábať malú plastovú kartičku v tvare občianskeho preukazu - kvalifikačnú kartu vodiča. Zarážajúca je jej cena - neuveriteľných 36,82 eura za kus!

Presne za takú istú kartičku v Česku platí tamojšie ministerstvo dopravy deväťkrát menej, teda štyri eurá.

Aby toho nebolo málo, slovenské ministerstvo vnútra platí za vytlačenie jedného občianskeho preukazu iba 2,13 eura, teda sedemnásťkrát menej. A to má občiansky preukaz v sebe viac ochranných prvkov.

Naša kartička stojí neuveriteľných 36,82 eura. Vyzerá jednoduchšie ako občiansky preukaz. Česká kartička (dolu) je na nerozoznanie od slovenskej, až na to, že stojí iba štyri eurá. Foto: archív

Výnosný biznis

Ministerstvo dopravy a spoločnosť Tempest súhlasne tvrdia, že cena odzrkadľuje bezpečnostné prvky. „Suma za jeden kus - vyhotovenie kvalifikačnej karty vodiča (36,82 EUR s DPH) bola vyrokovaná s dodávateľom na základe špecifikácie požadovaných bezpečnostných prvkov zo strany ministerstva a je plne v súlade so smernicou EÚ,“ uviedol Počiatkov hovorca Martin Kóňa.

Spoločnosť Tempest vo svojom stanovisku tvrdí, že cenu v podstate určilo ministerstvo svojimi požiadavkami. Ani jedna strana však nevysvetlila, prečo je potvrdenie o absolvovaní školenia sedemnásťkrát drahšie ako občiansky preukaz s lepšími bezpečnostnými prvkami.

Počudovanie nad vysokou cenou neskrýval ani hovorca českého ministerstva dopravy Martin Novák. „Cena sa zdá trochu vysoká. My platíme v závislosti od objednaného počtu kartičiek od štyroch do ôsmich eur,“ uviedol Novák. Česká kartička pre vodičov je pritom identická so slovenskou sestrou. Vychádza totiž z európskej smernice. Táto smernica hovorí, že každý vodič nákladného auta či autobusu musí prejsť špeciálnym školením a ako potvrdenie, že ho absolvoval, dostane kvalifikačnú kartu.

Do konca roka 2014 musia mať kvalifikačnú kartu, zjednodušene, všetci profesionálni vodiči nákladných áut nad 3,5 tony, vodiči autobusov a kamiónov, teda majitelia vodičských oprávnení skupín C, D a E, ich podskupín a kombinácií. Po piatich rokoch si ju každý musí obnoviť, inak nemôže jazdiť a zarábať si tak na živobytie. Presný údaj o tom, koľkých vodičov sa to týka, síce nie je k dispozícii, isté však je, že firma Tempest za vytlačenie kartičiek dostane slušné peniaze. A každých päť rokov znova...

Ján Počiatek: Až do roku 2016 sa upísal spoločnosti Tempest, že jej zaplatí 3,36 milióna za systém a ďalšie milióny za tlač kartičiek. Foto: Martin Domok

Ďalšie milióny

Tempest však nebude pravidelne inkasovať peniaze len za povinné tlačenie kartičiek, ktorých od septembra 2008 vydal 22-tisíc. Od štátu totiž do roku 2016 dostane podľa poslednej zmluvy ďalších 3,36 milióna eur na prevádzku informačného systému a obnovu hardvéru, teda počítačov, na ktorých sú údaje o tristotisíc vodičoch a záznamy o ich školeniach.

Za vybudovanie zrejme nie extra zložitého systému dostala firma do roku 2008 podľa zmluvy 1,1 milióna eur a potom každý rok na prevádzku ďalších 400-tisíc eur. Na najbližšie štyri roky bude podľa novej zmluvy Tempest dostávať za prevádzku, údržbu a ďalší možný vývoj až 840-tisíc eur ročne.

Namieste je otázka, prečo ministerstvo neprevádzkuje systém radšej samo. „Systém si vyžaduje prevádzku špecifických technológií, napríklad personalizačnú linku, hardvérové a softvérové komponenty a podobne, ako aj pokrytie viacerých procesných a technologických rolí špecialistami, ktorými ministerstvo nedisponuje,“ odpovedá hovorca Kóňa.

Za Fica sa im darí

Akciová spoločnosť Tempest sa vytiahla medzi popredné IT spoločnosti na Slovensku po roku 2006, keď začala vládnuť prvá vláda Roberta Fica. Najväčší rast zisku zaznamenala práve v rokoch 2007 až 2010. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy zatiaľ najvyšší zisk po zdanení dosiahol Tempest v roku 2010, a to až 6,2 milióna eur. Po nástupe vlády Ivety Radičovej jej zisk spadol na 2,5 milióna eur.

Akciovka je personálne prepojená s ďalšou stálicou v štátnej správe - spoločnosťou Datalan, ktorá pravidelne vyhráva veľké štátne zákazky na počítače dovedna v desiatkach miliónov eur ročne.

Systémový programátor, ktorý sa pohybuje v tejto oblasti, prezradil tajomstvo ekonomického úspechu. „Pokiaľ viem, tak pri štátnych zákazkách je nastavený bežne až päťdesiatpercentný zisk z tržieb. Neviem, ako to vybavujú, ale evidentne im to bez problémov prechádza,“ hovorí programátor Vladislav.

Ako dodáva, v štátnej správe je veľmi málo skúsených ľudí, ktorí informačným technológiám rozumejú, preto ich dodávatelia vedia s cenami ľahko oblafnúť. „Na druhej strane, zo štátneho krv netečie, však? V komerčnej sfére by toto určite neprešlo,“ dodáva programátor.

Zbytočnosť? Únia autodopravcov sa na kartičku pre profesionálnych vodičov s databázou za milióny eur pozerá dosť skepticky. „Je to len príliš vyčačkané potvrdenie o absolvovaní ďalšieho školenia a poplatok za kvalifikačnú kartu vodiča je nehorázne vysoký,“ tvrdí predsedníčka Únie autodopravcov Slovenska Ingrid Rosová.

Cena za kartičku je síce 50 eur v kolkoch, ale samotné školenie môže stáť až 600 eur. „Poviem to takto, závisí od autoškoly, aká je nenažraná, lebo rovnaké kurzy sa dajú zohnať aj za 100 eur,“ hovorí autodopravca Stanislav Hušla z Ružomberka. „Viem, že si to chlapi robili vo Francúzsku a iba za 40 eur,“ dodáva Hušla.

Podľa šéfky Únie autodopravcov je to len ďalší spôsob vyťahovania peňazí z vrecák profesionálnych vodičov. „Nových mladých vodičov určite bude nedostatok, pretože nikto z nich po ukončení štúdia nebude mať takmer tritisíc eur na všetky potrebné doklady, aby mohol vykonávať toto povolanie - od vodičského oprávnenia cez psychotesty, digitálnu kartu vodiča, lekársku prehliadku, preukaz ADR až po kvalifikačnú kartu vodiča. Je nemyslitelné, aby to fungovalo takto,“ uzatvára Rosová.

VIDEO Plus 7 Dní